Markisolerskiva

Allmäna diskussioner och information
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Markisolerskiva

Inlägg av RobertKlarén »

Hej

Någon som har en 30mm markskiva (blå eller rosa) att sälja? Jag ska experimentera lite med underlaget till min hemmabana men också för framtida moduler. Hade tänkt mig att lägga skivan mellan 3mm plyfa och på så sätt få en oslagbar kombination av stabilitet och lättvikthet.

//Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
TobiasHamström
Inlägg: 54
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Markisolerskiva

Inlägg av TobiasHamström »

Tänk! Jag köpte just en blå sådan (fast 60 mm) på Bauhaus här i Norrköping igår :lol:

199 kr för 110x60cm (blå skiva, rosa fanns inte)
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Markisolerskiva

Inlägg av MickeC »

jag har valt vanlig vit Markisolering under i spåret i sandwichkonstruktion. Både av ljudskäl men även av ekonomiska skäl, den blå/rosa kostar mycket mer men ger inga fördelar mer än oljud ;)

Den vita finns i en mängd olika tjocklekar på vanlig bygghandel ( i mitt fall Woody i Ulricehamn)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 959
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Markisolerskiva

Inlägg av kasoe »

...den blå/rosa kostar mycket mer men ger inga fördelar mer än oljud.
Möjligen skräpar den blå/rosa marginellt mindre vid bearbetning...

Men det där med "oljud" var intressant, är det markant skillnad så man faktiskt reagerar när man kör över en skarv mellan de två? Kan du på något sätt uppskatta nivå på "oljudet", även om jag inser att det är subjektivt och i princip omöjligt att göra... ;)

Jag har testat vanlig korkbanvall och gummikork, min uppfattning där är att på samma underlag och utan ballast så är det ca "halva ljudet" på gummikorken... Efter ballastering (vitlims-limmat) så var jag mindre säker på hur mycket det skiljde, det var mindre skillnad än o-ballasterat...

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Markisolerskiva

Inlägg av MickeC »

Visst är det Frigolit jag menar. Den har naturlagarna med sig, små kulor är små resonanslådor, den blå och rosa blir en stor låda.

Mycket beror sen på kombination av material i både underlag, banvall men även ballast och lim.

Sämst är "hård" överbyggnad (natursand och vitlim) på markisoleringsskiva, på hårt underlag blir inte alls oljudet det samma...

Sen har jag samma erfarenhet som Anders att just den gummiblandade packningskorken dämpar mycket bättre än vanlig banvall.

Sen är modulkörningar med massa folk och (o)ljud mycket mer förlåtande än på hemmabanan (eller modul hemma)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
Drakir
Inlägg: 184
Blev medlem: 2012-05-09, 02:14
Ort: Karlskrona

Re: Markisolerskiva

Inlägg av Drakir »

Vad du vill ha är denna skiva, som finns på Byggmax för 80 kr./st.

http://www.byggmax.se/isolering/cellpla ... 300-p16474

XPS-typ
Denna typ kallas även för extruderad cellplast och är ett jämnare material än cellplast av EPS-typ. Den väger även mer, tål högre tryckbelastningar och ger ett ännu bättre skydd mot fukt. XPS cellplasten kan man också slipa till med sandpapper. Extruderad cellplast används för konstruktioner med höga krav på hållfasthet, tillexempel de delar av grunden som kommer att punktbelastas av bärande innerväggar, öppna spisar med mera. Den används även där ökade krav på fukttålighet förekommer.

/Mvh Rikard
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Markisolerskiva

Inlägg av ArneL »

Det verkar vara dags att påminna om alternativet till vitlim för ballasten.

För att dämpa ljudet kan man limma ballasten med ett latexbaserat lim eller en utspädd, klar latexfog. Det ger ett betydligt lägre och mjukare ljud.

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Markisolerskiva

Inlägg av daniel »

ArneL skrev:För att dämpa ljudet kan man limma ballasten med ett latexbaserat lim eller en utspädd, klar latexfog. Det ger ett betydligt lägre och mjukare ljud.
Hur limmar man med latexbaserat lim eller latexfog? Det enda receptet jag känner till är vitlim, vatten och en droppe diskmedel.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
Sunesson
Inlägg: 841
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Ort: Brämhult

Re: Markisolerskiva

Inlägg av Sunesson »

HEKI har ett färdigt vitt latexbaserat ballastlim, art. nr. 3342, om man inte vill blanda själv, förstås. Men det är riktigt bra! http://katalog.heki-kittler.de/3342-/-HEKI-Latex-250-ml
Thomas Sunesson
Användarvisningsbild
ArneL
Inlägg: 127
Blev medlem: 2014-01-20, 12:12

Re: Markisolerskiva

Inlägg av ArneL »

daniel skrev:
ArneL skrev:För att dämpa ljudet kan man limma ballasten med ett latexbaserat lim eller en utspädd, klar latexfog. Det ger ett betydligt lägre och mjukare ljud.
Hur limmar man med latexbaserat lim eller latexfog? Det enda receptet jag känner till är vitlim, vatten och en droppe diskmedel.

Med vänlig hälsning
Daniel
Man gör på samma vis som med vitlim. Det ska ha samma konsistens. Använder man latexfog, det är det jag har gjort, späder jag med vatten och några droppar T-sprit. Det krävs dock en hel del vispande för att få det slätt o klumpfritt.

(Hela Saltskog och mina andra moduler är limmade med latexfog.)

/Arne
-----------------
/Arne Larsson
Skriv svar

Återgå till "Allmänt"