Jag har kollat på bilder på tågformationer från sextiotalet, och hittat några tågtyper som skulle kunna användas för att skapa omväxling för den som planerar sextiotalstrafik.
1. Blandade tåg förekom på en del håll sextiotalet igenom. Det innebär oftast att en eller möjligen två personvagnar och resgodsvagn lagts till i ett lokalgodståg, ibland kompletterade med en postvagn.
2. Godsexpresståg, vilket innebär ett särskilt tåg för ilgods (som annars gick med persontågen). Tåget kan bestå av godsfinkor, resgodsvagnar och någon postvagn, och stannade vid persontågspår för lastning och lossning av ilgods, alltså inte så mycket växling på vägen.
Variation i sextiotalstrafiken
Moderator: FreddePettersson
Variation i sextiotalstrafiken
Senast redigerad av 1 JanFrelin, redigerad totalt 2017 gånger.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Tack för idéerna.
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Letar vidare och noterar att det fanns två sorters snabba godståg (snabbare än fjärrgodståg). Viss korrigering till ovanstående.
Ilgodståg = Särskilt tåg för ilstyckegods, som annars medfördes i persontåg. Som tidigare kan det tänkas bestå av finkor, resgodsvagnar och kanske någon postvagn, och lastade vid personplattformarna.
Godsexpress = Tåg för vagnslaster som behövde särskilt snabb befordran, oftast färskvaror som fisk eller bär.
Ilgodståg = Särskilt tåg för ilstyckegods, som annars medfördes i persontåg. Som tidigare kan det tänkas bestå av finkor, resgodsvagnar och kanske någon postvagn, och lastade vid personplattformarna.
Godsexpress = Tåg för vagnslaster som behövde särskilt snabb befordran, oftast färskvaror som fisk eller bär.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663
Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644
Med vänlig hälsning
Daniel
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663
Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644
Med vänlig hälsning
Daniel
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Intrycket när läst Spades böcker och "Sveriges Järnvägar 100 år" är att ilgods i persontåg var normalförfarandet, och att ilgodstågen tillkom när när persontågens kapacitet inte räckte till.plj skrev: ↑2017-07-25, 08:09 Ibland var även vanliga persontåg ganska blandade. Exempelvis hade Pt 1452 Halmstad-Göteborg 63-12-09 följande sammansättning:
Dk 407+G+G+F5+DFo26+F5+F5a+F5+Bo8ca+ABo7br+Bo6a. De två G-vagnarna närmast lok tillkopplades i Falkenberg och i Varberg tillkopplades ytterligare vagnar.
PLj
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Variation i sextiotalstrafiken
Ett problem som ledde till min förvirring i startinlägget är att fotografer ofta verka blanda ihop dessa två tågslag. Inget av dem var jättevanliga.daniel skrev: ↑2017-07-24, 20:37 Ilgodståg bör även i vissa fall ha medfört kylvagnar (men du kanske räknar in dem i "finkor")? Se detta inlägg:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139663
Intressant kommentar att fjärrgodståg gick i 70 km/h och ilgodståg i 90 km/h:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php/index.php?id=139644
Med vänlig hälsning
Daniel
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan