H0 trafikplanering

Planering av Dreamtrack 2017
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

Försöker få en överblick av vilka trafikplatser som är anmälda, har lite bättre koll nu efter vänliga påpekanden. Men utifrån det jag vet, har jag satt ihop en lite mindre preliminär tredje idé till bana som jag hoppas skall ge intressant trafik. Tar gärna emot kommentarer och andra idéer.
Trafikidé.png
Trafikidé.png (77.26 KiB) Visad 7207 gånger
BLÅ=2R elektrifierad, ORANGE=2R oelektrifierad, GRÖN=3R, GUL=H0e, GUBBE=tågklarerare, TELEFON=telefon finns

Idéer till trafikering på tvärs av banorna:
  • Lokbyten i Almunge och Alvesta (mellan el och diesel/ånga) samt Vagnsärad (mellan 2R/3R).
  • Persontåg med direkta vagnar med olika destinationer på 2R och 3R som då koppas till/från längs vägen, t.ex. genomgående personvagnar/sovvagnar mellan 2R och 3R t.ex. Spårhaga-Vagnsta och Sydpolen-MMMagasinet.
  • Godsvagnar mellan Långsmalen (H0e) och övriga stationer på 2R/3R. Begränsas till vad överföringsvagnarna klarar.
  • Timmer från Ryr timmer till Sågen i Vagnsta (växling i Ryr/Dalbo, lokbyte i Vagnsärad, växling i Vangsta)
Samtliga godsvagnar med vagnskort måste kunna trafikera HELA banan. Helgodståg kommer att finnas renodlat för 3R.

Huvudlinje 3R: elektrifierad med dubbelspår Slingan - Andersberg:
  1. Slingan (vändslinga)
  2. Vagnsta (med industrispår till Sågen [Fummelmora såg])
  3. Gretlanda industriområde (med infart från Vagnsta-hållet)
  4. Andersberg (ej station, men förbigångsspår)
  5. Vagnsärad (möter 2R-banan)
  6. Slokärr mötesplats och lastplats.
  7. Buddby lastplats
  8. Fummelmora med industrispår till Fummelmora Logistik
  9. MMMagasinet (får annat namn i trafikspelet)
Huvudlinje 2R: elektrifierad med dubbelspår Nättelund-Almunge:
  1. Spårhaga (magasin 7 spår)
  2. Nättelund (fd Charlottendahl)
  3. Bjästa hpl (inkl Nätra industrier)
  4. Alvesta (sidolinje till Tibro)
  5. Vagnsärad (möter 3R-banan)
  6. Almunge (lokstall)
Bibana 1: 2R, elektrifierad, enkelspår:
  1. Nättelund (fd Charlottendahl)
  2. Ryr timmer & hpl
  3. Dalbo med Lokstallet (loktransporter till/från Nättelund och Spårhaga)
Bibana 2: 2R, oelektrifierad, enkelspår:
  1. Almunge (lokstall)
  2. Krutträsk (godsbana Godislagret)
  3. Pite älv hpl
  4. Fäboda
Bibana 3: 2R, oelektrifierad
  1. Alvesta (tåg från Vagnsärad måste vända)
  2. Tonträsk lastplats
  3. Tibro (övergång till H0e-bibana 4)
  4. Sydpolen (magasin 5 spår)
Bibana 4: H0e, elektrifierad(!) och med överföringsvagnar:
  1. Halvnol
  2. Tonträsk (mötesstation)
  3. Långsmalen
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3586
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av daniel »

Häftig bana med spännande upplägg. :)
StefanFjällemark skrev:Bibana 4: H0e, elektrifierad(!) och med överföringsvagnar:
Helt enligt förebild. SRJ, Stockholm Roslagens järnväg, MÖJ, Mellersta Östergötlands järnväg och NKlJ, Nordmarken Klarälvens järnväg var alla tre helt eller delvis elektrifierade smalspåriga järnvägar med 891mm spårvidd.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4306
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av LLJ »

Mycket trevligt med all samtrafik mellan olika system och spårvidder. :)

/Lars
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av LarsN »

Tycker jag ser mycket intressant ut så långt :)
Bra jobbat av dom inblandade.

//Lasse
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

Ursprungsinlägget uppdaterat med att:
  • Lasse Nordlander skall försöka fixa ett 3R-magasin som vi placerar bortom Fummelmora
  • Han ska även försöka fixa ett utdragspår bortom Vagnsta, vilket innebär att Sågen hängs på Vagnstas sidolinje.
  • Pite älv kan blir hållplats mellan Nättelund och Dalbo.
Ett alternativ kan bli att:
  • hänga Sydpolen efter Tibro, och koppla på H0e via en förgrening efter Tibro. Urban håller på med en sådan modul. Då blir bibana 4 H0e en sidobana till bibana 3, vilket ger lite intressantare trafikupplägg.
  • flytta Tonträsk lastplats till mellan Krutträsk och Fäboda för att göra bibana 2 lite längre.
  • Fäboda blir då slutstation på bibana 2.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av JohanWidén »

Hej Stefan Jag undrar om du har fått med Widena "industri" blandet alla godskunder och få då till så att godsvagnar kan komma dig också?
MVH Johan W
MånsLundberg
Inlägg: 24
Blev medlem: 2014-04-14, 01:04

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av MånsLundberg »

Ett väldigt intressant och bra upplägg! Hoppas på kortväga tåg (typ Nättelund-Bjästa med trävaror) och varierande uppdrag t.ex Nättelund-Almunge med ett lokalgodståg och Almunge Nättelund med ett persontåg (med samma lok och köruppdrag). Väldigt bra jobbat så långt och lycka till med den fortsatta planeringen!
Med Vänlig Hälsning
Måns Lundberg
Stationsråtta i Nättelund
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 159
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av PeterAlsén »

Kommer vi att använda "Gula sidorna" för frakthanteringen?
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

PeterAlsén skrev:Kommer vi att använda "Gula sidorna" för frakthanteringen?
Nej. Det kommer en särskild lista med godskunder för varje station när trafikspelet är klart. Jag kommer att skicka ut ett korrektur innan. Har redan rätt många stationer i databasen. Sen knyts tillfälliga godskunder till stationer när olika industrimoduler ansluts.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1352
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikplanering

Inlägg av StefanFjällemark »

Den ursprungliga banbeskrivningen är uppdaterad med glädjande nyheter på 3R-sidan samt lite ändrad bantopologi. Se det uppdaterade ursprungliga inlägget.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Dreamtrack 2017 (ModulSyd är arrangör)"