Intresse för kombitrafik?

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Finns det några fler än jag som är intresserade att bygga kombiterminalmoduler så att vi kan köra modern trafik annat än från tågmagasin till tågmagasin?

Terminaltyper
=============
1) En terminal som bildar en egen trafikplats utmed linjen. D.v.s. man kan skicka dit ett tågsätt, som sedan kan "låsa in sig" och
kan rangera oberoende av passerande trafik på linjen utanför. Denna typ tar en del plats då det skall finnas plats för uppställningsspår för
vagnar som lastas/lossas, ev ett spår för tomvagnar, och ett utdragsspår.

2) En terminal som ligger längs ett industrispår och man använder industrispåret som utdragsspår vid rangering.
Denna terminal blir betydlig mer kompakt, kanske två spår förutom industrispåret, samtidigt som den kräver andra moduler
för rundgång och förgrening från huvudlinjen.

Trafiktyper
===========
Det går att trafikera på flera olika sätt. Här några exempel:

1) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Y där bolag C tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal II.

2) Bolag A rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag B tar hand om vagnarna.
Bolag B lämnar sedan en del av vagnarna på station Z där bolag B tar hand om vagnarna och tar dem med till terminal III.

3) Bolag C rangerar på terminal I. Vagnarna dras sedan till station X där ett tåg från bolag C tar hand om vagnarna
och drar dem till tågmagasin M1.

4) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2.

5) Bolag A drar ett enhetståg för samma godskund mellan tågmagasin M1 och M2. På station Y kopplas några vagnar av
och tas hand av bolag C som tar med dem till terminal II.

Förutsättningar
===============
Som jag ser det så behövs minst två terminaler och minst två tågmagasin som tar 4 m tåg för att man skall kunna köra med dubbelvagnar.
I början kan man använda trå tågmagasin och en terminal istället.
Om man kör med 2 eller 4 axliga vagnar så kan man köra med kortare tåg men det ser inte så realistiskt ut med 2 m kombitåg.


Intresse och synpunkter?

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av StefanFjällemark »

Allt som berikar möjligheterna till ett varierat trafikspel är alltid välkommet. Och jag kör gärna modernt och gärna med de varianter du beskriver. På träffen i Kil var det en separat kombiterminalmodul med, och det kanske finns fler. Gäller att locka till sig ägarna till en modern-träff.

Här ett exempel på terminaler från FREMOdern-träffen i Kolding i år från stationerna Padby (gränsstation som krävde 5 man :o ) och Rubjerg:
  1. Separat rangerbangård med puckel och tillräckligt med plats för att rangera. Denna bangård betjänades av 2 personer.
  2. Hamnterminal.
  3. Kombiterminal och nedanför den en postterminal (det kördes separata posttåg).
  4. Mindre bangård som tjänade som färjehamn till Sverige.
Trafikspelet utnyttjande dock inte alla möjligheter enligt dina ideer, Lasse. Det var dessutom samma gubbar som skötte Padbys hamn och rangerbangård under hela träffen.
Terminaler.JPG
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av Eke »

Finns ett visst intresse för modernt i vår modulgrupp i Skåne, ge oss lite tid så kanske det händer något!

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Några ideskisser till spårplaner.
Kombiterminaler1.jpg
Kombiterminaler1.jpg (22.84 KiB) Visad 5312 gånger
/Lars
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av PeterAlsén »

Klart intresserad, jag ser gärna längre tåg på våra körningar, ser lite futtigt ut med 5-6 dubbelkopplade Sdggmrs...... Har som LLJ gott om kombivagnar
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av Eke »

Här är en till, kan nog bidra med 20-30 stycken!!!
Vi måste ha rejäla terminaler! ;)

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Om vi börjar med tåglängd på upp till 4 m (vet inte hur många Sdggmrs det blir), mest för att tågmagasin och mötesstationer skall klara av tågen, så har vi en god början.
Min översta terminal, med utrymme för 4 m tåg , blir nog bortåt 11 m minst....
Och då är den ändå liten. Är för övrigt inspirerad från Båramo terminalen mellan Skillingaryd och Vaggeryd.

Sedan finns väl "hur mycket som helst" i gömmorna hos folk i form av 2 och 4axliga containervagnar.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

Den undre, "industrispårsterminalen" blir nog runt 5 m om man använder Peco c75 Large växlar och bygger för 4 m tåg.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av fs_toni »

Ska bygga en kombiterminal med utdragsspår mm, men det är ett långtidsprojekt då jag har så mycket annat intressant att göra i livet under tiden. Skulle tro att det handlar om 24-36 månader realistiskt sett innan jag är klar. Behöver också sannolikt hjälp med elektronik mm på ett sånt bygge...
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Intresse för kombitrafik?

Inlägg av LLJ »

@fs_tony: om du vill ha ett bollplank så står jag gärna till tjänst.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"