Intresse för kombitrafik?
Re: Intresse för kombitrafik?
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Re: Intresse för kombitrafik?
Bra bild Curt!
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
Re: Intresse för kombitrafik?
Det loket (samma färg samma nummer) ligger just nu på arbetsbänken här hemma för att få en ny högtalare!Qrt skrev:Bygga kran?
Spårplan?
Så här kanske ?
Di8 709 växlar på containerbangården i Malmö 3 februari 2005.
Mvh. Eke
-
- Inlägg: 158
- Blev medlem: 2015-11-14, 18:18
Re: Intresse för kombitrafik?
Denna konstruktion gör ju också att de är relativt lätt att ytterligare förlänga termiterminalen genom att duplicera den modul som ligger näst längst åt höger.LLJ skrev:Här kommer en tredje version. Genom att låta växlarna ligga något närma varandra så fick alla plats på den andra från höger.
Tog mig friheten och ritade in två pendeltågsplattformar samt flyttade lite på utdragsspåret.
Så nu kan man köra i kort variant genom att ta bort den andra från vänster samt längst till höger.
/Lars
Jag har ju en förkärlek för malmtåg målning och vill så gärna ha minst 6m långa spår.
/ Henrik Maude
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
barnbarns barn till Ivan Öfverholm
Re: Intresse för kombitrafik?
För de nyfikna kan jag säga att min egen personliga "tidtabell" för min hobby ser ut som följer:
- Hösten 2016: SSM-anpassa samtliga mina linjemoduler inför TM17 samt färdigställa dem där landskap saknas eller inte är komplett. Tekniska förbättringar på modulben. Målning av räls och syllar på befintliga moduler.
- Våren 2017: deltaga på träffar samt bygga ny rak dubbelspår M-Play modul som finns i lager och väntar på att byggas.
- Försommaren 2017: start på projektet kombiterminal!!! (grund enligt senaste förslag i denna tråd)
Det lutar åt att jag på sin höjd mått-beställer gavlar för kombiterminalen. Men därutöver kommer jag snickra ihop modulerna själv (eller med hjälp av finsnickare) då jag vill ha full flexibilitet över design och konstruktion. Målet är högsta möjliga enkelhet och kompakthet(!) vid uppsättning, nedtagning och transport. Min förebild är här de stationsmoduler som Thomas Fredman bygger som jag tycker har en tilltalande design med t ex inbyggda, utfällbara ben och med enkel ihopsättning. Med så stora moduler så måste det vara super-enkelt om det ska kunna funka att på egen hand åka på träffar utan att ha släpvagn eller transportbil. Standard blir MMM, men med ambition att ha extra ändbitar som ansluter till FREMO.
- Hösten 2016: SSM-anpassa samtliga mina linjemoduler inför TM17 samt färdigställa dem där landskap saknas eller inte är komplett. Tekniska förbättringar på modulben. Målning av räls och syllar på befintliga moduler.
- Våren 2017: deltaga på träffar samt bygga ny rak dubbelspår M-Play modul som finns i lager och väntar på att byggas.
- Försommaren 2017: start på projektet kombiterminal!!! (grund enligt senaste förslag i denna tråd)
Det lutar åt att jag på sin höjd mått-beställer gavlar för kombiterminalen. Men därutöver kommer jag snickra ihop modulerna själv (eller med hjälp av finsnickare) då jag vill ha full flexibilitet över design och konstruktion. Målet är högsta möjliga enkelhet och kompakthet(!) vid uppsättning, nedtagning och transport. Min förebild är här de stationsmoduler som Thomas Fredman bygger som jag tycker har en tilltalande design med t ex inbyggda, utfällbara ben och med enkel ihopsättning. Med så stora moduler så måste det vara super-enkelt om det ska kunna funka att på egen hand åka på träffar utan att ha släpvagn eller transportbil. Standard blir MMM, men med ambition att ha extra ändbitar som ansluter till FREMO.
-
- Inlägg: 186
- Blev medlem: 2018-03-05, 20:34
Re: Intresse för kombitrafik?
Intressant modul som jag själv gärna skulle bygga någpt liknande, framförallt nu när Faller skall släppa en motoriserad kran.
Många kloka tankar som man lärde sig mycket om, dock fick jag inte något tydligt svar på varför man inte kunde använda en riktigt slank korsväxel? Det borde ju spara plats?
Curt nämnde något om vikten av en spårdel mellan växlarna? Detta är inget jag hört om innan, är det något som främst gäller längs huvudlinjen att man vill undvika direkt efterföljande växlar? Det är ju ofta så i bangårdar på stationer väl?
Borde det inte vara smart att kombinera en sådan här modul med en stationsmodul, likt Danska Padby, för då kan ju utdragsspåret vara inkluderat i stationen och därmed sparar man in 2-4 meter totallängd?
Många kloka tankar som man lärde sig mycket om, dock fick jag inte något tydligt svar på varför man inte kunde använda en riktigt slank korsväxel? Det borde ju spara plats?
Curt nämnde något om vikten av en spårdel mellan växlarna? Detta är inget jag hört om innan, är det något som främst gäller längs huvudlinjen att man vill undvika direkt efterföljande växlar? Det är ju ofta så i bangårdar på stationer väl?
Borde det inte vara smart att kombinera en sådan här modul med en stationsmodul, likt Danska Padby, för då kan ju utdragsspåret vara inkluderat i stationen och därmed sparar man in 2-4 meter totallängd?
Re: Intresse för kombitrafik?
Ang. slank korsväxel så är ett av problemen att hitta en sådan , som har radien > 1000 mm, > 1500 mm om den skall ligga i huvudspår.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Intresse för kombitrafik?
Aha! Sicken pärla till tråd! Jag som trodde jag hade läst ikapp det mesta på Modulsyd.
Jag funderar mycket på en sådan här modul.
Är inne på att ha rätt så generisk spårplan för att kunna byta ut byggnader och därmed godskunder för vad som passar i respektive trafikspel. Trailers, containers, stålcoils, stålämnen, gas, olja, bilar, kalk, flis, timmer osv.
Jag har två huvudtankar, antingen en säck som kopplas in i anslutning till en större station. Likt de exemplen Stefan visar i svar 2 eller som godsbangården i Nättelund.
Eller alternativ 2 en terminal längs linjen, ett dubbelspår antagligen, på samma upplägg som Love Hamn har.
Mina förebilder och inspirationer just nu är många:
- SSAB & DFDS i Arendal är det som lockar mest just nu, men det är mer industrimodul och blir stort...
- Nya kombiterminalen Arken i Skandiahamnen
- Containerharpan vid Skandiahamnen
- Oljespåret in på Preemraf i Göteborg
- Gasspåren norr om hamnbanan mellan Pölsebo och Skandiahamnen
- Spåren i Marieholm vid Sävebangården (Gms) - Swerock i Kållered
- Terminalerna i Falköping, dock väldigt osexig spårlayout,
- Katrineholm har en terminal på samma tema.
Jag funderar mycket på en sådan här modul.
Är inne på att ha rätt så generisk spårplan för att kunna byta ut byggnader och därmed godskunder för vad som passar i respektive trafikspel. Trailers, containers, stålcoils, stålämnen, gas, olja, bilar, kalk, flis, timmer osv.
Jag har två huvudtankar, antingen en säck som kopplas in i anslutning till en större station. Likt de exemplen Stefan visar i svar 2 eller som godsbangården i Nättelund.
Eller alternativ 2 en terminal längs linjen, ett dubbelspår antagligen, på samma upplägg som Love Hamn har.
Mina förebilder och inspirationer just nu är många:
- SSAB & DFDS i Arendal är det som lockar mest just nu, men det är mer industrimodul och blir stort...
- Nya kombiterminalen Arken i Skandiahamnen
- Containerharpan vid Skandiahamnen
- Oljespåret in på Preemraf i Göteborg
- Gasspåren norr om hamnbanan mellan Pölsebo och Skandiahamnen
- Spåren i Marieholm vid Sävebangården (Gms) - Swerock i Kållered
- Terminalerna i Falköping, dock väldigt osexig spårlayout,
- Katrineholm har en terminal på samma tema.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
- StefanFjällemark
- Inlägg: 1339
- Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
- Ort: Stenungsund på Västkusten
Re: Intresse för kombitrafik?
Stenungsunds industribangårdar är rätt omfattande. Består av fyra olika ställen där man lastar/lossar eller rangerar vagnar.
- Borealis rangerspår, verka inte användas idag
- Borealis lastspår
- Ineos utlastning
- Inovyns lastspår
Hälsningar från Stefan på västkusten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
- AlexanderEhn
- Inlägg: 1157
- Blev medlem: 2017-07-11, 23:47
- Kontakt:
Re: Intresse för kombitrafik?
Minst sagt!StefanFjällemark skrev: ↑2018-03-25, 14:33 ...
Jag gjorde ett försök att rita alla spåren i AnyRail. Även om man komprimerar avstånden blir det många moduler.
Men det hade varit väldigt roligt! Det växlingsuppdrag jag hade till Matboda nu i Värnamo i januari gav väldigt blodad tand.
Pågående byggprojekt just nu:
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.
"Kombihamnen", blir ingen hamn, men väl en kombiterminal i N-skala med svensk förebild Byggtråd här!
"Glassfabriken" blir en industrimodul med genomgående linje, N-Re.