Svenska signaler

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Den nya V-signalen som jag har sett på nya anläggningar i Malmö.
Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Förenklad teckning över hur jag skulle kunna använda smd Led till V-signaler och då framför allt de nya, som har lite mera tråddragningar och då passa 0.10mm lackade tråden väl till pass.
En röd samt en vit smd Led
Bild

Bild
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Ingen ovanlig kryssignal, men i modell har jag inte sett denna med 2 ljusöppningar.
Bra komplement vid en större järnvägsövergång där det placeras 1st med 3 ljusöppningar och 1st med 2 ljusöppningar på vardera sida om järnvägsövergången.

Sen en annan ny signal som inte jag heller sett i modell.

Bild
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Svenska signaler

Inlägg av daniel »

Var används den högra signalen i fullskala? Vad signalerar den när den är tänd resp. släckt?

Med vänlig hälsning
Daniel
TobiasHamström
Inlägg: 54
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Svenska signaler

Inlägg av TobiasHamström »

Det är en nedkopplingstavla. När den är tänd kan man passera med strömmen på, när den är släckt ska man bryta strömmen. Den finns även i en variant utan lampa, och då ska man alltid koppla från strömmen.
/Tobias Hamström
Verkebäck, Namnlösa, Rälinge, och lite till i N-RE
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Citat: Banverket

Nedkopplingstavla, med signallampa
Om lampan är släckt: Samma betydelse som för
tavla utan lampa; drivmotorströmmen får dock åter
kopplas in när spänningen återkommer.
Om lampan är tänd: Drivmotorströmmen kan vara
inkopplad.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Svenska signaler

Inlägg av LLJ »

d.v.s. ett fordon som tar kraft från kontaktledningen måste koppla ur brytaren innan pantografen kommer in på den strömlösa sektionen, annars kan kontaktledning och/eller pantograf skadas.

/Lars
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Till mom 32
Till avd a och b. Nedkopplingstavla används dels vid skyddssektion (dvs
kontaktledning som kan kopplas ur), dels vid s k enkel sektionspunkt.
En skyddssektion som normalt är inkopplad (spänningsförande) behöver
inte vara försedd med nedkopplingstavla när den är inkopplad; tavla
sätts upp när skyddssektionen tillfälligtvis kopplas ur. Sådan skyddssektion
är angiven i linjeboken.
Till avd c och d. Urkopplings- och inkopplingstavla används vid tillfälligt
anordnade jordade skyddssektioner. Saknas huvudbrytare, skall drivmotorströmmen
vara frånkopplad mellan tavlorna.
Användarvisningsbild
Bo Andersson
Inlägg: 361
Blev medlem: 2014-07-21, 20:08
Ort: Malmö

Re: Svenska signaler

Inlägg av Bo Andersson »

Nedkopplingstavla med signallampa,
så som jag ser den vardagligen, samt de gula siffrorna på kontaktledningsstolpen.

Bild
Jag köpte en del etsark ifrån entec med kontaktlednings bygel, som inte finns i sortimentet längre.
Att då få detta speciellt framtaget ( som jag har frågat ) kostar mer än det smakar tycker jag.
Tanken att få ihop dessa byglar själv har legat i mina funderingar, och här ser vi då en sådan hemmatillverkad.
Tar inte allt för lång tid, men ganska enformigt, samtidigt så har jag en möjlighet att bygga ihop lite olika lösningar som kan behövas.
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Svenska signaler

Inlägg av DanCarlsson »

Ser ju fantastiskt bra ut Bo!

Dan.
Dan.
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"