Five Feet Creek - Extension

Moduler byggda efter Fremo americaN-standarden
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av LLJ »

Manuell manövrering från båda sidor med "stötstång" är inte så dumt.
En variant är att göra som Micke och bygger egna med vipomkopplare, vinkeljärn, sockerbitar och pianotråd, en annan att använda BluePoint, är som en manuell sköldpadda avsedd för stötstångsmanövrering.

I övrigt ser upplägget trevligt ut.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av kasoe »

Sen kanske bebyggelse skall byggas ut för att motivera trafiken, några lagom ej spåranslutna industrier som utnyttjar teamtracket.
Jag ska bygga ut men det är lite ont om plats. Fördelen med ett Team Track är ju att industrin inte nödvändigtvis finns i närheten av spåret.
Jag kan emellanåt sakna bebyggelse som INTE är relaterad till järnvägen och skulle gärna vilja se en dammig stadsgata US-style bakom stationshuset, lite butiker, matställen, en bar osv som inte alls har med järnvägen att göra... Ett Team-track motiverar trafiken i sig och behöver kanske inte något som gör det övertydligt, åtminstone inte för de redan inblandade... ;)

Jag gillar enkelt, manuellt omlagda växlar gillar jag, känns mycket tryggare när man kör även om det kanske blir lite ryckande i knappar i onödan... Slå om en switch och sen stå och speja om det var rätt växel som lades om eller inte tar tid och skapar en viss osäkerhet, som sagt, jag gillar enkelt... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av RobertKlarén »

LLJ skrev:Manuell manövrering från båda sidor med "stötstång" är inte så dumt.
En variant är att göra som Micke och bygger egna med vipomkopplare, vinkeljärn, sockerbitar och pianotråd, en annan att använda BluePoint, är som en manuell sköldpadda avsedd för stötstångsmanövrering.

I övrigt ser upplägget trevligt ut.

/Lars
Mickes "skrotnissemetod" är väl beprövad också i Tyskland och väldigt aptitlig. Det ger stålar över till ett A-B-B-A sett märkt Union Pacific jag siktat på MTS. Jag har tre Bluepoint och dessa ska naturligtvis användas.

Tack för positiv respons Lars.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av RobertKlarén »

kasoe skrev:
Sen kanske bebyggelse skall byggas ut för att motivera trafiken, några lagom ej spåranslutna industrier som utnyttjar teamtracket.
Jag ska bygga ut men det är lite ont om plats. Fördelen med ett Team Track är ju att industrin inte nödvändigtvis finns i närheten av spåret.
Jag kan emellanåt sakna bebyggelse som INTE är relaterad till järnvägen och skulle gärna vilja se en dammig stadsgata US-style bakom stationshuset, lite butiker, matställen, en bar osv som inte alls har med järnvägen att göra... Ett Team-track motiverar trafiken i sig och behöver kanske inte något som gör det övertydligt, åtminstone inte för de redan inblandade... ;)

Jag gillar enkelt, manuellt omlagda växlar gillar jag, känns mycket tryggare när man kör även om det kanske blir lite ryckande i knappar i onödan... Slå om en switch och sen stå och speja om det var rätt växel som lades om eller inte tar tid och skapar en viss osäkerhet, som sagt, jag gillar enkelt... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Med den första utbyggnadsidén fanns en stad i tankarna. Nu blir det nog lite trångt (kanske). Vi får se hur det ser ut när rälsbitarna är på plats.

Förespråkare av manuellt....för att vara en handlare av MJ-prylar är du dumdristigt hederlig. Men du säljer ju Bluepoint också förstås.

//RK
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:
Förespråkare av manuellt....för att vara en handlare av MJ-prylar är du dumdristigt hederlig. Men du säljer ju Bluepoint också förstås.

//RK
:)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av kasoe »

Förespråkare av manuellt....för att vara en handlare av MJ-prylar är du dumdristigt hederlig. Men du säljer ju Bluepoint också förstås.
Här är jag först och främst modulrallare... :) Men vi har lite tunt på eftermarknad så det är bäst att hålla nere på underhållsbehovet...

Och ska jag blanda ihop jobb och hobby så kanske jag kan nämna att jag idag har levererat en startsats (H0) till ett projekt här på jobbet. De ska ha den för att visualisera funktionen på en demo-produkt. Så Robban, är du sugen så kan jag erbjuda en datorstyrd, analog körkontroll manövrerad med ett Flap-handtag från ett flygplan till det nätta priset av ca 10 miljoner... Hur många vill du ha? Jag tror att ett eventuellt seriepris går att snacka ner en smula... Det kommer också finnas en hel del datorkraft över till att implementera annat än körkontrollen om du vill, släng på några mille så kan det nog tom funka med DCC...

Som sagt, enkelt är bra... :)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extreme Make Over

Inlägg av RobertKlarén »

Arbetet går vidare.

Mayor Clarion klubbade raskt igenom beslut om markexpropriation och fick igång sprängningsarbetet per omgående där "Clarion Blast and Dig" stod för entreprenaden
DSC_0003_0281_redigerad-1.jpg
DSC_0003_0281_redigerad-1.jpg (138.11 KiB) Visad 4997 gånger
DSC_0005_0283_redigerad-1.jpg
DSC_0005_0283_redigerad-1.jpg (109.49 KiB) Visad 4997 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extreme Make Over

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:Arbetet går vidare.

Mayor Clarion klubbade raskt igenom beslut om markexpropriation och fick igång sprängningsarbetet per omgående där "Clarion Blast and Dig" stod för entreprenaden

...
Det var raska tag :)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av RobertKlarén »

"Grävmaskiner, hackor och spadar har schaktat bort och ödelagt våra underbara Five Feet Fields till förmån för profithunger och utsugning" snyftade Mr Greenday, ordförande i den lokala miljöorganisationen Barefeet.

"Baksträvare" hävdade Mayor Clarion hånfullt

"Flugkvadare, flärphyggor och stråpipare är borta" fortsatte Mr Greenday i stackato.

"Tillväxt" frustade Clarion

"Snart är vår vackra Creek nedsolkad och häckningsplatserna för skvättkråkan och tvålsångaren tillintetgjorda" avslutade vår miljökämpe och lunkade med sänkt huvud ut i dungen.

"Ja, tillbaka till stenåldern med dig" tillade Clarion finkänsligt

Processen fortsätter mot utökad tågtrafik i Five Feet Creek
Five Feet Fields är borta, några sörjer andra gläds men arbetet går vidare. Ska snuskpaddan få kväka vidare i vår bäck som den gjort i alla tider eller är dessa dagar räknade.
Five Feet Fields är borta, några sörjer andra gläds men arbetet går vidare. Ska snuskpaddan få kväka vidare i vår bäck som den gjort i alla tider eller är dessa dagar räknade.
DSC_0012_0285_redigerad-1.jpg (139.57 KiB) Visad 4949 gånger
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Five Feet Creek - Extension

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:"Grävmaskiner, hackor och spadar har schaktat bort och ödelagt våra underbara Five Feet Fields till förmån för profithunger och utsugning" snyftade Mr Greenday, ordförande i den lokala miljöorganisationen Barefeet.

"Baksträvare" hävdade Mayor Clarion hånfullt

"Flugkvadare, flärphyggor och stråpipare är borta" fortsatte Mr Greenday i stackato.

"Tillväxt" frustade Clarion

"Snart är vår vackra Creek nedsolkad och häckningsplatserna för skvättkråkan och tvålsångaren tillintetgjorda" avslutade vår miljökämpe och lunkade med sänkt huvud ut i dungen.

"Ja, tillbaka till stenåldern med dig" tillade Clarion finkänsligt

Processen fortsätter mot utökad tågtrafik i Five Feet Creek
Det låter som vi snart får se en lokal miljörörelse demonstrera, antagligen köpta av markägaren hur konstigt det än låter ;)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN - moduler"