Kort för lok

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Kort för lok

Inlägg av Niklas »

I den .odt mallen jag använder för vangskort, finns det vilka färger för för vad på ramen. Där är det rött för motorvagnar och lok. Testade hur det skulle se ut om man ändrade lite och la till bild på loket. I detta fall är det på loket i 1/1 och att ha det på den lilla bilden och sedan bild på modellen på stora. Där man sätter frakt sedeln har jag skrivit vilka funktioner loket har. Om man har en plastficka som på vangskorten kan man ju sätta som en fraktsedeln om vilket tåg loket ska dra.

Finns nog saker som är specifika för vagnar och är inte för lok. Jag tog bort de uppenbara som jag visste.

Det .ods kort jag utgår ifrån är Ekes på sidan 4:a i tråden om vagnskort, inlägg #35.

Bild

Bild

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Kort för lok

Inlägg av ErikKuiper »

Jag tycker Stefans variant i tråden Införa lokkort? är bra (om man byter ramfärgen till röd).
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Kort för lok

Inlägg av PeterAlsén »

Håller med, den är utmärkt, dessutom anser jag att lokadressen INTE skall stå på lokkortet då den kan ändras.
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Kort för lok

Inlägg av Eke »

PeterAlsén skrev: 2017-10-03, 20:40 Håller med, den är utmärkt, dessutom anser jag att lokadressen INTE skall stå på lokkortet då den kan ändras.
Man kan ha lokadressen om den normalt är den som används, fremos adresser borde vara säkra och även andra oftast. Men gör adressfältet så stort att det är lätt att sätta en tejp och ändra!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Kort för lok

Inlägg av StefanFjällemark »

ErikKuiper skrev: 2017-10-03, 19:49 Jag tycker Stefans variant i tråden Införa lokkort? är bra (om man byter ramfärgen till röd).
Ramfärgen har varit röd sedan en tid tillbaka. Så här ser lok-korten ut nu. Jag gör dom i PowerPoint.

Bild1.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
AlexanderEhn
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
Kontakt:

Re: Kort för lok

Inlägg av AlexanderEhn »

Jag fyller på lite.

I det här inlägget finns Stefans mall för lokkort. Mycket bra! viewtopic.php?p=31322#p31322


Jag har gjort en egen variant som finns nedan. Egentligen har jag gjort den likadan, skillnaden är främst att varje sidan på lokkortet är en enda tabell, så det blir inte så många rutor som av misstags kan tas bort och hamna lite förskjutet.

Sen har jag för egen del gjort en variant med färre F-tangenter och med ruta för lokadress.
Tanken är att man efter att kortet är tillverkat kan skriva med OH-penna den aktuella lokadressen, den kan sedan suddas ut med whiteboardpenna eller isopropanol om loket skulle byta adress.
Lokkort.PNG
Lokkort.PNG (301.21 KiB) Visad 4585 gånger
Bilagor
Lokkort mall_AEÖ_2018-10-16.pptx
(271.82 KiB) Nerladdad 257 gånger
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"