Tillverkning av vagnskort H0

Diskussion kring europeiskt trafikspel. Hur genomför man ett trafikspel? Vagnskort, fraktsedlar, tidtabeller, m.m.

Moderator: FreddePettersson

Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Eke »

Håller med Lars!
En liten bild på fraktsedelsidan gör vagnskorthanteringen betydligt enklare!
Då har man både vagnsnummer, bild och destination på samma sida! Det är bara när två mycket lika vagnar är med i tåget som man kan behöva kolla detaljer på den stora bilden!
Det händer att man hittar vagnar med samma nummer och att det kan vara andra detaljer som identifierar vagnen, lite grafitti eller fläckar med bättringsfärg t.ex.

Med vänlig hälsning.
Eke
Användarvisningsbild
MikaelA
Inlägg: 6
Blev medlem: 2012-05-09, 02:24
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av MikaelA »

Mallarna för Open Office tar jag gärna Lars. Sitter och ska börja planera för egna lok & vagnskort. Så jag i framtiden kanske kan deltaga på träffar.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Hej. Igår fick jag ihop en Access-databas för att lätt skapa fraktsedlar. Skickar med ett smakprov. Har man en skrivare på träffen kan man snabb skapa de fraktsedlar som behövs. Obs. Den norska flaggan ligger som en del av regionen så den skiva ut automatisk om stationen ligger i Norge.
Bra idé att lägga in en minibild av vagnen.
OBS. Rättat bilden nu.
Bilagor
Fraktsedlar.pdf
(463.68 KiB) Nerladdad 322 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

Bifogar de mallar jag har använt då jag har gjort mina vagnkort och ett exempel på hur ett färdigt vagnkort kan se ut. Denna metod är lite mer pill än med de färdiga programmen, men man får 100% kontroll. Skulle jag vidareutveckla mallen lite så skulle det vara hur littera presenteras.
CargoNet Lgns 42-76-443 2064-5 exempel.pdf
(140.54 KiB) Nerladdad 305 gånger
Vagnskort - mall innan UIC.odg
(19.52 KiB) Nerladdad 338 gånger
Vagnskort - UIC.odg
(19.46 KiB) Nerladdad 305 gånger
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Eke »

Även jag har en egen liten mall som jag använder, tycker det var lite kul att göra sitt eget kort!
Här är några exempel!
O 35223.ods
(163.23 KiB) Nerladdad 286 gånger
Transwaggon Habins.ods
(206.64 KiB) Nerladdad 262 gånger
GC Eanos 3.ods
(193.78 KiB) Nerladdad 259 gånger
GC Sdgms 1.ods
(176.01 KiB) Nerladdad 258 gånger
Det är lite meck med dessa, tyvärr har jag märkt att radhöjden förändras i OpenOffice när man redigerar så man får justera höjden lite på någon rad innan man skriver ut! Ska försöka fixa en bättre mall som inte ändrar sig framöver. På sätt och vis är det bra att vagnskorten är lite individuella tycker jag, det blir lättare när man sorterar dom om inte alla kort följer exakt samma mall.
Har även bifogat alla färger jag kunnat gräva fram bredvid kortet på mallen så det bara är att kopiera och ändra färg på ramen! Det finns lite variationer på kortfärgerna beroende på var på nätet man hittar dom, kortet till Sdgms ovan är nog det som är bäst uppdaterat tror jag!
Har även samlat på mig en del bilder på loggor från nätet som jag använder på korten.

Jag är lite nyfiken på Caspars kort som verkar vara bra, men tyvärr har jag inte kunnat öppna och testa hans sida för vagnskort ännu.


Mvh. Eke
Niklas
Inlägg: 165
Blev medlem: 2014-03-05, 16:13

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av Niklas »

Kul med lite mallar och idéer och se hur andra har gjort. När jag nu är nästan klara med mina, blev jag ganska nöjd men skulle nog vilja ha bort mer info. FREMO i alla ära, men vad mycket info som det ska vara med.
Det skulle ju vara kul att testa dessa, men har inte OpenOffice. Vilken version ska man ha och vart hittar man en tillförlitlig sajt för det?.

Niklas Bild
Fram för moderna tåg på Svenska spår!
Trafik / säkerhetschef på SCS Transport samt förare av modelltåg och radiostyrda lastbilar i 1/87.
Användarvisningsbild
caswin
Inlägg: 6
Blev medlem: 2014-04-14, 13:30

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av caswin »

Eke skrev:
Jag är lite nyfiken på Caspars kort som verkar vara bra, men tyvärr har jag inte kunnat öppna och testa hans sida för vagnskort ännu.


Mvh. Eke
Min utvecklare behöver lägga några timmar på att justera några buggar så kommer ni kunna använda vagnkort.se för att generera vagnkort. Jag hoppas kunna återkoppla inom två veckor med besked om att gå in och köra. Kika gärna på bifogade exempel på vagnkort som är genererade från sajten. Notera att märkning under vagnen samt kontaktinformation är desamma för alla era egna vagnar. Om "någon" känner sig manad kan man även tillgängliggöra ett kort som "referensvagn" så kan alla andra ta en kopia, ersätta med sina egna nummer och vips så har man ett välfyllt kort med massa värden som är "rätta".

Här är några skärmdumpar:
Vagnkort_lista: lista på mina vagnar
Vagnkort_kort: ett vagnkort
Vagnkort_redigera: exempel på hur man redigerar informationen direkt "i kortet"
vagnkort.pdf: exempel på utskrift av vagnkort (ja, bilderna är med last men mina "skarpa" kort är utan last)

Vroom
Casper
Bilagor
vagnkort_lista.png
vagknort_kort.png
vagnkort_redigera.png
vagnkort.pdf
(630.67 KiB) Nerladdad 254 gånger
BjörnG
Inlägg: 13
Blev medlem: 2012-05-09, 02:19

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av BjörnG »

Hej
Är dom små norska korten helt ute nu? Får man delta om man har såna? Tycker att dom är föredömliga!

Hälsar och undrar
/Björn G.
vagnkort.GIF
vagnkort.GIF (91.09 KiB) Visad 13172 gånger
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vagnskort och fraktsedlar

Inlägg av StefanFjällemark »

UPPDATERAD: Fraktsedlar med bild på vagn som krävs för frakten. Kan det vara något?
Fraktsedlar.pdf
(257.27 KiB) Nerladdad 276 gånger
Bifogar även mina vagnskort. Hittills gör jag dom i PowerPoint, men efter att ha gjort fraktsedlar i Access, så kanske det är dags att även göra vagnskorten där.
Vagnskort.pdf
(800.2 KiB) Nerladdad 296 gånger
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Tillverkning av vagnskort H0

Inlägg av ErikKuiper »

BjörnG skrev:Är dom små norska korten helt ute nu? Får man delta om man har såna? Tycker att dom är föredömliga!
I Sverige skulle jag skulle svara ja. Det är opraktiskt att blanda små och stora kort. Man tappar lätt de små. Men kommer du med sådana så kommer de och vagnarna nog att användas, men förvänta dig lite vänskapligt gnäll.
Skriv svar

Återgå till "Trafik Europa"