Kisa
Re: Kisa
Ska bli trevligt att följa!
----------------------------------------------------------
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Staffan S
MMM/3R
Medlem 3549 Svenska MAD fanclub
Delar dag med Malmbanans första malmtransport till Luleå!
Re: Kisa
Aktuell spårplan. Den följer originalet från Kisa så noga jag har kunnat. Sen kommer det att tillkomma två lastplatser, som låg inom stationsområdet. Den ena är en ett enkelt sidospår, den andra blir en anslutning till en SIH0-gavel, så att man kan plocka dit valfri industri.
Inne på stationsområdet finns det, från vänster till höger, en lastbrygga för träkol, en för timmer och massaved, järnvägens godsmagasin, ytterligare en lastbrygga och centralföreningens magasin. Det finns också ett frilastspår med portalkran.
Den uppmärksamme noterar att vändskivan måste kunna användas vid vissa växlingsrörelser.
Inne på stationsområdet finns det, från vänster till höger, en lastbrygga för träkol, en för timmer och massaved, järnvägens godsmagasin, ytterligare en lastbrygga och centralföreningens magasin. Det finns också ett frilastspår med portalkran.
Den uppmärksamme noterar att vändskivan måste kunna användas vid vissa växlingsrörelser.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
-
- Inlägg: 1237
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:15
Re: Kisa
Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.
Är även spår III ett tågspår eller är bara I och II tågspår?
Är även spår III ett tågspår eller är bara I och II tågspår?
Re: Kisa
Ser ut som två enkla växlar byggda lite närmre varandra, inte speciellt ovanligt i verkliga livet eller svårt att göra i modell.ErikKuiper skrev:Är 8 och 10 en trevägsväxel? De ser annars ut att ligga för nära varandra.
...
Re: Kisa
Det finns flera skäl att det blev just Kisa. I första hand letade jag efter en station som är tillräckligt stor för att ge en intressant trafik, och intressanta uppgifter för tågklarerare och lokomotorförare. Jag tycker också att det ofta blir bättre om man bygger efter förebild, och så ville jag hitta en station på en oelektrifierad linje. Jag tittade igenom 5-6 stationer som såg lovande ut, men fastnade till slut för Kisa. Kisa är lagom stor, relativt känd, har en trevlig miljö. Och dessutom kommer min mamma från Kisa, jag har åkt rälsbuss till Kisa nån gång för att hälsa på mammas moster och morbror.
Nåt annat jag vill realisera är att få till en miljö från övergången mellan ång- och dieseldrift. FREMO-s "standardepok" är 60-tal, det passar utmärkt för detta ändamål. Jag ska bygga Kisa som det såg ut mellan 1957 (då stationen fick nytt ställverk) och 1968 (då stationshuset revs).
Nåt annat jag vill realisera är att få till en miljö från övergången mellan ång- och dieseldrift. FREMO-s "standardepok" är 60-tal, det passar utmärkt för detta ändamål. Jag ska bygga Kisa som det såg ut mellan 1957 (då stationen fick nytt ställverk) och 1968 (då stationshuset revs).
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Kisa
Några bilder från på Kisa, 50- och 60-tal:
Stationshuset 1960:
Avstigande passagerare på femtiotalet:
Godsmagasinet med lokomotor:
Amerikabesök, femtiotal:
Stationshuset 1960:
Avstigande passagerare på femtiotalet:
Godsmagasinet med lokomotor:
Amerikabesök, femtiotal:
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan