Töva Timmerterminal

Moduler byggda efter MMM-H0-2R-standarden
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Robban »

LLJ skrev:..... Peco medium med 600 mm radie.

/Lars
Sen när blev medium 600 radie? 900 är väl lite närmre sanningen.

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Ok 600 mm var i minsta laget. Men 900 mm är de inte, även om Peco själva påstår det.
ErikKuiper wrote:
Hur Peco har räknat för att få fram sina radier begriper jag inte. Jag har mätt och räknat och Peco large har en radie på omkring 1200 mm och Peco medium på 747 mm eller något mindre.
/Lars
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Jag satt och skissade och funderade i mitt rälsläggningsprogram anyrail och provade olika varianter med peco Code 75. JAG KOMMER ATT PRATA MYCKET OM SEKTIONER ISTÄLLET FÖR MODULER I DENNA TRÅD OCH DET ÄR FÖR ATT MODULEN DELAS JU UPP I JUST NU 8 ST SEKTIONER. Kom fram till att Varje sektion får max bli 90cm lång och 32cm bred av transportmässiga skäl. Men för att det ska bli så bra som möjligt och funka i sektionsskarvar med växlar så kollade jag med att bara köra pecos slankaste växlar med radie 1524 rakt igenom mot att ha endast dom slankaste växlarna till dubbelspåret och inne i timmerområdet ha dom näst slankaste med radie 914 för av- och påkoppling samt invägning av det långa timmertåget. Växling består i att med fullastat timmertåg

1.Köra sakta genom växel 1,2,3,4 till invägningsspår (spår nr 3)
2. backa in vagnarna genom växel 4 på ett tomt spår av de två lossningsspåren (spår 3 eller 4)
3.Koppla loss loket och köra fram och sen stanna efter växel 4.
4.Backa in på det lossningsspår (spår 3 eller 4) som innehåller tomma vagnar och koppla på dessa.
5.Köra fram och stanna vid skyddsväxel nr 5 och koppla loss vagnsetet från loket.
6. Loket utför sen rundgång med på spår 2, backar genom växel 2 och 3 så man hamnar i rätt läge för att koppla på de tomma vagnarna på spår 3
7.Köra iväg från samma håll man kom för att hämta mer timmer.

Om jag skulle välja dom slankaste växlarna även inom timmerområdet så kommer man lite för nära kanten till sektionen på kortsidan i timmerområdet och jag vill gärna ha i minst 10cm rakt flexspår mellan växel och kanten. Tror inte det är nån smart idé att börja en sektion direkt med en växel i skarvkanten.
De näst slankaste växlarna ligger ju inom mmm-normen för kurvradier på stationer. Här är ett urklipp ur normen: "Kurvradien i stationers huvudspår och huvudmötesspår med dess växlar, skall vara minst 800mm". Jag kommer som sagt ha växlar med radie 914mm.

Beträffande urspårning vid backning genom kurvor mm så är timmervagnarna både den nya boggitypen från trix/märklin sgns121 samt den tvåaxliga lps från modellproduktion gjord för betydligt tajtare kurvradier ner till radie 3 om inte till radie 2och 1. Om jag måste säkra upp med de slankaste pecoväxlarna på timmerområdet som man har i fremo för att slippa gnäll för eventuella urspårningar med dessa två vagnstyper så är det lite konstigt att dom inte klarar radie 914mm på en modul men går utmärkt att backa och köra genom trix växlar och kurvor med radie 360mm på hemmabanan.

Läste nu efter jag postade detta att radien inte stämmer med vad peco skriver ut, vilket är lite konstigt. Jag får väl göra så att jag börjar med snickerier samt två slanka växlar till mötesspår så får vi se vad det blir för spår på Timmersidan. Bifogar en bild på en något längre variant

Bild

Jag kommer att bifoga bilder på den senast layouten
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

När det gäller gnäll så bortse från det och bygg det du vill ha. Det är trots allt din modul.

När det gäller kurvradier och vagnar så är det en stor skillnad mellan att loket drar och att loket skjuter vagnarna. Så länge loket drar vagnarna så bör kurvradierna inte vara något problem. Om du däremot har många vagnar som du skjuter framför loket så kan man få problem med snävare kurvradier. Hur stort problemet är har jag ingen koll på, men det kan vara bra att testa. Sen är ju frågan om du vill kunna skjuta in ett helt tågsätt på en gång på virkesspåren eller om du nöjer dig med att ta några vagnar i taget.

Jag har för mig att alla Peco-växlar har vinkeln 12 grader för att växlarna sinsemellan vara utbytbara. Det funkar för små radier men för stora radier så är det inte geometriskt möjligt att ha en vinkel på 12 grader och samtidigt en stor radie i växeln. Tillig har istället olika vinklar på sina växlar för att klara även stora radier.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Tanken är att som i verkligheten kunna backa in hela tågsetetet och inte några vagnar åt gången då det är tidsödande och ineffektivt. Men om man kollar på spårplanen när det gäller backning så är det ju två alternativ som gäller när du har kört in på invägningsspåret, alltså spåret högst upp på höger sida och tåget står rakt. Antingen backar du rakt bakåt genom växeln till lossningsspår 2 och kopplar löst loket eller så får du backa till höger i växeln till lossningsspår 1. Det är en högerväxel med utjämningskurva i radie 9 som är den svåraste som ska backas igenom om det står tomma timmervsgnar på lossningsspår 1. Ingen långa växelgator vi pratar om. Har räknat lite snabbt och får det till att 16 tvåaxligs vagnar plus dm lok. Får plats. Har backat genom en likadan vöxelvariant alltså rakt bakåt till en högerväxel med utjämningskurva med den skillnaden att det var en kort växel från Trix med radie 360 och 12 containervagnar i kroken, med standard bygelkopplen till vagnarna blev det urspårning på två vagnar men med rocos kortkoppel var det inga problem alls. Det är ju ett tag kvar tills bygget sätter igång så vi får se vad som händer.... Mvh micke
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Eke »

daniel skrev:När det gäller gnäll så bortse från det och bygg det du vill ha. Det är trots allt din modul.
Håller med om detta!

Och jag tror inte att mediumväxlarna är något jätteproblem ävenom jag själv hade valt dom slanka, men du kan ju testbacka lite innan i två växlar för att vara säker innan du lägger ner jobb på att ballastera!

Och ett litet tips, bra att du inte lägger växeln ända ut i modulkant för skaderiskens skull!
Men jag skulle nöja mig med 20-30 mm spår som lödes fast i skruvar i modulgaveln, blir det en skada så behöver du inte riva upp och ballastera om så mycket som om du har en decimeter spår, och så kan du nyttja modul/sektionslängden bättre!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av LLJ »

Håller helt med eke.

Själv brukar jag ha 20 mm spår mellan gavel och närmsta växel. Dels för att skydda växeln så som eke skrev, men även ge plats att kunna dra åt en bult under spåret i gaveln och den mekanism som används för växelomläggningen. Det gäller att planera lite så att det inte blir för trångt på undersidan samtidigt som man får ut mesta möjliga på ovansidan.

/Lars
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av daniel »

Dock behöver man vara försiktig om man har bult-hål i gaveln rakt under spåret. Om man t ex har en tortoise växelmotor och MMM-hål rakt under spåret så misstänker jag att det kan bli ont om plats för bulten mellan modulerna om växelmotorn sitter för nära gaveln.

Med vänlig hälsning
Daniel
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av Arne Ivan »

daniel skrev:Dock behöver man vara försiktig om man har bult-hål i gaveln rakt under spåret. Om man t ex har en tortoise växelmotor och MMM-hål rakt under spåret så misstänker jag att det kan bli ont om plats för bulten mellan modulerna om växelmotorn sitter för nära gaveln.

Med vänlig hälsning
Daniel
Så rätt.. Jag har insett att Äckelberga ska få en växelmotor vänd (lätt fix) och en växel flyttad en dm (knöligare, får bli efter Gävle).
Det går ju oftast att fixa med att använda andra hål i hålbilden, tving, eller att man har muttern på den trånga sidan.
Men om båda modulerna räknar med att vara muttersida... :o
Det är ju allt sånt som tar tid när vi bygger. Och tid är ju bristvara när vi bygger.
Jag har ju stuckit ut hakan och sagt att Äbg ska gå att bygga på 5 minuter. :oops:
Jag får nog träna lite hemma.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
MickeWestberg
Inlägg: 2101
Blev medlem: 2015-04-15, 23:28
Ort: Stockholm

Re: Töva Timmerterminal

Inlägg av MickeWestberg »

Har funderat lite mer på elektronik och kabeldragning mellan sektionerna för dels körström, sen även till signaler och växelmotorer. Skulle vilja ha det så lätt som möjligt att länka ihop sektionerna elektroniskt. Att man kan använda en rj45 kabel eller nån annan variant. Det samma gäller att koppla in lådan med alla switshar till växlarna, det blir växelmotorer till samtliga. Kommer att involvera en kompis som är elektriker till detta men skulle behöva hjälp med nån form av kopplingsschema. Återigen dröjer det ett par månader innan det är dags att börja.
Medgrundare av Moderna MälarModuler....och antitrafikspelare.
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-2R - moduler"