Great Northern caboose

Byggen och tips kring bygge av lok och vagnar. Målning, vädring och dekaler. Underhåll och felsökning av lok.
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Great Northern caboose

Inlägg av daniel »

Jag var i Habo norr om Jönköping idag och besökte americaN-gänget och fick då se en bild på en caboose som är extra lång, nämligen Great Northern caboose X100.

Bild

Jag hittade en artikel på nätet om den:
http://www.trainlife.com/magazines/page ... 78-page-53

På nästa sida, sidan 54, finns en enkel ritning på vagnen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Great Northern caboose

Inlägg av daniel »

Vad fyller "utsiktstornet" för funktion på cabooser och varför slutade man använda cabooser i mitten på sjuttiotalet?

Med vänlig hälsning
Daniel
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Great Northern caboose

Inlägg av PerJohansson »

Utsikten var nog mest till för att personalen skulle kunna hålla uppsikt åt alla håll. Även framåt. Det var ett led i den allmänna världsutvecklingen... Det kostar att ha personal. Förr var man hela besättningar, och då hade varje besättning en egen caboose. Så när besättningen inte jobbade, stod caboosen på stationen. De sista åren var det vanligare att besättningen fick ta den som hängde i tåget. När det sedan inte behövdes så stor besättning så hade caboosen spelat ut sin roll. Den behövdes inte längre heller som bekräftelse på att allt hängde ihop, eftersom det numera känns av via bromsledningarna om alla vagnar är kvar i tåget.

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Great Northern caboose

Inlägg av LLJ »

Att man fick fjärrstyrda växlar var väl också en del i att caboosen inte behövdes. Det behövdes helt enkelt inte folk som lade om växeln bakom tåget när man gick in på sidan eller lämnade ett sidospår.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Great Northern caboose

Inlägg av PerJohansson »

Helt rätt. Ytterligare en orsak. :)

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Great Northern caboose

Inlägg av kasoe »

En sak till, i Caboosen satt väl också "konduktören" (inte samma benämning som i Sverige, här heter det nog mer "Tågbefälhavare") och hanterade frakthandlingar och "Train orders" m.m.? Även växlarna var nog med i Caboosen... Föraren körde bara loket om jag minns rätt...

Sen kikade man även efter överhettade bromsar, idag sker det elektroniskt med övervakningskameror men förr fick man leta rök...

/Anders
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Lok och vagnar"