Val av växelmotor och elektronik.

Allmänt om H0
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av RickardNordström »

Hallå där...

Skall bygga en station av M-Play moduler likaså ett tågmagasin. Vilka växelmotorer lämpar sig bäst/fungerar bäst idag.
Jag vill nog ha en växelmotor som efter omläggning håller sitt läge utan konstant påverkad av ström.
Den skall också kunna hantera olika lägen för ström till spåret. (Kortslutningssäker)
Växlarna är Tillig Elite.

Styrsystemet till tågmagasinet är inte så noga, praktiskt och jag är nöjd.
Styrsystemet till stationen kan vara av vippbrytar typ men skall ha en sådan där snygg stations.... Vad fasiken heter det.
Ni vet en sådan där vit plastskiva med spårplanen inritad och vippbrytarna vid växlarnas placering, och kanske diod markering för hur växlarna ligger.
Tar gärna offert på detta om någon vill bygga en sådan.
(Skall se om jag hittar en juste bild på detta på forumet och lägger upp detta i 1.a inlägget senare.)

Mvh Rickard
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av PerJohansson »

Det finns ju rätt många bra motorer numera. Jag är personligen väldigt nöjd med Cobalt. Den har Boråsgänget under sitt nya magasin. Fast i fortsättningen kommer jag köra med manuella omläggare. Dels för att man slipper strömmatning, vilket ibland betyder en massa sladdar i långa banor längs golv. Kan man slippa det så är det skönt. Dels slipper man problem med elektronik, vilket ibland kan vara ett "el"ände. Plus att det i regel blir enklare för gemene man att trafikera. Men det är bara en personlig reflektion. En reflektion till. Kommer du till DT?

Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Acke
Inlägg: 4
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Acke »

Möllehems gårdsproduktion håller på att ta fram ett mycket kompetent system för växelhantering med hjälp av servo. Jag har nöjet att få vara med och betatesta prylarna och är helnöjd så här långt. Jag håller som bäst på med att skrota ut alla mina Conradmotorer (som jag absolut inte är nöjd med) och ersätta dom med servo.

Här kan du läsa lite mer om mitt växelrenoveringsprojekt.

Så till frågan om ställverkspanelen, är det något sådant här du är ute efter?

Bild

/Åke
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av RickardNordström »

EXAKT!!!

Skall kika mer på dina länkar och återkommer :)

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
FreddePettersson
Inlägg: 773
Blev medlem: 2012-05-09, 02:16
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av FreddePettersson »

Hej
Finns olika lösningar till detta Rickard.

1. Cobalt alt Tortise (sköldpaddor)
Någon av dessa är bra, själv har jag avvänt Sköldpaddor och är mkt nöjd.
Dom fixar polvändningen direkt mha av kontakterna på motorn om man vill, som dra väldigt lite ström och kan stå med stömmen på hela tiden, det kallas en stall (stål) motor.
Det blir lätt att styra, en vibbrytare med två fasta lägen, och du har löst det hela

2. Ställverket
Lika här , hur mycket jobb vill du lägga ner?
Kan du programmera eller har lite förstållse för T.ex lokdekorder programmering?

2a. Arduion styrrning , LLJ har gjort ett projekt som går "ganska" enkelt att anpassa , då får du till signaler mm.
Vilken nivå vill du ha/ tänker dig, det måste du bestämma, ju mer likt verkligheten - desstu mer plannering och arbete blir det.

2b. Loconet enheter
Detta nyttjar jag själv och fler med mig. Erfarenheten är- driftsäkert MEN använd max två tillverkare. Själv gjorde jag i te detta - men ska bygga om inom kort till just enbart TVÅ tillverkare.

Kräver en del plannering men är driftsäkert

Med vänlig hälsning,
Fredde
Medlem i Värnamo Modelljärnvägsförening
Medlem i FREMO
Medlem i ModulSyd

Bygger modelljärnväg i modulform:
Byggtrådar:
Kristineberg Lastplats område
Endlösa Tråd & Metall - en slutmodul
Kristineberg Västra
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av RickardNordström »

Tack Fredde för svaret. :)

Jag skall bygga Hallinden station där det kommer finnas 1 infartssignal i var ända. Dessa påverkas inte av någon spårledning så dessa kommer regleras som verkligheten av den lokala tågklareraren på Hallinden station med vipp eller knappströmbrytare.

Kommer även att bygga ett tågmagasin utan signaler. Där skall även ett stationsställverk finnas för bra överblick av växellägen.

Jag skall ta kontakt med Möllehem och se vad de har att erbjuda. De verkar ha saker på gång som kan vara användbara.
Men fortsätt gärna att strömma in med tips i tråden.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av Eke »

Kul projekt!
En fördel med Tortoise är att dom har dubbel uppsättning switchar vilket är väldigt bra på vissa Tilligväxlar om man vill ha dom riktigt bra dcc-säkrade då det finns två ställe som hjulen kan kortsluta, med Tortoisen kan man göra den inaktiva växeltunga helt potentialfri med hjälp av dom två switcharna!
Men det kanske finns fler växelmotorer med den finessen?

På magasinet är det ingen nackdel om det finns åtminstone infartssignal tycker jag!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
z750asn
Inlägg: 166
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av z750asn »

På detta sättet har jag kopplat min Tortoisemotorer och nyttjat de växlande kontakterna.
Körströmmen matas in på stift 6 & 7 och ut till växeltungorna på 2 & 3, spårkorset matas via de sammankopplade stiften 4 & 5.
Denna kopplingen ger också att den växeltungan som inte är i bruk blir helt strömlös vilket borde minska risken för kortis vid spårkorset.
Tortoisekoppling
Tortoisekoppling
Tortoisekoppling.jpg (29.9 KiB) Visad 5635 gånger
Mvh
Anders S
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av RickardNordström »

Tack för svaret EKE och Anders S :)

Jag har tittat på Tortoise och kan bara relatera till att den är dyrare än den lösning ACKE presenterat. (Eller)
Jag har dålig koll på just växelmotorer. Målet är i alla fall att kunna styra dem från en panel likt den ACKE visat i tidigare inlägg med dioder, hela kittet alltså. (Hallinden station kräver 5 växelservon.)

Vet inte hur bra detta servo är.
http://www.mollehem.se/index.php/modult ... -1b-detail
Köpes med ett http://www.mollehem.se/index.php/electr ... r-5-detail

Jag är helt novis. Jag vill göra det så bra och funktionellt som möjligt för det pris som krävs (16 växlar som skall styras för detta projekt) "Och" att det är klart till Modullträffen (Hobby Mässan) i Göteborg 1-2 Maj 2015

Mvh Rickard
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Val av växelmotor och elektronik.

Inlägg av ErikKuiper »

RickardNordström skrev:Jag har tittat på Tortoise och kan bara relatera till att den är dyrare än den lösning ACKE presenterat.
Inkopplingsmässigt är Cobalt och Tortoise ekvivalenta då Cobalt också har också dubbla brytare i sina växelmotorer, så vilken man väljer är en smaksak. Prismässigt kan jag inte uttala mig då jag inte har gjort en marknadsundersökning.

Då modulerna behöver vara funktionsdugliga ganska snart så skulle jag rekommendera att jobba med riskminimering. Även om Cobalt och Tortoise kanske är dyrare än ACKEs lösning så är de robusta saker med elektriskt enkel inkoppling => går snabbt att koppla ihop och har lite risk för krångel.
Skriv svar

Återgå till "Allmänt H0"