Inbjudan till HobbyMässa Göteborg (30.e april) 1-2 Maj 2015

Bilder och text från träffar som varit
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Inbjudan till HobbyMässa Göteborg (30.e april) 1-2 Maj 2015

Inlägg av RickardNordström »

Hej hej... :)

Det har påtalats att vi är få som kör modelltåg med moduler i Göteborg, åtminstone har evenemangen/körningarna med moduler lyst med sin frånvaro. I ett led att ändra på detta har jag för avsikt att arrangera en HobbyMässa centralt i Göteborg 1-2 Maj 2015, dels för att visa att vi finns samt ge oss möjlighet att köra tåg tillsammans.
Med HobbyMässa menas att vi kör fullsortiment på hobbyn. Allt från modelltåg till "RC" Bilar, Båtar, Lastbilar & Flygplan/helikoptrar.

Detta projekt är inget man ror i land ensam. Den största tröskeln är att få ihop H02R "moduler" så det räcker till en anständig bana. (10x5 meter är ett 1.a mål)
(Självklart är det fritt fram för övriga skalor om det finns någon som vill jobba på detta)
Alla som kan bidra med moduler oavsett om de kan deltaga under de aktuella dagarna uppskattas. Likaså de som besitter kunskap kring "Elen" för att få den fungerande så smärtfritt som möjligt är varmt välkomna med sitt deltagande.
Likaså är det ett gediget arbete att kontakta alla runt omkring som inte håller på med modelljärnväg. Det kommer ta sin tid i anspråk också.

Lite info kring arrangemanget:
¤ Lokal är bokad. Eriksbergshallen Göteborg.
¤ Centralt placerad lokal med extremt goda kollektiva resmöjligheter. P-hus & P-platser i när området. (1-5 min promenad)
¤ Stor uppvärmd lokal med restaurang/cafe och bekvämligheter. (Fullständiga rättigheter)
¤ Nära till Hotell. Ca 20 meter. (Självklart är valet fritt av boende)
¤ Priser för rum är preliminära. Varierar per nätter, mängd och bokningstid. (Pris lämnas vid förfrågan via PM)
¤ Tillgång till lokalen på torsdag den 30.e april. Lokalen lämnas på lördag kväll den 2.a maj.
¤ Öppettider: Fredag 10-17, Lördag 10-17. (Preliminära tider)
¤ Kostnad för deltagare för lokalen. 0:-
¤ Middag på kvällen för samtliga deltagare. (Frivilligt, preliminär tid 19.00) (Kostnad... 0:- )

Info för utställare med kommersiell försäljning:
¤ Tillgång till lokal på Torsdag 30.e april. (Preliminärt går det bra att packa upp på fredagen före 09.)
¤ Arrangören (Jag) kommer göra sitt bästa så att ensamutställare har möjlighet att få en bit Mat och Dryck på sin plats samt möjlighet till avlösare för akuta toalettbesök.
¤ Arrangören (Jag) kommer verka för att utställare får förtur till varm mat/korv med bröd alternativt smörgåsar vid långa köer.
¤ Kostnad för utställare med kommersiell försäljning. (Preliminära priser lämnas via PM)

Jag har säkert glömt, missat, inte tänkt på o.s.v.
Alla tips och infallsvinklar kring detta arrangemang välkomnas antingen i tråden eller via PM.
Hjälp gärna till att förmedla kontakter kring detta arrangemang.

Mvh Rickard :)
Senast redigerad av 4 RickardNordström, redigerad totalt 2015 gång.
Användarvisningsbild
Magnus
Inlägg: 308
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Borås

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av Magnus »

Det är modulträff i Kil den helgen vilket kommer samla en del deltagare från södra Sverige.

Magnus
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av StaffanWiman »

Kanske lite sent att säga, men det är väl dessutom en typisk sådan helg då många familjer samlas. Inte populärt att åka bort då. Tyvärr alltså ett illa valt datum...

Staffan
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av RickardNordström »

Snabbsvar från mobilen. (Nu editerat)
Aldrig hört talas om att 1 maj helgen är en familjehelg. Kanske något min familj missat. 1.a Maj är väl arbetarnas dag då man (frivilligt) demonstrerar för sina rättigheter och synpunkter på arbetsmarknaden.

Men om det är en familjehelg så är det ett gyllene tillfälle för familjen att ta med sina barn/barnbarn och besöka något trevligt evenemang. (En Hobbymässa)

Göteborg är bebott av ca 500000 invånare. Skulle det dyka upp 2-3 tusen besökare är det en braksuccè
Valet av datum är spikat. Väldigt trevligt om värmlandsgänget ville komma till Göteborg och ge oss en bra start. (Läs inbjudan)

Har i skrivande stund fått intresse från 2 håll på N-skalan med kompletta anläggningar. Jättekul och jättetacksam. :D
Om evenemanget genomförs kommer det bli en smått fantastisk helg med många överraskningar.

Mvh Rickard
Användarvisningsbild
CurtanSvensson
Inlägg: 824
Blev medlem: 2014-01-10, 00:53

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av CurtanSvensson »

Hej!

Tycker att detta låter mycket intressant - det kommer alltid att kollidera med andra olika intressen och aktiviteter - då får man som vanligt välja. Vore riktigt roligt om man kunde få igång något i Göteborgsområdet. Bra förslag.

mvh
Curt-Ove Svensson
"Curten"
Curten
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av RickardNordström »

Tack Curtan för din positiva respons :)

Jag jobbar jättemycket på den biten med att få igång en modulkörning i Göteborg. Oavsett när man kör kommer det med sannolikhet finnas en körning samma datum/helg eller i anslutning till densamma. Att ha flera körningar tätt inpå mäktar inte många med vilket man förstår. Det är tidskrävande och har man familj med små barn vill man ogärna vara borta flera helger om året.

Jag tycker personligen antalet körningar ökat markant i hela landet och runt omkring. I Göteborg som är en såpass stor stad med omnejd skall man utan rimligt tvivel kunna ha en körning. Som 1.a körning är alla viktiga i det pussel som skall läggas för att få igång aktiviteten/modulkörningarna. Så all hjälp värdesätts oerhört mycket. Jag ser inget annat alternativ än en publik körning för att locka fler till hobbyn.

Ett av mina delmål (som jag ser som det lättaste) är att ge alla deltagare en helg som kommer uppskattas, som man minns som något mycket positivt. Har många tankar både kring aktiviteter/överraskningar under mässtid samt kring maten såväl under mässan och kvällen.

Mitt största hinder är deadlinen för bokning av lokalen. Lokalvärden är mycket positiv till arrangemanget och kan tänka sig att fortsätta samarbetet kommande år om allt faller väl ut. Dock är kommande Måndag min deadline.

Jag jobbar varje dag med kontakter och återkommer så fort jag vet mer i trådarna på forumen.
Allt arbete som görs nu kostar inga pengar, bara tid. Det är det värt. :P

Mvh Rickard :D
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av LLJ »

Jättekul att du vill och vågar ta steget ut till att verkligen anordna något.

/Lars
PerJohansson
Inlägg: 629
Blev medlem: 2012-06-18, 13:14

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av PerJohansson »

Instämmer till fullo. Är jättesvårt att hitta datum som passar alla, och det gäller att prioritera rätt. I detta fallet rör det sig om ett område som vi har kallat "svart fläck". Då ska det självklart prioriteras. Jag räknar med att ta mig dit. Om det sedan blir med, eller utan moduler låter jag vara osagt. Har hört att det i alla fall kan bli möjligt att köra amerikanska tåg. :)


Per.
Medlem i Fremo.
Kör AmericaN.
Användarvisningsbild
RickardNordström
Inlägg: 378
Blev medlem: 2013-09-28, 23:17
Ort: Göteborg

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av RickardNordström »

Tack Lars och Per för era värmande ord. :)

Jag är inte riktigt redo än men kan säga att jag har en riktigt trevlig gedigen deltagarlista av tillresande utställare.
Det kommer bli ett smörgåsbord för Mj intresserade besökare. Skall jobba vidare på övriga hobby genrer. :shock:

Tyvärr saknar jag deltagare för H0 banan. N-skalan mer eller mindre sålde in sig själv, uppskattas otroligt mycket.
Jag söker deltagare för H0 banan. I skrivande stund har vi ca 15-18 moduler.
Hoppas verkligen att det finns vilja att resa från landets alla hörn för att hjälpa Göteborgarna på traven.

Mvh Rickard :)
Användarvisningsbild
BerndtÖsterberg
Inlägg: 139
Blev medlem: 2012-07-15, 09:45

Re: HobbyMässa Göteborg 1-2 Maj 2015 (Intresseanmälan)

Inlägg av BerndtÖsterberg »

Hej!
Ett bra initiativ, sätt Göteborg på kartan.
I denna stund kan jag inte klart säga att jag kommer, men jag försöker göra den aktuella helgen ledig och då kommer jag, med mina moduler.

Hälsningar Berndt
Skriv svar

Återgå till "Träffar som varit"