Jag var i Habo norr om Jönköping idag och besökte americaN-gänget och fick då se en bild på en caboose som är extra lång, nämligen Great Northern caboose X100.
Jag hittade en artikel på nätet om den:
http://www.trainlife.com/magazines/page ... 78-page-53
På nästa sida, sidan 54, finns en enkel ritning på vagnen.
Med vänlig hälsning
Daniel
Great Northern caboose
Re: Great Northern caboose
Vad fyller "utsiktstornet" för funktion på cabooser och varför slutade man använda cabooser i mitten på sjuttiotalet?
Med vänlig hälsning
Daniel
Med vänlig hälsning
Daniel
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 2012-06-18, 13:14
Re: Great Northern caboose
Utsikten var nog mest till för att personalen skulle kunna hålla uppsikt åt alla håll. Även framåt. Det var ett led i den allmänna världsutvecklingen... Det kostar att ha personal. Förr var man hela besättningar, och då hade varje besättning en egen caboose. Så när besättningen inte jobbade, stod caboosen på stationen. De sista åren var det vanligare att besättningen fick ta den som hängde i tåget. När det sedan inte behövdes så stor besättning så hade caboosen spelat ut sin roll. Den behövdes inte längre heller som bekräftelse på att allt hängde ihop, eftersom det numera känns av via bromsledningarna om alla vagnar är kvar i tåget.
Per.
Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Kör AmericaN.
Re: Great Northern caboose
Att man fick fjärrstyrda växlar var väl också en del i att caboosen inte behövdes. Det behövdes helt enkelt inte folk som lade om växeln bakom tåget när man gick in på sidan eller lämnade ett sidospår.
/Lars
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
-
- Inlägg: 629
- Blev medlem: 2012-06-18, 13:14
Re: Great Northern caboose
En sak till, i Caboosen satt väl också "konduktören" (inte samma benämning som i Sverige, här heter det nog mer "Tågbefälhavare") och hanterade frakthandlingar och "Train orders" m.m.? Även växlarna var nog med i Caboosen... Föraren körde bara loket om jag minns rätt...
Sen kikade man även efter överhettade bromsar, idag sker det elektroniskt med övervakningskameror men förr fick man leta rök...
/Anders
Sen kikade man även efter överhettade bromsar, idag sker det elektroniskt med övervakningskameror men förr fick man leta rök...
/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu