Schysstakurvor en dubblespårskurva.

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Niklas
Inlägg: 166
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Schysstakurvor en dubblespårskurva.

Inlägg av Niklas »

Idag har jag och min far lagt spåret klart på Schysstakurvor. Jag har en förhoppning om att dessa kan vara med på Mj-Hobbymässan om MMM kommer att deltaga där. Men innan dess behöver jag lite hjälp.

1. Hur kan jag räkna om radien på dessa kurvor, man ska ju ange det. I modulbiblioteket finns den med men utan mitten delen, så som jag hade tänkt ha den från början. Där är radien 1390 och 1450 mm om det är de siffrorna.

2. Modul certifiering om något sådant finns, vem kan hjälpa till där.

3. El certifiering. Vem kan hjälpa till med detta när kablarna är på plats.

Att köra bil in till SMJ är inte aktuellt, men att köra till någonstans utanför tullarna kan jag göra.

Bild

Bild

Bild

Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Tompa
Inlägg: 2444
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Schysstakurvor en dubblespårskurva.

Inlägg av Tompa »

Hej Niklas,
Kul att du jobbat vidare med kurvorna. Inga problem att bygga in en rakbit i kurvan.
Dina frågor om certifiering får någon annan svara på men här kommer lite info om måttsättning för modulbiblioteket.

Ang din fråga 1 har jag först följande motfrågor:
1a. Ska modulen alltid innehålla dessa tre sektioner? Elles ska man kunna använda de olika sektionerna som enstaka moduler?

Om dom alltid ska sitta ihop som bilden visar ska vinkeln som kurvan totalt utgör anges i Modulbiblioteket.
Om de olika sektionerna ska kunna användas separat måste vinkeln för var och en anges separat och även ritas upp som separata moduler.

Fler mått behövs för att rita upp modulen, se blå pilar på bifogad bild
schysstakurvor-03a.JPG
schysstakurvor-03a.JPG (45.05 KiB) Visad 1785 gånger
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"