Nytt skalakoppel från MTL

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av kasoe »

http://www.therailwire.net/forum/index. ... ic=39941.0

Hittat via en smalspårsgrupp på FB. Läste i mobilen och texten var liten... Lite intressant. Om inte annat mellan A och B delar på lok...

Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av MikaelB »

Rent estetiskt så gillar jag det

- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av MikaelB »

Hur har det gått med dessa, har de hårdtestats än? Är de ok att ha till AmericaN? Har ett par vagnar kvar som behöver koppelbyte och är otroligt sugen, men käns inte lönt om man ändå får byta ut kopplen sen igen :(

- Mikael
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av daniel »

Enligt forumet som Anders länkar till: "They will not couple with existing N scale couplers because of their prototypical size and construction.".

Så jag tolkar det som att det kan funka mellan vagnar som permanent är ihopkopplade (t ex koltåg), men inte på vagnar som ska rangeras i trafikspel på americaN.

Men jag har inte provat dem så det är bara en gissning.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av MikaelB »

daniel skrev:Enligt forumet som Anders länkar till: "They will not couple with existing N scale couplers because of their prototypical size and construction.".

Så jag tolkar det som att det kan funka mellan vagnar som permanent är ihopkopplade (t ex koltåg), men inte på vagnar som ska rangeras i trafikspel på americaN.

Men jag har inte provat dem så det är bara en gissning.

Med vänlig hälsning
Daniel
Ahh det missa jag helt, låter som att det är bäst att fortsätta köra på det man vet funkar klockrent.

- Mikael
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av kasoe »

Som jag skrev, de kan ersätta de (av vissa) saknade "unimate" kopplen som gör att man kan tätkoppla lok på ett mycket snyggt sätt... Mellan vagnar så blir de tingen höjdare om man ska spela trafikspel t.ex...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av MikaelB »

kasoe skrev:Som jag skrev, de kan ersätta de (av vissa) saknade "unimate" kopplen som gör att man kan tätkoppla lok på ett mycket snyggt sätt... Mellan vagnar så blir de tingen höjdare om man ska spela trafikspel t.ex...

/Anders Ö
Den biten tänkte jag inte ens på andra gången jag skrev i tråden. Mycket man glömmer på en och en halv månad :?

- Mikael
Användarvisningsbild
MikaelB
Inlägg: 432
Blev medlem: 2012-06-26, 23:53
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av MikaelB »

Ett litet test av deras True Scale Couplers på Tuben

https://www.youtube.com/watch?v=8VmFjzp6DHw

- Mikael
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Nytt skalakoppel från MTL

Inlägg av kasoe »

Någon som testat?

Jag har beställt en laddning (10-p svarta, short) för att se vad det är för något...
Tar nog dock en dryg månad innan jag har dom, hoppas de kommer med nästa laddning MTL till Habo Hobby i mitten på januari...

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "americaN"