Tummens Timesaver som blev en modul.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Tummens Timesaver som blev en modul.
Som modulbyggare så kände jag att det vore kul att stilla körabstinensen en aning genom att ha nått att köra med på hemmaplan mellan modulträffarna och snöade in på Timesaveridén.
Planen var att det inte fick kosta speciellt mycket och inte fick ta så stor plats. Gjorde en spårplan efter att ha kollat runt på några olika varianter på nätet. Ropade hem ett gäng med M-räls rakor och växlar på tradera för nån hundring. Bygger ju 3r-moduler och då föll det på billig m-räls. Som sedan skulle fästas på en limmträskiva med måtten 150x40cm
Provkörde spårplanen och sånär som på att jag behövde en extra högerväxel så blev det perfekt. Sen började projektet spåra ur. Varför inte bygga allt som en modullåda så att man kan ansluta från ett stickspår och växla vagnar. Så det blev en modullåda. Inspirerad av märklin of sweden så varför inte lägga ballast, så rälsen blev ballasterad.
Givetvis så blev det en hel del lödande av anslutningskablar från rälsen för att säkra m-rälsens ibland något bristfälliga ledningsförmåga. Allt ska ju köras digitalt via min Ms2 och för att göra sluttestet av rälsen extra svårt så provkördes allt i snigelfart med mitt Jeco D-lok och det funkade kanon, även genom de snäva växlarna. Loket som ska växla allt och som spårplanen är baserad på är ett litet diesellok typ dhg700. Apropå växlar så föll valet på analoga växlar. När nu allt var på plats så skar jag till lite styrofoam som lastkajer på tre olika ställen. Ladtkajerna fick även mockuphus Utskrivna huskulisser fäst på styrofoam för att symbolisera industrierna. Exempel på industrier är. Gummitarzans däck, Inge Charters väsktillverkning, 15 gastar destilleri, Flåttör och Fis'en vvs AB mm. Här är en bild på det urspårade projektet som blev en modulbangård. Sen blev jag lite fundersam om det gick att få ihop något som såg ut som ett svenskt gammalt godsmagasin och prövade att skära ut och limma ihop lite balsaträ och det blev över förväntan, hade räknat med ett totalt misslyckande men är istället inne på att tillverka godsmagasin nr2. En plan som ligger väldigt långt fram är att ersätta m-rälsen med c-räls men samtidigt så länge det fungerar så varför. Ska prova hur det blir att ansluta denna som slutdestination till min förgreningsmodul.
Planen var att det inte fick kosta speciellt mycket och inte fick ta så stor plats. Gjorde en spårplan efter att ha kollat runt på några olika varianter på nätet. Ropade hem ett gäng med M-räls rakor och växlar på tradera för nån hundring. Bygger ju 3r-moduler och då föll det på billig m-räls. Som sedan skulle fästas på en limmträskiva med måtten 150x40cm
Provkörde spårplanen och sånär som på att jag behövde en extra högerväxel så blev det perfekt. Sen började projektet spåra ur. Varför inte bygga allt som en modullåda så att man kan ansluta från ett stickspår och växla vagnar. Så det blev en modullåda. Inspirerad av märklin of sweden så varför inte lägga ballast, så rälsen blev ballasterad.
Givetvis så blev det en hel del lödande av anslutningskablar från rälsen för att säkra m-rälsens ibland något bristfälliga ledningsförmåga. Allt ska ju köras digitalt via min Ms2 och för att göra sluttestet av rälsen extra svårt så provkördes allt i snigelfart med mitt Jeco D-lok och det funkade kanon, även genom de snäva växlarna. Loket som ska växla allt och som spårplanen är baserad på är ett litet diesellok typ dhg700. Apropå växlar så föll valet på analoga växlar. När nu allt var på plats så skar jag till lite styrofoam som lastkajer på tre olika ställen. Ladtkajerna fick även mockuphus Utskrivna huskulisser fäst på styrofoam för att symbolisera industrierna. Exempel på industrier är. Gummitarzans däck, Inge Charters väsktillverkning, 15 gastar destilleri, Flåttör och Fis'en vvs AB mm. Här är en bild på det urspårade projektet som blev en modulbangård. Sen blev jag lite fundersam om det gick att få ihop något som såg ut som ett svenskt gammalt godsmagasin och prövade att skära ut och limma ihop lite balsaträ och det blev över förväntan, hade räknat med ett totalt misslyckande men är istället inne på att tillverka godsmagasin nr2. En plan som ligger väldigt långt fram är att ersätta m-rälsen med c-räls men samtidigt så länge det fungerar så varför. Ska prova hur det blir att ansluta denna som slutdestination till min förgreningsmodul.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Tjusigt värre
- MickeWestberg
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Godsmagasin nr 2 nästan klart, bara skyltarna som ska göras mindre klumpiga.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
- IngvarFransson
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 2015-05-19, 10:58
- Ort: Göteborg
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Kreativt och inspirerande.
Tummen upp!
Tummen upp!
Frasse
Medlem i ModulSyd
Medlem i ModulSyd
- MickeWestberg
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Lite trafik på bangården. Jobbar vidare med att få till ännu ett godsmagasin.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
-
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 2015-06-08, 20:33
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Bra jobbat! Ser trevligt ut med all trafik.
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
M-räls syns knappt, verkligen bra. Gamla handväxlar ser jag.
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
- MickeWestberg
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Japp, växlarna är något antika men väl fungerande.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
- MickeWestberg
- Inlägg: 2109
- Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
- Ort: Stockholm
Re: Tummens Timesaver som blev en modul.
Ikväll tog jag äntligen tag i saken och reparerade en trasig växel, tar ju lite längre tid när allt är ballasterat, nya kablar löddes fast för säkrare strömtillförsel. Nu är det bara ballast som saknas sen är det klart.
Ip
Ip
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.