Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2017-11-12, 22:58
AlexanderEhn skrev: 2017-11-11, 12:10 Kan spåret ha en annan utgångsplacering än ingångsplacering? Alltså kurvigt spår på rak modulstomme? Har sett moduler som byter åskådarsida så att säga.
Så här kan man göra:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=12571.0
Aha!! Klart inspirerande. Tack Toni!
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av fs_toni »

Har numera 4 st sådana "raka kurvmoduler" med dubbelspår som totalt bildar en 90 graders kurva över 4 moduler med 22,5 grader vardera.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2017-11-13, 00:16 Har numera 4 st sådana "raka kurvmoduler" med dubbelspår som totalt bildar en 90 graders kurva över 4 moduler med 22,5 grader vardera.
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... #msg129753
Jahaa! Är den kurvan bygg på det sättet. I Timmele tyckte jag den var "organisk" på något sätt och alls så fyrkantig som många moduler upplevs. Då förstår jag varför.

Tack! Detta tål att tänkas på. Jag gillar idén med att så långt som möjligt ha en rektangulär låda, men ändå får till svängar och organisk känsla.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av ErikKuiper »

Jag skulle starkt avråda dig att bygga en rak modul med byte av spårläge från 140 mm till 340 mm om inte modulen är minst 3 meter lång (jag har sett en sådan lång modul, byggd i flera sektioner, på något forum, men kan just nu inte hitta den). Anledningen at att det annars ser onaturligt ut. Det som många nybörjare inte ser är att deras modul är en del i en större helhet. När man bygger hemma ser en rak modul kanske lite tråkig ut, men när den kommer in i en modulbana så blir det naturligt. S-kurvor på en kort modul kan kanske se mer intressanta ut hemma, men när de kommer in i en modulbana så ser de onaturliga ut. Min starka rekommendation är att en linjemodul antingen byggs som en rak modul eller en kurvmodul med samma radie genom hela modulen. Banplaneraren använder sedan dessa byggbitar för att bygga ihop en harmonisk bana efter de förutsättningar som finns på en träff.
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av AlexanderEhn »

ErikKuiper skrev: 2017-11-13, 12:08 Jag skulle starkt avråda dig att bygga en rak modul med byte av spårläge från 140 mm till 340 mm om inte modulen är minst 3 meter lång (jag har sett en sådan lång modul, byggd i flera sektioner, på något forum, men kan just nu inte hitta den). Anledningen at att det annars ser onaturligt ut. Det som många nybörjare inte ser är att deras modul är en del i en större helhet. När man bygger hemma ser en rak modul kanske lite tråkig ut, men när den kommer in i en modulbana så blir det naturligt. S-kurvor på en kort modul kan kanske se mer intressanta ut hemma, men när de kommer in i en modulbana så ser de onaturliga ut. Min starka rekommendation är att en linjemodul antingen byggs som en rak modul eller en kurvmodul med samma radie genom hela modulen. Banplaneraren använder sedan dessa byggbitar för att bygga ihop en harmonisk bana efter de förutsättningar som finns på en träff.

Stort tack för din input Erik. Du läser mina tankar.

Vi testade hur ett byte från 140 till 340 mm blev på 80 cm. Vi insåg att det nog inte blev så bra. Svängarna såg rätt så skarpa ut. Även om det, som du skriver, såg intressant ut.
Byte från 140mm till 340 mm på 800 mm längd.
Byte från 140mm till 340 mm på 800 mm längd.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av fs_toni »

Skulle du vilja våga dig på raka kurvmoduler så bifogas måtten här.
Rak kurvmodul.jpg
Rak kurvmodul.jpg (44.86 KiB) Visad 4000 gånger
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av LLJ »

Väldigt konstiga mått. 1/10 mm? Svårt att bygga så noga i trä.

/Lars
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av AlexanderEhn »

fs_toni skrev: 2017-11-14, 15:29 Skulle du vilja våga dig på raka kurvmoduler så bifogas måtten här.
Det hade varit spännande!

Är det samma bredd på gavlarna? 480mm?
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av daniel »

LLJ skrev: 2017-11-14, 19:37 Väldigt konstiga mått. 1/10 mm? Svårt att bygga så noga i trä.
Måtten är förmodligen med två decimaler, men att decimalpunkten har hamnat på linjen och inte syns. Det är förmodligen CAD-programmet som är konfigurerat för att alltid skriva ut två decimaler.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Placering av spår vid modulkant? - MMM-2R

Inlägg av daniel »

fs_toni skrev: 2017-11-14, 15:29 Skulle du vilja våga dig på raka kurvmoduler så bifogas måtten här.
Är det en dubbelspårsmodul? Hur långt från framkant ligger spårläget?

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"