Trafikutveckling?

N-skale-moduler enligt Fremo:s americaN-standard enligt amerikansk förebild
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Trafikutveckling?

Inlägg av MickeC »

Lite tankar har bubblat runt i mitt huvud både före under och efter Timmeträffen...

Jag har lite funderingar att tiden borde ha ett inflytande även om vi inte kör på klocka. Persontrafiken och vissa prioriterade godståg gick faktiskt efter tidtabell. Bl.a arbetspendlarna hade säkert inte varit imponerade av att åka " någon gång under dan". På samma sätt ta hänsyn till vilken "class" tåget hörde till! hur det skall prioriteras.

Man kan även fundera lite kring godstrafiken, att vi är mitt i ett flöde och kontinuerligt skeende och inte i isolerade trafikdagar. Tomvagnar som anländer lastades direkt om godset var viktigt på samma sätt som att lossning av vissa varor började direkt.

Ett sätt kan vara att vi ikläder oss rollen som "operator" eller "consignee" på resp. Station/lastplats vid vissa tidpunkter ( kanske 08:00 och 16:00? ) Godkunderna meddelade ju sitt behov av transporter och denna ordnade fram tomvagnar genom järnvägens kanaler...

Bara tomvagnshanteringen är värd att nämna, hur "egna" vagnar samlades upp på specifika platser ex utpekade bangårdar, främmande vagnar i första hand lastades för transport åter mot eget område eller rullade tomma hemåt.

Fria tankar att fortsätta på eller förkasta..., blir det något mer konkret borde de kanske brytas ut under ämnesrubriker...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Trafikutveckling?

Inlägg av MickeC »

OlleLindskog skrev:...

men däremot är det förödande när någon ropar in och ger en lång harang om vad de vill och varför utan att ens tala om var de är samtidigt som halva tågnumret försvinner i knapptryckningarna. ...

/Olle
:oops: , jag är en av de skyldiga till det... Liten yrkesskada av att sända C-meddelande...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1516
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Trafikutveckling?

Inlägg av RobertKlarén »

OlleLindskog skrev:Lustigt att du nämner just persontågen ;). När jag satt som dispatcher så saknade jag upplysningen om vad det var för tåg. När det blir som mest stressigt hos dispatchern så måste våra små lappar också tala om vad det är för tåg, annars är det omöjligt att prioritera de viktiga tågen. Jag hade som målsättning att just prioritera persontågen och någon gång försökte jag.... döm av min förvåning när det sedan dök upp ett tanktåg (eller vad det nu var).
/Olle
Jag hade skrivit ut dubletter av arbetsordern och tillgång till dessa hade givit er som dispatcher den efterfrågade informationen. Jag upplevde det dock som störande med för mycket lappar på bordet så jag la undan dessa vilket var ok för mig som hade spelet i huvudet men för er ett misstag då du och Micke hade varit betjänta av detta.

Det fanns dessutom ett system i tågnumreringen vilket klargjorde att tvåställiga nummer var expressperson etc. Också här saknades informationen.

Det finns förbättringspotential och det är väl bra. :)

mvh
Robert
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Trafikutveckling?

Inlägg av MickeC »

RobertKlarén skrev:
Det fanns dessutom ett system i tågnumreringen vilket klargjorde att tvåställiga nummer var expressperson etc. Också här saknades informationen.

Det finns förbättringspotential och det är väl bra. :)

mvh
Robert
Vi kanske till och med borde ha ett fast system så det blir något man lär sig.

Normalt hade man ju fast riktning också så att udda resp jämnt visade riktning öst-väst (och/eller Nord-Syd)

Denver Zephyr (1 & 10)
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: Trafikutveckling?

Inlägg av MickeC »

Får väl locka Per med
Empire Builder

Och P-O med
Olympian Hiawatha

Olle
Georg Washington

Och många många fler...
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Skriv svar

Återgå till "americaN"