Planeringsverktyg för trafikspel

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Efter att ha varit med på ett antal trafikspel både i Sverige och utomlands, FREMO och icke och efter att själv ha planerat ett antal trafikspel, så har jag succesivt förfinat mitt eget planeringsverktyg. Mer om det i kommande inlägg i denna tråd.

Så gott som alla andra planerar i XPLN, ett verktyg utvecklat av FREMO-entusiaster. Fördelen med XPLN är att det är spritt med många användare, det är baserat på gratisprogram och att det har det mesta som behövs för att göra trafikspel. Man kan skicka XPLN-filer till varandra för att hjälpas åt med trafikspelsplaneringen. Så varför har jag valt att inte använda XPLN?

XPLN är baserat på räkneark och makron i ett program som liknar Excel. Alla som har lite erfarenhet med Excel vet att man kan göra nästan vad som helst. Och om det är en fördel i många fall, så är det definitivt en nackdel om man vill hantera data på ett strukturerat sätt. Användaren får väldigt lite stöd för en felfri inmatning, något som också visat sig när det strular för XPLN-användare.

Min erfarenhet av XPLN kommer från att jag har utvecklat ett program som kan läsa in trafikspelsdata både från XPLN och från min egen planeringsdatabas. Jag fick en drös XPLN-dokument från olika planerare och testade att läsa in dessa. Utan undantag innehöll dessa bristfälliga data, som jag efter ett visst letande fick rättat manuellt så att de hängde ihop och kunde läsas in med godkänt resultat. Min tolkning är att användarna har vissa svårigheter med att få till korrekta data i XPLN.

Vad är dina erfarenheter med XPLN?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av LLJ »

Jag håller med om att det finns en viss inlärningströskel, särskilt som de manualer som finns är på Tyska och Engelska (av Erik Kuiper). Personligen tycker jag nästan att programmet blivit sämre ju mer inmatningar via dialogrutor i macron som lagts till. För var det enklare att justera rakt i huvudtabellen, men det kan bero på att jag är programmerare.

Men eftersom XPLN används så intensivt så kan det inte fungera så dåligt, annars hade man letat efter ett bättre alternativ. För jag tror inte att man använder det enbart för att det är medlemmar inom FREMO som utvecklat det hela utan att det uppfyller det man söker. Sedan kan man säkert göra det än bättre med en databas i botten etc.

Lite OT: har du tittat på "Gula sidorna" en databas för planering av godstransporter inom en träff? För lite större träffar är den en helt underbar hjälp för att hitta moduler som kan sända gods till din modul.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Mitt planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Som ett alternativ till XPLN har jag utvecklat en planeringsdatabas. Alla data ligger i tabeller med kopplingar som gör att alla data har rätt typ och att data hänger ihop. Det är detta som skiljer en riktig databas från att lagra data i Excel och liknande.

Databasen omfattar för närvarande 20 tabeller och hanterar följande:
  • Stationer, spår/lastområde, godskunder och deras in- och utgående gods (4 tabeller)
  • Stationsinstruktioner (1 tabell)
  • Trafikspelsnamn och vilka stationer som ingår i visst trafikspel (databasen kan innehålla flera olika trafikspel) (2 tabeller)
  • Förbindelser mellan stationer och tidtabellssträckor (3 tabeller)
  • Tåg, passertider (2 tabeller)
  • Lok/motorvagnar och dessas användning i tåg (2 tabeller)
  • Vagnar/vagnstammar och dessas användning i tåg (2 tabeller)
  • Förartjänster och vilka delar av lokomlopp som ingår (2 tabeller)
  • Tågtjänster och vilka tåg som ingår (2 tabeller), alternativ till förartjänster.
En översikt över databasens tabeller och kopplingar. Det är kopplingarna och att varje fält har en specificerad typ som gör att data hänger ihop och kan valideras. Motsvarande går inte att göra i t.ex. Excel:
Datamodell.jpg
Exempel på inmatning av station, spår, godskunder och deras gods:
Station.jpg
Exempel på inmatning av tåg och tider.
Train.jpg
Exempel på definition av spåravsnitt mellan stationer:
Track stretch.jpg
Track stretch.jpg (32.46 KiB) Visad 7090 gånger
Exempel på definition av tidtabellssträcka (styr utritning av grafer):
Tidtabellssträcka.jpg
Tidtabellssträcka.jpg (35.34 KiB) Visad 7090 gånger
Exempel på inmatning av lokomlopp, där man väljer vilken del av ett tåg som ett lok skall användas på. Ofta hela tåget, men modellen tillåter att lok kan bytas längs tågets väg, och att tåg kan delas upp eller sättas ihop vid mellanstationer:
Loco.jpg
Loco.jpg (77.93 KiB) Visad 7090 gånger
Exempel på utskrift av lokomlopp att sätta i lokkortets plastficka. Det finns motsvarande kort för vagnomlopp:
Lokomlopp.jpg
Lokomlopp.jpg (29.42 KiB) Visad 7090 gånger
Exempel på utskrift av lokförartjänst. Överst står vilken del av tågets sträcka som tjänstgöringen avser. Det är inte alltid föraren skall köra hela tågets sträcka, t.ex. vid lokbyte eller sammankoppling eller delning av multipelkopplade motorvagnar. Utskrift av anmärkningar sker automatiskt om lokbyte, ej uppehåll etc. Man skall inte behöva skriva in sådant som man logiskt kan härleda från data.
Förartjänst.jpg
Förartjänst.jpg (62.23 KiB) Visad 7090 gånger
Kan man göra lokbyte med en X5? Svårt, med det blev så när jag skulle göra ett exempel för att få fram texten "Lokbyte." Det hade kunnat stå Rc... ;-)
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av LLJ »

Är skärmdumpen med godskund ofullständig ovan? Jag saknar information om hur många vagnar som går in och ut per vecka.
(du bör kolla på "Gula sidorna" där hela denna biten redan finns via ett webbaserat gränssnitt och en databas).

XPLN körs i med hjälp av script i Open Office, inte Excel. Jag har inte sett något bland dina fina exempel som inte går att få fram med XPLN förutom utskrift av lokomloppssedel, men det går att få till om man vill då det är en ny funktion och informationen finns redan då det idag redan finns en variant i form av en lokomloppsgraph.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Har du tittat på "Gula sidorna" en databas för planering av godstransporter inom en träff? För lite större träffar är den en helt underbar hjälp för att hitta moduler som kan sända gods till din modul.
Jag har hört talas om den men inte sett den. Har du en länk till webbsidan?

För de träffar jag hittills har planerat trafik för, har behovet av gula sidorna varit begränsat. Jag lägger in data om stationer, spår och godskunder efterhand som modulen är med på en träff som jag gör trafikspel för. För varje träff tar jag fram en godskundslista som publiceras när trafikspelet är klart. Det är också rätt vanligt att det på en viss bana finns tillfälliga godskunder som knyts till en station, t.ex. ansluta industrimoduler eller av andra orsaker. På träffen i Timmele hade vi ett tillfälligt tågmagasin med helt nya godskunder.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Är skärmdumpen med godskund ofullständig ovan? Jag saknar information om hur många vagnar som går in och ut per vecka.
Nej, den är inte ofullständig utan innehåller det som för närvarande behövs. Jag lägger till efterhand då behovet visar sig.

Jag har sett att det finns en upplysning om vagnar/vecka men inte fattat poängen med en sådan uppgift. Våra trafikspel sträcker sig ju inte över flera veckor. Jag valde istället att ange kapaciteten i antal vagnar per typ av gods, det ger en fingervisning om hur många vagnar man kan ha till/från den godskunden under ett trafikspel.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

Jag har kanske uttryckt mig otydligt, så jag vill göra några förtydliganden:
------
LLJ skrev:XPLN körs i med hjälp av script i Open Office, inte Excel.
Jag kanske var otydlig, men skrev så här i mitt första inlägg:
StefanFjällemark skrev:XPLN är baserat på räkneark och makron i ett program som liknar Excel.
------
LLJ skrev:Jag har inte sett något bland dina fina exempel som inte går att få fram med XPLN.
Det har jag väl inte givit uttryck för hoppas jag, citerar från mitt första inlägg:
StefanFjällemark skrev:Fördelen med XPLN är att det är spritt med många användare, det är baserat på gratisprogram och att det har det mesta som behövs för att göra trafikspel.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

För många är det viktigt med att programvaran är gratis och öppen. Som ni sett i tråden så har man reagerat på att jag använder Microsoft Office och databasen Access för mitt planeringsverktyg.

Först vill jag säga att jag respekterar om andra gör en annan kalkyl eller har mer ideologiska skäl att använda gratis/öppen källkod eller att undvika Microsoft. Men så här resonerar jag:
  • Mitt motiv är produktivitet. Jag behärskar Office efter att ha använt det i 40 år och kan skapa och anpassa lösningar på rätt kort tid. Ett av många exempel är mitt planeringsverktyg för trafikspel.
  • Jag skulle kunna lagt tid på att lära mig t.ex. Libre Office och XPLN, men hur mycket tid tar det innan jag når samma nivå och flexibilitet som jag har med Office och Access?
  • Flera av oss lägger 1000-tals kronor i månaden på hobbyn. Ett abonnemang på Office 365 kostar 649 kr/år och då får man hela Office inklusive Access plus 1 Terabyte datalagring. Så det vi talar om i skillnad mellan gratisprogram och Office är lite drygt 50 kr/månad. Det låter som reklam för Microsoft, men jag ville bara illustrera prisskillanden mellan "gratis" och "office".

Min slutsats är att det definitvt "kostar" mig mer än 50 kr/månad i tid att nå samma nivå i ett "office"-likande gratisprogram. Tid är också pengar, även om det är en hobby.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av LLJ »

Men om jag skall lära mig ditt program jämfört att fortsätta att använda XPLN , som jag vet hur man använder (även om jag har mer att lära), så tar det också en del tid, och min tid är också pengar. Lägg därtill inköp av MS Office så blir än dyrare. Ganska många av oss som gör trafikspel använder XPLN idag, och verkar nöjda med det vi får ut.

Jag säger inte att ditt program är dåligt, för vad jag kan se verkar det genomtänkt. Men hur är det att vara flera tidtabellsmakare samtidigt och utveckla var sin del som sedan fogas samman till en komplett tidtabell?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Planeringsverktyg för trafikspel

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Men om jag skall lära mig ditt program jämfört att fortsätta att använda XPLN , som jag vet hur man använder (även om jag har mer att lära), så tar det också en del tid, och min tid är också pengar.
Javisst är det så. Vi har olika erfarenheter och preferenser.
LLJ skrev:Lägg därtill inköp av MS Office så blir än dyrare.
Ja, det kostar 54 kr/månad för komplett MS Office.
LLJ skrev:Ganska många av oss som gör trafikspel använder XPLN idag, och verkar nöjda med det vi får ut.
Det är helt säkert så
LLJ skrev: Jag säger inte att ditt program är dåligt, för vad jag kan se verkar det genomtänkt. Men hur är det att vara flera tidtabellsmakare samtidigt och utveckla var sin del som sedan fogas samman till en komplett tidtabell?
Även i Access kan man klippa och klistra data mellan databaser. Och hela databasen är en fil som kan mejlas runt.

Men på sikt är väl en molnbaserad lösning med öppet api och webbgränssnitt att föredra. Då kan man ju verkligen samarbeta. Min databas är ett led i en läroprocess för att förstå hur ett sådant system skulle struktureras. Skulle jag ta fram något sådant kommer jag att lägga ut all källkod på Github.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"