H0 trafikspel i Timmele 2016

Planering av Timmele 2016
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

Inför Timmele 2016 vill jag få synpunkter på lite nya idéer till trafikspelet.

Bakgrunden är den diskussion som vi har om fördelningen mellan tid med trafikspel och fri körning. Den motivering som finns för fri körning är att det är enda chansen en del har för att köra egna tåg. Så min fundering är: skulle det gå att göra trafikspel, där det finns utrymme för körning med egna tåg? På en del träffar har det funnits valfria extratåg där man kunde teckna sig för att köra med ett eget tåg. Min tanke är att ta den varianten och utveckla den. Jag kallar detta privata omlopp. Observera att privata omlopp inte
EWQersätter den fria körningen efter middagen på lördagen.

Ett privat omlopp omfattar körning på banan enligt tidtabell. Tidtabellen utgår från ett visst magasin och slutar på samma magasin. Ett privat omlopp bokas i förväg av en deltagare. Jag tänker mig att bokningen avser ett visst trafikspel, inte hela träffen, men att man skall kunna boka olika privat omlopp per trafikspel. Den som bokar ett privat omlopp tar på sig att ta med fordon, körhantag, boka adresser, ställa upp tågsätt på utgångsstationen etc. Den som kör ett omlopp kan själv bestämma att byta ut både lok och vagnar under omloppet, men detta får endast ske i magasin, och utbytta lok/vagnar skall lyftas av banan i samband med bytet.

Här är några möjligheter:
  • Helgodståg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och godsvagnar. Det sker ingen planerad utväxling av vagnar längs vägen.
  • Lokalgodståg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och maximalt 5 godsvagnar vilka går fast i tåget. Under vägen sker utväxling av vagnslaster på vanligt sätt enligt körinstruktionen.
  • Lokalpersontåg: Körs enligt tidtabell med valfri motorvagn eller lokdraget tåg. Det sker ingen planerad utväxling av vagnar längs vägen. I tidtabellen kommer det dock att finnas utrymme för till/från-koppling av extra vagnar tågsättet vid utvalda stationer.
  • Lokdraget snälltåg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och maximalt 5 vagnar vilka går fast i tåget och endast får bytas ut vid ankomst till magasin. Under vägen kan andra persontågsvagnar komma att kopplas till/från, t.ex. sovvagn.
  • Specialtåg: Gruståg, arbetståg, cirkuståg osv.
Jag tar gärna emot fler förslag på privata omlopp.
Hur många privata omlopp som jag tar med i trafikspelet beror på era synpunkter och intresse för att testa.

TILLÄGG 24 JULI 10:30
Du som vill köra privat kommer att få möjligheten att välja privat omlopp på plats i Timmele fredag kl 20:00. Du tecknar dig för ett visst omlopp i ett visst trafikspel. Turordning att välja baseras på den tid du anmälde dig till träffen. Finns det lediga privata omlopp efter att alla som vill valt ett, kör vi en runda till i samma ordning. Vi kommer att hinna köra fyra trafikspel under träffen. Trafikpelet kommer att läggas ut på forumet i förväg så att det finns möjlighet att se vilka privata omlopp som finns.
Senast redigerad av 1 StefanFjällemark, redigerad totalt 2016 gånger.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
JohanWidén
Inlägg: 48
Blev medlem: 2014-05-01, 23:24

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av JohanWidén »

Hej Stefan
Det här med privata omlop är ett bra förslag på trafikspel som har massa utstickande linjer. Då ska dom gå magasin-huvudlinje-magasin rundgång magasin-huvudlinje-magasin och man ska väl ha då 2 persontågsomlop som då går åt vaddera hål möte på mitten och något godståg som ska då gå magasin-industri-magasin


Det som är det bäst då är att det kanske kommer flera ungdomar som är intresserade som inte har Någon bana hemma kommer och kan då komma och köra med sina egna tåg och då få in nya i modulsystemet då dom gammal blir äldre och det blir bra kombenation med det yngre. Sen när man ska få in nya så ska man inte så mycket niträknare så dom får bra intryck på träffarna


Mvh JohanW
StaffanWiman
Inlägg: 785
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StaffanWiman »

Hur gör man för att inte detta för en viss person vikta köruppdrag ska kollidera med andra köruppdrag som personen tar? Eller ska man avstå från att ta köruppdrag tills man har kört "sitt" tåg?
Lösningar:
Flera alternativa avgångstider för privattåget så att man det kan köras när man är ledig?
Lägga in privattågen först på dagen så att man inte tar köruppdrag förrän detta är avklarat?
Lägga det sist på dagen vid en tid när alla andra köruppdrag redan är klara (fast då kan man ju i regel i alla fall köra fritt...)
Låta slumpen avgöra vem som ska köra det. Det viktigaste kanske inte är att JAG kör mitt tåg, utan att jag ser att det funkar. (Själv tycker jag nästan att det är roligare att bara se på utan att ha ansvaret för det.)

Staffan
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

StaffanWiman skrev:Hur gör man för att inte detta för en viss person vikta köruppdrag ska kollidera med andra köruppdrag som personen tar? Eller ska man avstå från att ta köruppdrag tills man har kört "sitt" tåg?
Min tanke är att man får välja att köra privata omlopp med egna tåg eller köra vanliga andra köruppdrag under ett visst trafikspel, inte att man blandar. Jag tror även att man måste boka privata omlopp i förväg innan träffen startar, så man vet vilka fordon man måste ta med.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Bra förslag Stefan.
Erik hade med sådana uppdrag i Timmele för något år sedan, som bara var en enkelresa rätt igenom.
Om det istället är en Tur- och Returresa kommer man ju tillbaka till utgångsmagasinet, med lite lättare
upp och nerplockning av eget tåg.
Vad jag minns var det inga problem att hinna med andra "ordinarie" uppdrag också.

Tycker Ingvar. :)
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

TILLÄGG 24 JULI 10:30
Du som vill köra privat kommer att få möjligheten att välja privat omlopp på plats i Timmele fredag kl 20:00. Du tecknar dig för ett visst omlopp i ett visst trafikspel. Turordning att välja baseras på den tid du anmälde dig till träffen. Finns det lediga privata omlopp efter att alla som vill valt ett, kör vi en runda till i samma ordning. Vi kommer att hinna köra fyra trafikspel under träffen. Trafikpelet kommer att läggas ut på forumet i förväg så att det finns möjlighet att se vilka privata omlopp som finns.

Under de trafikspel där du inte kör ett privat omlopp kan du köra andra tåg som vanligt.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av Eke »

StaffanWiman skrev:Hur gör man för att inte detta för en viss person vikta köruppdrag ska kollidera med andra köruppdrag som personen tar? Eller ska man avstå från att ta köruppdrag tills man har kört "sitt" tåg?
Lösningar:
Flera alternativa avgångstider för privattåget så att man det kan köras när man är ledig?
Lägga in privattågen först på dagen så att man inte tar köruppdrag förrän detta är avklarat?
Lägga det sist på dagen vid en tid när alla andra köruppdrag redan är klara (fast då kan man ju i regel i alla fall köra fritt...)
Låta slumpen avgöra vem som ska köra det. Det viktigaste kanske inte är att JAG kör mitt tåg, utan att jag ser att det funkar. (Själv tycker jag nästan att det är roligare att bara se på utan att ha ansvaret för det.)

Staffan
Jag tror inte att det är något problem att köruppdragen kolliderar, det egna uppdraget är troligtvis förberett långt tidigare än då man tar ett vanligt uppdrag ur högen, och märker man då att man kolliderar tidsmässigt så är det ju bara att lägga tillbaka det och ta ett senare!

Tycker det är väldigt bra att vi kan komma igång med lite sådana här möjligheter i större omfattning än tidigare, det borde bli så att alla deltagare kan bli nöjdare med våra träffar! I princip borde vi kunna köra fler trafikspel för dom som vill samtidigt som dom som vill köra eget material eller har egna mindre trafikupplägg kan köra det utan att störa trafikspelet! Det är ju faktiskt så det fungerar i verkligheten nuförtiden och vi borde kunna hitta en enklare fungerande modell som passar oss på modulträffarna!
Det kanske tar några träffar innan saker och ting faller på plats men jag är övertygad om att detta är något positivt och ett steg framåt för vår hobby!

Mvh. Eke
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av ErikKuiper »

StefanFjällemark skrev:Här är några möjligheter:
  • Helgodståg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och godsvagnar. Det sker ingen planerad utväxling av vagnar längs vägen.
  • Lokalgodståg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och maximalt 5 godsvagnar vilka går fast i tåget. Under vägen sker utväxling av vagnslaster på vanligt sätt enligt körinstruktionen.
  • Lokalpersontåg: Körs enligt tidtabell med valfri motorvagn eller lokdraget tåg. Det sker ingen planerad utväxling av vagnar längs vägen. I tidtabellen kommer det dock att finnas utrymme för till/från-koppling av extra vagnar tågsättet vid utvalda stationer.
  • Lokdraget snälltåg: Körs enligt tidtabell med valfritt lok och maximalt 5 vagnar vilka går fast i tåget och endast får bytas ut vid ankomst till magasin. Under vägen kan andra persontågsvagnar komma att kopplas till/från, t.ex. sovvagn.
  • Specialtåg: Gruståg, arbetståg, cirkuståg osv.
Jag har haft med möjligheten att köra sitt eget tåg i ett par av de spel som jag har gjort. Dessa tåg har jag kallat extratåg och de har gått från magasin till magasin. Jag har (vid olika träffar) både haft varianten att man kör från ett magasin till ett annat, och varianten att man kör från ett magasin till ett annat och sedan tillbaka. Jag har aldrig haft med möjligheten att koppla till eller från vagnar i extratågen. Då det tar tid att ställa upp och ta ned tåg som rekommenderar jag att spåranvändningen i magasinen planeras på ett sådant sätt att uppställning och nedtagning av tåg kan ske mellan spelen.

Baserat på kommentarer jag har fått då en extratågstjänst tog hela trafikspelet tycker jag det är bra om man är tydlig på om man kan förvänta sig att få köra ordinarie tågtjänster i trafikspelet eller inte då man kör ett privat omlopp.

Om man har med privata omlopp där det ingår vagnutbyten så behöver man säkerställa att det finns spårkapacitet på de stationer där vagnutbyte ska ske. De flesta modulstationer som finns har begränsade möjligheter att ställa upp många vagnar. Något man också behöver vara tydlig med är vad som gäller för att ställa upp och ta bort vagnar på stationer mellan speldagarna som ingår i privata omlopp. Jag misstänker att man innan ett spel behöver ställa upp vagnar på stationer som ska växlas in i ett tåg som går i ett privat omlopp och efter spelet plocka bort de vagnar som har växlats ut ur ett privat omlopp. För vagnar i det ordinarie spelet så är denna hantering av vagnar på stationerna normalt sett inte tillåten. Om man har lokalgodståg som privata omlopp så behöver man ha ett sätt att särskilja dessa vagnar från vagnar om ingår det "ordinarie" spelet.

Jag önskar er lycka till med experimenterandet.
/Erik
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av StefanFjällemark »

Tack för alla idéer och synpunkter hittills. Fortsätt tycka till om det är en bra tanke eller inte med privata omlopp, och hur dessa skulle kunna utformas. Och gärna andra önskemål i trafikspelet.

Jag kommer att försöka sammanfatta diskussionen och komma med fastare riktlinjer senast i mitten av augusti och definitivt innan anmälningstiden för moduler går ut.

Till dig som vill köra egna tåg i privata omlopp vill jag redan nu säga att det kan du utgå ifrån att du får i åtminstone ett trafikspel. Så tveka inte att anmäla dig till träffen av det skälet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: H0 trafikspel i Timmele 2016

Inlägg av daniel »

Angående Eriks kommentar om vagnar som kopplas på privata tåg:

Man skulle kunna ha fraktsedlar som har en annan bakgrundsfärg för frakter som ska med i privata tåg. T ex att alla vagnar som ska kopplas in i privata tåg ska ha en fraktsedel som har röd bakgrundsfärg. I Timmele skulle man kunna göra det enkelt och ta ett rött papper, klippa ut pappersbitar stora som fraktsedlar, och på dessa skriva tågnummer som frakten ska in i.

Med vänlig hälsning
Daniel
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2016 (ModulSyd är arrangör)"