Något på gång?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Något på gång?

Inlägg av kasoe »

Hejsan,

Genom åren har jag tappat kontakten med AmN, har inte hört något på mycket länge ("år") men förstår att det finns en del som händer, anläggning på VMJF t.ex.

Finns det några pågående trådar eller annat som man kan "läsa ikapp" sig på? Här eller på annan plats?

Vore lite kul att försöka komma igång...

Funderade,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Något på gång?

Inlägg av LLJ »

Nästa americaN körning är Värnamo moduldagar 2018 i Värnamo i 13-helgen, med en ganska stor americaN bana. Mer info här

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Något på gång?

Inlägg av kasoe »

Jo, såg det! Tänkte mest på om det var något som hände "lokalt" eller på andra ställen...
Vet inte exakt hur min vardag ser ut de datumen men tror jag har fått ledigt... Tänkte kika ner om det går.

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Något på gång?

Inlägg av AlexanderEhn »

Vi i N-skala Väst är på uppgång!

Den 26’e oktober hade vi körning i Möldal, vi var dyrgt 15 stycken total under dagen.

Många bygger & kör AmN och några är N-RE’are.

Överflygning från banan finns här:
https://youtu.be/ONOTOvttUC4


Edit: ny YT-länk
Senast redigerad av 1 AlexanderEhn, redigerad totalt 2017 gånger.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Något på gång?

Inlägg av RobertKlarén »

Om du med lokalt menar södra Vätterbygden så är det inte några gemensamma arrangemang på gång. Närmast är Värnamo som du känner till, sedan DT18 i Växjö i April följt av Timmeleträffen i September. Jag brukar åka till Bremen (Nordtreffen) som hittills avhållts i Novemberrusket men som nu har problem med lokaliteterna och kan bli en Augustiträff.

Glömde nämna Rastedeträffen i skiftet April/Maj vilken är den stora och gemensamma FREMO-träffen med flertalet skalor och deltagare från hela Europa (Rastede ligger några mil söder Bremen)

Byggandet pågår ganska flitigt i Klaréns hobbyrum, Daniel B skruvar, löder och limmar med stor intensitet nere i Växjö, Erik K är kraftigt aktiv med både teori och praktik, PO är på gång "with a litle help from his friends", i Blekinge håller järvägsmogulen Rikard J på att köpa upp moduler i parti och minut och Lasse L deltar med sina moduler med regelbundenhet.

Till detta ska läggas 3-4 N-RE rallare som med sina lätt amerikaniserade moduler tillför både sträcka, växlingskomplexitet och trevligt umgänge.

Så visst är det aktivitet inom AmN.

Välkommen i gänget (helst med moduler, vädrade/viktade vagnar och skitiga men välgående lok.) :-)
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Något på gång?

Inlägg av kasoe »

Jag har noterat att ni i Väst är aktiva på Facebook, mitt första möte med moduler i väst var nog med NTRAK West i ett församlingshem(?) i Sävedalen, Sävenäs? Folkets hus? En liten smalspårsträff för många år sedan där Hans N och Claes hade en NTRAK-bana... ;) Följer er med spänning!

Jag har släppt mitt medlemskap i FREMO, men kanske det är dags att plocka upp det igen. Då såg jag ingen poäng i det men om du/ni/någon ger er iväg utomlands så hör av er i alla fall, inga löften från mitt håll men med tiden så... ;)

Då är det lite spritt byggande inom AmN men med vissa träffar på året, trevligt!
Jag har i dagarna fått lite koll på tillgänglig yta för MJ och det rör sig om ca 2,4 x 0,5 meter (ovansidan på 3 st "IVAR-hyllor" på 124 cm höjd). Ett par moduler kan byggas där i stöten, eller om planen just nu håller blir det en växlingsanläggning, lite på tvärs av mitt eget intresse som är "linje" men man tager vad man haver...

Får damma av mina gamla projekt, någonstans finns 4 M-play moduler och så sent som i tisdags såg jag ramarna till "Interchange", dock är den för stor för att bygga upp hemma... Men det är ju moduler så det kan nog ordna sig. Grymt byggsugen och bygger just nu ner i mitt förråd av etsplåtar, främst i nollan. Lite landskapsbyggande vore kul...

De lok och vagnar jag har kvar finns i en låda, tyvärr blev även en hel del amerikanskt stulet i samband med inbrott i butiken, mitt planerade "Auto-rack" tåg försvann nästan helt... :( Men det finns mer i gömmorna...

Kul att AmN ännu verkar vara i gång, jag hoppas kunna hänga på lite mer framöver... :)

Tack!

Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Något på gång?

Inlägg av AlexanderEhn »

kasoe skrev: 2017-12-07, 09:30 Jag har noterat att ni i Väst är aktiva på Facebook, mitt första möte med moduler i väst var nog med NTRAK West i ett församlingshem(?) i Sävedalen, Sävenäs? Folkets hus? En liten smalspårsträff för många år sedan där Hans N och Claes hade en NTRAK-bana... ;) Följer er med spänning!
Hans & Claes var med på träffen i Möldal i oktober, så de håller i än. :)
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Något på gång?

Inlägg av kasoe »

Nu då, anmäld till Fremo (igen...) och även till VMJF moduldagar... :)

Har pratat med Claes då och då och Hans har jag träffat för inte så länge sen... Kul att de hänger i! :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"