Manuell styrning av strömavtagare

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4306
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Manuell styrning av strömavtagare

Inlägg av LLJ »

ESU:s mästerverk till ellok, BR151, har funktionen att strömavtagarna kan styras om de skall gå upp eller ner.
Tyvärr (tycker jag) så växlar de ände så fort man byter körriktning, vilket inte är realistiskt.

Från ESU:s hemsida har jag hämtat nedstående CV inställningar, som ändrar så att F3 styr strömavtagaren i ände 1 och F10 i ände 2.
Det är viktigt att skriva in värderna i den ordning de är listade för att det skall fungera.

/Lars

CV31 = 1
CV32 = 2
CV277 = 32
CV278 = 13

CV31 = 16
CV32 = 2
CV353 = 64
CV354 = 0
CV356 = 1
CV369 = 64
CV462 = 0

CV31 = 16
CV32 = 3
CV433 = 128
CV434 = 0
CV436 = 1
CV449 = 128
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Manuell styrning av strömavtagare

Inlägg av Eke »

Synd att dom lade ena på F3! Tycker F3 borde reserveras till rangergång/halvfart!
Håller på att ta fram en funktionslista som jag kommer att följa så att åtminstone mina lok kommer att fungera likadant allihop! Minnet är inte det bästa så jag glömmer tom. hur mina egna lok funkar med alla varianter som tillverkarna får till!
Nu senast har jag mappat om en Märklin Smd-dekoder så den funkar mer som dom flesta andra!
Finns det något intresse av detta så delar jag gärna med mig så vi får lite standard på funktionerna eftersom vi kör varandras lok så mycket i trafikspelen!
Och gärna synpunkter naturligtvis på hur det borde funka!

Mvh. Peter
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4306
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Manuell styrning av strömavtagare

Inlägg av LLJ »

På ESU: lok så finns det så mycket funktioner, så det är svårt att få plats med allt.
När det gäller BR 151 så behövs inte rangerfart, det går så bra köra långsamt ändå.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"