Lättvikts modulstomme?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av LLJ »

Naturligtvis skall du följa din idé, den kan ju i längden skapa ett nytt sätt att bygga på. Antar att du tänkt på styrstift i de interna sektionsskarvarna för att underlätta monteringen?

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av fs_toni »

Inga styrstift. Dels förtar det flexibiliteten att kunna ansluta modulerna mot andras MMM, dels har jag för mycket "tummen i handen" för att lita på att jag får till det korrekt med styrstiften.

Däremot tänker jag försöka lägga rälsen för terminalen över modulkanterna och sen kapa. Så får jag åtminstone en eller två interna skarvar som bör passa :-)

Jag har i mina vidare funderingar roat mig med att beräkna vikten på olika material med mitt eget referensmått gemensamt för alla jämförelser. Kanske kan intressera någon att veta hur olika material jämför sig med varandra?

3,65 - 1 mm tjocklek aluminium

2,45 - 4 mm tjocklek poppelplywood
3,67 - 4 mm tjocklek björkplywood
3,81 - 4 mm tjocklek furuplywood
4,57 - 4 mm tjocklek MDF comfort

7,31 - Aluminium 2 mm tjock

7,34 - Poppel 12mm plywood
7,40 - Gran-konstruktionsplywood 12mm
8,35 - Byggplywood 12mm
9,79 - MDF Air 12mm
11,02 - Björkplywood 12mm
11,42 - Furuplywood 12mm
12,40 - MDF Comfort 12 mm
12,73 - MDF standard 12mm

Skivor skiljer sig säkert åt beroende på olika tillverkare, beroende på träslag som ingår i t ex bygg-och konstruktionsplywood och beroende på antal lager ply, lim och framställningsmetod. Men ovanstående gav iallafall för mig en intressant indikation.

Att bevara hållbarhet och vridstyvhet i en modul-låda trots mycket "luft" i konstruktionen lär aluminium klara. Jag räknar med att ha lika mycket "luft" som material i mina modulstommar. För t ex en stomme byggd i 2 mm aluminium ska alltså referensmåttet ovan säkert halveras innan man jämför med en modullåda byggd i plywood eller MDF. Kan man sen använda istället helt eller delvis endast 1 mm tjock aluminium helt eller delvis så blir självfallet jämförelsen ännu mer positiv!
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av LLJ »

Nu förstår jag inte riktigt.

Om du skall bygga den terminal som jag givit exempel på spårplaner till så har den enbart MMM gavlar i ändarna. Övriga gavlar har interna spårlägen (annat än det genomgående linjespåret), ej MMM gavlar och med fördel förses med styrstift/monteras ihop med bult och hål med samma diameter. Tänker du dig att kunna ta delar och ansluta till valfri MMM modul?
Att man kan ha olika långa varianter är en sak, då är det ändå ytterändarna som gränsar till andra moduler.

/En något förvirrad Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av daniel »

Jag håller med Lars. Använd styrstift internt i modulen mellan de olika segmenten. Du sparar mycket tid på det vid uppmontering. Jag rekommenderar varmt de styrstift som Gävle-gänget brukar ha med sig på träffar för att sälja. De styrstiften är tämligen enkla att montera.

Jag brukar ta två gavel-bitar, lägga ihop dem till ett paket och sätta två tvingar runt dem. Sedan borrar jag hålen för bultarna och sätter sedan i bult+bricka samt bricka+mutter för att temporärt skruva ihop gavelbitarna. Därefter tar jag bort tvingarna. Sedan borrar jag hål för styrstiften. Därefter monterar jag de styrstift som är "hona" i ena gaveln. Vänd sedan gavel-paketet och montera de styrstift som är "hane" på andra sidan. Lossa därefter bultarna. Nu har du två gavlar med perfekt passning. Bygg sedan sektionerna med dessa gavlar så har du två sektioner som passar perfekt ihop. Avsluta med att bulta ihop sektionerna och lägg spåret över gaveln.

Med vänlig hälsning
Daniel
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av fs_toni »

Ja eftersom dubbel-linjespåret är genomgående och enligt spårläge MMM så finns det möjlighet att vara flexibel i hur man använder. T ex är ju den högra modulen en pendeltågsstation som kan leva ett helt eget liv om så önskas.
Då måste båda dess gavlar kunna anslutas mot andra enligt MMM - vilket då medför att även dess "granne" i terminalen behöver vara MMM. Dessutom vill jag ju terminalen kunna användas flexibelt i längd - där t ex de två "mellanbitarna" ska kunnas ta bort om man deltar på en mindre träff. Summa summarum: MMM-gavlar all over blir nog enklast.

Gavlarna ska ju också vara aluminium - inte trä. Så att borra, fästa och joxa med styrstift i metallgavel känns svårt för mig. Däremot är det ju vettigt och klokt att ha bult/bricka/mutter med perfekt passform och läge redan från början i hålen. Just därför kommer jag ju skruva ihop modulerna INNAN jag lägger rälsen.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av JanFrelin »

Det främsta skälet till att jag är skeptisk till långa sektioner är att de är så besvärliga att frakta och bära.

Ett bra alternativ till styrstift är vanliga gångjärn - slå ur sprinten och sätt varje halva av gångjärnet på var sin sida skarven.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av LLJ »

Blir intressant att följa ditt bygge.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av fs_toni »

JanFrelin skrev:Det främsta skälet till att jag är skeptisk till långa sektioner är att de är så besvärliga att frakta och bära.

Ett bra alternativ till styrstift är vanliga gångjärn - slå ur sprinten och sätt varje halva av gångjärnet på var sin sida skarven.
Intressant idé med gångjärnen! Dem kan man ju faktiskt sätta då på anslutande modulernas båda långsidor, vilket inte påverkar gavelns utseende. Däremot får man fundera på utseende-aspekten om en slät jämn långsida har utstickande gångjärn i modulskarvarna. Men det kanske går att bygga in gångjärnen på ett rimligt snyggt sätt?
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av UBJ »

Angående det här med styrstift så har jag upptäckt att ett styrstift per modulskarv är rätt smart. Jag använder hyllbärare till Billy-bokhyllor och borrar 5 mm hål.
Om du borrar dit ett sånt stift per skarv innan du lägger rälsen så tror jag det är till stor hjälp vid uppmonteringen. Ett stift styr ju spårläget, det horisontella läget, och man kan sedan enkelt justera vertikalt med bult och mutter i den andra änden av skarven.
Poängen med ett stift är att om man borrar dit två stift så måste man ha mycket högre precision. På Tibro fick jag problem med två stift pga detta och tog då bort det ena och det visade sig funka utmärkt.

Med vänlig hälsning UB
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Lättvikts modulstomme?

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev:Blir intressant att följa ditt bygge.
/Lars
Som nämnts i annan tråd så har jag inte bråttom... (Har ju redan 7 meter dubbelspårsmoduler numera färdigt att använda på träffar så länge medan detta projekt fortgår.)
Så hellre rätt än fort med detta nya projekt. Just nu handlar det om att hitta en firma som till rimligt pris och i bra konstruktion kan utvärdera att ta fram aluminium-stommarna. Jag utesluter inte att det kan visa sig svårt att lösa till rimligt pris med mina speciella krav och mått... I så fall får man tänka om och tänka annorlunda. Men planeringen är en del av den roliga hobbyn tycker jag :-)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"