Linjeblockering

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Linjeblockering

Inlägg av Johnny »

UrbanJohansson skrev:Men går vi tillbaka till TAM-sträckor så är/var det ovanligt med utfartssignaler, tyskarna hade sina utfartssemaforer och vi hade våra glatt vinkande stinsar. Däremot hade vi mellansignaler (som också är en 2-färgljussignal). Dessa sitter vid stationsgränsen och alltid
Skulle vilja påstå att benämningarna är motsatta. Utfartssignalen står vid stationsgränsen, mellansignaler vid respektive spår. Om stationen gränsar till en sträcka med linjeblockering så kallas signalen för utfartsblocksignal. (Med reservation för TGOJ-systemet)

//Johnny
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Linjeblockering

Inlägg av UrbanJohansson »

Johnny skrev:
UrbanJohansson skrev:Men går vi tillbaka till TAM-sträckor så är/var det ovanligt med utfartssignaler, tyskarna hade sina utfartssemaforer och vi hade våra glatt vinkande stinsar. Däremot hade vi mellansignaler (som också är en 2-färgljussignal). Dessa sitter vid stationsgränsen och alltid
Skulle vilja påstå att benämningarna är motsatta. Utfartssignalen står vid stationsgränsen, mellansignaler vid respektive spår. Om stationen gränsar till en sträcka med linjeblockering så kallas signalen för utfartsblocksignal. (Med reservation för TGOJ-systemet)

//Johnny
Hej! Ja, jovisst. Benämningarna är motsatta. Satt och läste på en något äldre signalkarta, därav tankevurpan. TGOJ lämnar vi självklart helt utanför.
Tyvärr spänner både färgljus-signalbilder och begrepp över nästan 100 år och det är mycket som ändrats, speciellt de senaste 30 åren.
Urban "Södra Station" Johansson
plj
Inlägg: 202
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16

Re: Linjeblockering

Inlägg av plj »

Jag har aldrig hört talas om att blocksignaler visar grönt sken i båda riktningar. Man lägger blockriktningen från närmaste driftplats. Så var det i alla fall i Alingsås mot Vårgårda på 1960-talet. Men det kan ju ha ändrats sedan. Däremot har jag sett att obemannade stationer har haft infartssignaler som visar grönt från båda håll. När tåg kommer från ett håll går den andra infartssignalen till stopp. Den återgår sedan till klart när tåget passerat spårledningen. Detta har iakttagits från sista vagnen i ett passerande tåg på fd HNJ. Om det är så i dag vet jag inte.
PLj
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"