Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av SethSwede »

Snyggt Tompa!
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

Runt Industrihuset
Det lilla industrihuset ska vara löstagbart. Gör en grund av Kapaskiva och med 6x3mm gråstöppelmålat trä.

Bild

Under huset skär jag ut för en magnetstripp och i grunden sätter jag en mötande metall.

Bild

Sen är det bara att ställa på huset och magneten håller huset lagomt hårt på plats.

Bild


Husets baksida mot järnvägen ska få ett bullerskydd. Hade sedan tidigare ett såndant i byggsats från Faller
som jag letade fram. En massa bitar som ska målas och målning är inte min grej.
För att underlätta tejpar jag små handtag på bitarna. Underlättar också torkningen.

Bild

För att måla baksidan av bitarna monterar jag kirurgtej på en skiva med kirugtejpens klistriga sida utåt.
Den håller bitarna bra under målningen utan att skada den målade ytan.

Bild

Bitarna smutsas

Bild

Innan jag kan montera staketet kör jag en sväng med grassmastern. Det blir svårt att komma åt med gassmastern när staketet är på plats.

Bild

Har förberett var stolparna ska stå bakom huset. Stolparna har en lite pigg som sticker ut så marken är förberedd med förborrade hål som är maskade.

Bild

Tar en stolpe i taget, limmar med smältlim

Bild

Och sätter i bullersegementen allt efter som. Dessa limmar jag med Pandukit. Överflödigt lim penslar jag bort med vatten.

Bild

Ja, då var staketet på plats och huset avtagbart.

Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av daniel »

Snyggt!

Jag försökte googla Pandukit men fick inga träffar. Vad är det för lim?

Med vänlig hälsning
Daniel
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

daniel skrev:Snyggt!
Jag försökte googla Pandukit men fick inga träffar. Vad är det för lim?
Med vänlig hälsning
Daniel
Limet heter ju igentligen Panokitt och köps på Panduro så jag gjorde ett sammandrag av orden.
Limmet ser ut såhär, men finns i olika förpackningar. Det har kortare öppningstid än vitlim.

Bild

Panduro
http://www.pandurohobby.se/Katalog/20-M ... lim-8x6-ml
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

Högre ogräs, kan man göra såhär
Jag tillhör dom som verkligen inspireras av Gissbergs fina landskap och alla tips hur man tillverkar naturtrogna växter.
Så varför inte göra ett försök med någon egentillverkad växt. Tex ogräs som växer sig höga på ställen där dom får vara ifred.

Bild

Jag gör en på prov mest för att testa tillverkningstekniken och få svar på om jag skulle ha ro att göra många eller är det för mycket jobb.
Tar en flerkardelig liten kopplingskabel. Skalar den, löder vid "roten" och grenar ut alla kardelerna till enstaka ogrästammar

Bild

Klipper varje strå för sig så alla stråna får olika längd.
Sedan målar jag stråna, i detta fall i gul bränd färg.
Penslar på lim och kör runt i fin turf. Upptäcker jag behöver sära på stråna för att bättre kunna limma turfen.
Provar först med Panokitt limmet men öppningstiden är lite för kort. Det börjar stelna innan jag hinner få dit turfen. Så istället så tar jag den vanliga vitlim+vatten+diskmedelblandning och det blir genast bättre.
Låter torka och sedan viker upp alla stråna och särar lite på dom.

Bild

Provar att planter detta testexemplat på modulen invid staketet

Bild

Bild

Blev gansk bra tycker jag. Sånna här kan man göra fler av. Tog inte för lång tid och resultatet duger för mig.

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

Skarpsväng får el
Rälerna på Skarpsvängs räls är separerade och varje spår får egen matning.
Då kan modulen integreras med spårledningar för signalsystem.

Bild

Träkonstruktionen är förberedd för eldragning.

Bild

De olika rälssektionerna får var sin matning och som sammanstrålar på ett ställe i modulens centrumkavitet.

Bild

Körströmkablaget löds samman med rälmatningskablarna.

Bild

En krympslang isolerar skarven. Träkonstruktionen är även här förberedd för Körströmkablaget med 4mm hål borrade i rälsbärarstagen.
Körströmskabeln träs enkelt igenom hålen och hålls på så sätt plats.

Bild

Bild

Moduländarna har även 4mm hål borrade så att bananpropparna har någonstans att bo under transport.
Under drift bor kontakter som utgör honor i hålen. Det minskar hängade och slängade kablar.

Bild
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Qrt »

Hej Tompa.

Vilket fantastiskt genomtänkt utförande av grunden.
Ditt hus kommer inga grävlingar att kunna promenera fritt under, de får inte ens springor att krypa in i.
Och belysningen kan ju anslutas med stickkontakt.

Gör man som du har gjort kan man sen dölja de sista spåren av löstagbart hus med verklighetstrogen mossa el. dyl. utefter grunden utan att den slits när huset sätts dit eller tas bort. Sen hittar inte ens råttor och möss in.

Jag ser fram emot att få se din lösning i verkligheten.

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

Grönska på Skarpsväng
På Skarpsväng har det nu vuxit upp gräs, sly och annat.

Bild

Tallarna tillverkades jag för flera år sedan till min då fasta anläggning "Söderåsen". Tänkte man kan återanvända dom på Skarpsväng.
Tallarna är löstagbara för att hålla ned bredden på transportlådan.
Jag provplacerarut tallarna och testar att hålen håller träden stadigt. Multilager av golvXPSen fungerar utmärk att hålla träden.

Bild

Nu när jag vet var tallarna ska stå kan man limma bark och blåbärsris runt där stammarna kommer placeras.

Bild

Bild

Sen börjar ett ganska tidsödande moment, att göra små (o)grästuvor med grassmastern.
Limmar små plättar och använder min hemmabyggda GM.

Bild

Att det tar tid är för man kan inte limma tuvorna för tätt då limmet behöver torka mellan varven och för att kunna dammsuga bort överflödigt gräs.
Annars limmas fast en massa liggande strån runtikring. Suger upp de överflödiga stråna med en minidammsugare som enkelt kan tömas och stråna kan användas på nytt.
Jag tycker den hembyggda GMen fungerar bra för detta moment.

Bild


På industrihusets motsatta sida om järnvägen ska en kontainer stå.
För att den ska stå plant och stadigt har jag limmat några slipers kontainern ska stå på.
Dessa är limmade innan gruset limmas. På så sätt slipper man den "svävande ovanpåeffekten".

Bild

Lite gräs får växa upp kring sliprarna.

Bild

Kontainer och lite material för mer bullerdämpande plank får också plats.

Bild


Ett tips på hur man gör ogras var upp i en annan tråd här
http://www.rmweb.co.uk/community/index. ... s-n-weeds/
Jag gör som beskrivs längre ner i denna beskrivning, stryker lim på grästrånens övre del med pensel och blåser på fin turf i lite olika nyanser.
Som lim använder jag den vanliga vitlim+vatten+diskmedel blandningen.
Det fungerar riktigt bra!

Bild

Då är det dags för Sly, buskar och mindre slyträd.
Löder lite 0,5mm blanktråd på 1mm blanktråd så det bildar lite högre slystommar och målar gråa.
Man behöver inte jobba så mycket med att göra stammen fin. Den syns inte särskilt mycket under slymattan som ska på.

Bild

Sticker hål och limmar stommarna i landskapet. Sätter lite gel-superlim på "grenarna" och limmar på slymatta som jag tillverkat tidigare av polyfiber med löv och turf som limmats med tapetklister.

Bild

Bild

Bild

Så nu har Skarpsväng ett grundläggande landskap. Mer detaljer och förfining får bli senare.
Skarpsväng planeras in i 3R-banan på MJ-hobbymässan.

Bild

Bild

Bild
Tompa
Inlägg: 2404
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Tompa »

Transportlådan klar

Bild

Till modulen finns lite lösa utsmyckningsdetaljer, tex. kontaktledningstolparna som har fått sitt utrymme i transportlådans botten

Bild

Ett lock med skummplast håller stolparna på plats.

Bild

Bilar och annat har fått sina små utrymmen.

Bild

När är det dags att packa ihop Skarpsväng inför körningen på MJ-hobbymässan nästa helg.
Ställer modulen framför transportlådan.

Bild

Lyfter i modulen och skruvar fast den i lådan.

Bild

Nertill på transportlådan finns en list. Den håller locket som är tvådelat och gjort av 11mm Bikartong

Bild

Med några spännband hålls locken på plats.

Bild

Nu är Skarpsväng klar för Modulkörning.
Vi ses på MJ-hobbymässan 2015 31/10 - 1/11
Nicke
Inlägg: 832
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Skarpsväng - MMM3R Dubbelspårskurva

Inlägg av Nicke »

Imponerande, både modulen och transportemballaget !
Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"