Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av pcederstrand »

när det ex. gäller lyset (och då vet jag inte hur ex. amerikanska reglage funkar i 1:1) så borde man inte ställa in lamporna var för sig med massor av funktionsknappar. Man borde göra som i verkligheten, ett vred som går från av till halv till hel och full strålkastare.
det borde räcka att ha de olika funktionerna on parkering - on halvljus - on helljus - on helljus med toppstrålkastare som stegande upp och ner för varje tryck på F0.
Inställningarna för vad som ska lysa hur på varje steg kan gärna ligga i CV som ställs in en gång för alltid.

Och det är nog så man ska tänka om mycket, hur man egentligen smart och förståligt kan använda samma knappar (även skilja på en del om lok står still eller rullar)

ALLA bakgrundsljud (utanför lok) ska på seriösa modeller bort (eller ligga lååångt upp) så en ide är kanske ett lek kontra seriös inställning i CV som ger helt olika F-tabeller) för att ex. barn ska kunna ha roliga ljud lätttillgängligt

Det är att nyttja datorkraft och välja mellan F och CV

@Curt Ljudvolym kan redan i dag ligga på funktionsknapp ESU 3-, har F8 till det på en del lok Används som ljud av/på då också
mvh /peterc
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av StefanFjällemark »

Det är svårt att hitta en enhetligt funktionsmappning för alla typer av dekodrar och fordon. Det viktiga på en modulkörning är att de viktiga funktionerna är dokumenterade på körhandtaget. Dokumentationen behövs antagligen även för annan körning, då det är svårt att komma ihåg alla funktioner i huvudet.

Inför modulträffen i Kolding gjorde jag kort som jag satte fast på mina FREDI. Min erfarenhet är att när man hela tiden byter lok man kör med, så är man inte så intresserad av alla finesser. Så jag dokumenterade endast de viktigaste funktionerna:
  • Ljus av/på eventuellt med varianter för halvljus och separat bakljus.
  • Motorljud på/av
  • Signal
  • Rangergång och hur man stänger av utrullningen (om detta är möjligt).
På korten är funktionerna ordnade i samma följd och inte efter funktionsnummer. Danska lok har självklart ledtext på danska ;-) Färgerna på kortet ansluter till lokens färger.

FREDI.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev: 2017-10-21, 19:59 Det är svårt att hitta en enhetligt funktionsmappning för alla typer av dekodrar och fordon. Det viktiga på en modulkörning är att de viktiga funktionerna är dokumenterade på körhandtaget. Dokumentationen behövs antagligen även för annan körning, då det är svårt att komma ihåg alla funktioner i huvudet.
Även om ovanstående är viktigt i sig och bra om det finns, så faller det väl lite utanför frågan om hur många funktioner som behövs?

/Lars
Elmis
Inlägg: 679
Blev medlem: 2016-09-19, 21:48
Ort: Stockholm

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Elmis »

Undrar om d överhuvudtaget någonsin kan bli för många.
D kommer hela tiden att ställas ökande krav på antalet funktioner. Så om d e nån slags gräns v 29? funktioner så innebär d att när tillräckligt många har fyllt alla tillgängliga alternativ så kommer nya dekodrar att efterfrågas.
Så frågan är egentligen, hur många funktioner behövs i nästa generations dekodrar. Å min gissning blir, minst dubbelt så många som i befintliga.
Kompletterande fråga blir hur styr vi ev funktioner i vagnarna, elektriskt ledande koppel (med d begränsningar som finns),fast trådförbindelse (m d begränsningar som finns), trådlös kommunikation (m d begränsningar som finns)?
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

Curt!
Esu har volymkontroll, dock inte helt lättanvänd men jag tror jag har löst det så att det blir enkelt att använda med nivåindikering, kan demonstrera nästa gång vi ses!

PeterC
Angående ljusfunktioner, det du beskriver finns redan på Brimalms D-lok, det låter bra men är mer teoretiskt rätt än praktiskt. Man måste helt enkelt se på strålkastarna var man är i ljusfunktionskedjan, står du snett bakom loket så är du helt borta och vet inte vad du gör! :(
Jag tror nog att halvljus på F0 och helljus/Toppstrålkastare på F1 som många är vana vid fungerar bra, komplementera det med markeringsljus/parkeringsljus på en ytterligare knapp (i mitt fall F10) så har du förebildens funktion lättåtkomligt och med indikering på körhandtaget för status!

Elmis
Håller med, dubbla antalet kan lätt finna sitt användningsområde! Och så ett par intervall längre upp för bromsverkan och tågtyngd!


Med vänlig hälsning. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av LLJ »

I det sammanhang som vi diskuterar nu, vad menar vi egentligen med en funktion, så att vi talar om "samma sak"?
Antalet funktions knappar? Antal ljud eller andra styrfunktioner som dekodern kan ha? Annat?

T.ex. så kan redan idag ESU V4 dekodrar ha 40 funktionsmappningar där varje kan programmeras att aktiveras av en eller kombination av flera F-knappar + en del andra parametrar så som riktning och om fordonet står still eller inte.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: 2017-10-21, 22:25 I det sammanhang som vi diskuterar nu, vad menar vi egentligen med en funktion, så att vi talar om "samma sak"?
Antalet funktions knappar? Antal ljud eller andra styrfunktioner som dekodern kan ha? Annat?

T.ex. så kan redan idag ESU V4 dekodrar ha 40 funktionsmappningar där varje kan programmeras att aktiveras av en eller kombination av flera F-knappar + en del andra parametrar så som riktning och om fordonet står still eller inte.

/Lars
Eftersom det är JMRI:s nya körkontroll det handlar om så borde det ju vara hur körkontrollerna ska hantera fler funktioner!
Men att vi tar upp våra behov och hur vi vill att det ska fungera kan ju vara en hint om hur körkontroller behöver utvecklas.

Vad gäller ESU:s 40 programrader så räcker dom inte ens till för alla ESU:s möjliga funktioner! När jag mappade om mitt ESU T66K så fick jag utesluta några F-funktionsknappar från mappningen eftersom alla 40 raderna redan gått åt, det berodde i det fallet på att detta lok har en extra uppsättning lyktor i vardera änden som tog plats i programmeringen. Tänk på att samma funktion kräver två rader om det ska vara växlande ljus, vill man dessutom ha möjlighet att ”aktivera” en hytt för att slippa det växlande ljuset går det åt fyra programeringsrader per sådan funktion!

Så ja, körkontrollerna behöver kunna hantera fler funktioner!
Och ESU behöver utöka sina programrader.

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

Glömde att kommentera PeterC förut om att ha olika funktioner på samma knappar!
Har testat det och det funkar bra, enda nackdelen är om man har funktionen aktiv när man stannar eller drar igång så aktiveras ett nytt ljud. Man ska alltså helst ha dessa funktioner som tidsbegränsade ljud som normalt är inaktiva!
Även detta ställer krav på fler programrader i dekodern.


Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av LLJ »

Dem ursprungliga frågan verkar vara baserad på att JMRI är begränsat av DCC. Är antalet funktioner verkligen begränsat till F0-F29 i DCC?
Någonstans i tråden stod det att DCC stöder 32000 funktioner, stämmer detta och vad är i så fall problemet att få JMRI att stödja fler funktioner, annat än att det inte finns några dekodrar som stödjer detta ännu och därmed inte heller någon standard hur de skall adresseras?

@Eke: Om du skippar den automatiska ljusväxlingen med körriktningen, som inte är prototypisk, utan själv får aktivera ljuset i den riktning du skall köra så får du fler rader i ESU dekodern ;)

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Hur många funktioner kan behövas på ett lok?

Inlägg av Eke »

LLJ skrev: 2017-10-22, 11:35 Dem ursprungliga frågan verkar vara baserad på att JMRI är begränsat av DCC. Är antalet funktioner verkligen begränsat till F0-F29 i DCC?
Någonstans i tråden stod det att DCC stöder 32000 funktioner, stämmer detta och vad är i så fall problemet att få JMRI att stödja fler funktioner, annat än att det inte finns några dekodrar som stödjer detta ännu och därmed inte heller någon standard hur de skall adresseras?

@Eke: Om du skippar den automatiska ljusväxlingen med körriktningen, som inte är prototypisk, utan själv får aktivera ljuset i den riktning du skall köra så får du fler rader i ESU dekodern ;)

/Lars
Det verkar endast vara Fleischmann och Uhlenbrock som har det utvidgade funktionsregistret, kanske JMRI skulle titta på det istället för att hitta på något nytt!
Det är illa nog att både Digitrax och Roco hittat på egna lösningar för funktioner över F12!
Och ta reda på hur Lenz gör, det är ju trots allt dom som äger DCC-protokollet!

@Lasse
Nja, jag vill ha möjligheten att både ha ett lok som beter sig som dom flesta modelljärnvägare är vana vid och också att kunna köra helt förebildsriktigt när jag vill! ;)
För dom flesta lok räcker programeringsraderna till, men det hittas ju ständigt på nya logiska funktioner och säkert ökar behovet för fysiska funktioner i framtiden också, skala 1 är nog redan där med alla möjligheter som finns när det blir mer utrymme under lokkåpan! ;)

Mvh. Eke
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"