Ballast för svensk grusbanvall

Berg, sjöar, ängar, skog, gräsmattor, träd, m.m.
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av ErikKuiper »

De flesta av de banvallar i H0 som jag har sett som använder riktig sand känns fel för mig. Som hakang skriver så är kvartskornen ofta en stor bov i dramat, men det blir också ofta ett sandpappersutseende som känns konstigt för mig. Som plj skriver så varierar färgen en helt del beroende på vilken sten som har använts och hur det sedan har påverkats av bromsdamm och annan patina. Den enda ljusare nyans som jag tycker har känts rätt är WS grey blend om man vill representera nyballasterad banvall. Vad gäller kornstorlekar så är det inte säkert att skalenliga kornstorlekar ger rätt upplev effekt. Det är 30-centimerters effekten som är viktigast för mig (dvs känns det rätt om man tittar på modulen från 30 centimerts avstånd). Det jag upplever viktigast är att materialet som används är helt otransparent. Jag har också funderat lite på att ta och färga lite av WS fine ballast och se vad jag kan få fram för önskvärda nyanser. Jag kommer att fortsätta experimentera och titta ner i marken för att se hur grus egentligen ser ut.

/Erik
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av Arne Ivan »

Odd J skrev: Jag vill ju inte kritisera någon och alla får ju bygga som dom själva vill, men för mig fungerar det inte för jag tycker att det blir alldeles för stora korn som inte går att hitta på banorna i skala 1:1.
Du har rätt, jag ska köpa "fine".
Odd J skrev: Om man inte är nöjd med kulören på WS-ballasten men om man tycker att fraktionen är rätt så kan man färga in den själv. Jag har för mig att Gissberg skrivit om detta någon gång. WS-ballasten består vad jag begripit av krossat nötskal.
Jag har sparat pistasch-nötskal och kört i kaffekvarnen.. Men inte testat att färga in det än.
Återkommer.
Odd J skrev: När det gäller naturlig sand är det viktigaste att man får något som inte innehåller glimmer eller kvarts. Där går all blästersand och chinchillasand jag har sett bort, eftersom materialet innehåller en hel del kvarts. Det ser fel ut på modulerna, ett millimeterstort kvartskorn är ju mer eller mindre genomskinligt, vilket ju i H0 blir ett 87 millimeter stort halvtransparent föremål som saknar förebild i naturen.
Diamantgruva?
Jag tror jag har en konstgjord chinchillasand som inte verkar ha några blanka korn.
Sen hittade jag superfin sand under ett granvindfälle i Tornedalen. Det ser också ut som ett homogent pulver. Jag behöver göra en gruslast till en lådvagn.. ska testa båda två där.
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av MickeC »

Exempel på bläster/chinchillasand på MJB:s magasin.
image.jpg
image.jpg (361.68 KiB) Visad 3358 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av Bo Andersson »

Intressant ämne.

Och frågan är hur man tex sorterar det material ur i den fina sand som chinchilla sand är???
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Ballast för svensk grusbanvall

Inlägg av JanFrelin »

Jag har använt sållad chamotte vid något tillfälle, den blir ljusgrå. Den har jag sedan målat med vanliga vattenfärger för en mera korrekt färg.
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Skriv svar

Återgå till "Landskap"