Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Modulserie Ostkrokarna: Ester Ella och Kaptenkrok
Alla med radie 2000: Ester=10gr, Ella=5gr och Kapten Krok = 15gr
Samtliga är byggda med MMM-3R Multigaveln.
Idag fick Ester och Kaptenkrok sina rälsbärare
Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0
Alla med radie 2000: Ester=10gr, Ella=5gr och Kapten Krok = 15gr
Samtliga är byggda med MMM-3R Multigaveln.
Idag fick Ester och Kaptenkrok sina rälsbärare
Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0
- Bilagor
-
- mmm-3r-ostkrokarna-40.jpg (37.69 KiB) Visad 6486 gånger
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Nu har även Kaptenkrok och Ester fått räls.
Rälsmaterial är Roco c83 med betongslipers.
3R punktbandet är modell Puko
http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... eiter.html
och är igentligen för Tillig c100 men med lite justering av sliperslägena så passar det Rocorälsen ganska bra.
Länk till webbshoppen
http://www.weichen-walter.de/ww-onlines ... p?cPath=10
Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0
Rälsmaterial är Roco c83 med betongslipers.
3R punktbandet är modell Puko
http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... eiter.html
och är igentligen för Tillig c100 men med lite justering av sliperslägena så passar det Rocorälsen ganska bra.
Länk till webbshoppen
http://www.weichen-walter.de/ww-onlines ... p?cPath=10
Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Riva upp rälsen
Innan man bygger vidare ska man kolla att rälsen ligger ok i modulskarvarna.
Ett sätt att göra det är att använda en spegel som man lägger mot modulgaveln.
Rälsen ska fortsätta ut i spegeln utan knix åt något håll. Då ligger rälsen bra i modulgaveln.
Så här ser KaptenKrok ut.
Det får anses OK
Så här såg Ester ut.
INTE OK!
Jaha, då är det bara att riva upp rälsen och lägga ny.
Jag börjar med att klippa bort rälorna. Klipper dom bit för bit för att spara rälsskarvarna och inte förstöra mässingskruvarna.
Bryter bort rälorna.
Sprejar på vatten för att lösa upp vitlimmet. Vattnet får verka 4-5 minuter
När sliprara är borta slipar jag först lite med Scotchsvampens gröna sida.
Sen kör jag Dremmel med en liten borste, för att få bort alla limresten och inte skada korken.
Borsten kommer åt fint utan att förstöra punktbandet.
Nu är det bara att limma på ny räls.
Resultatet blev mycket bättre. Det blev inte helt perfekt men jag tycker ändå det får godkänt
Det är svårt att lägga rälsen perfekt i modulskarven. Jag funderar på om man inte ska göra spårläggningsmallen mycket tjockare, minst 50mm.
Då skulle rälsen styras upp bättre och lämna modulkanten rakt.
Innan man bygger vidare ska man kolla att rälsen ligger ok i modulskarvarna.
Ett sätt att göra det är att använda en spegel som man lägger mot modulgaveln.
Rälsen ska fortsätta ut i spegeln utan knix åt något håll. Då ligger rälsen bra i modulgaveln.
Så här ser KaptenKrok ut.
Det får anses OK
Så här såg Ester ut.
INTE OK!
Jaha, då är det bara att riva upp rälsen och lägga ny.
Jag börjar med att klippa bort rälorna. Klipper dom bit för bit för att spara rälsskarvarna och inte förstöra mässingskruvarna.
Bryter bort rälorna.
Sprejar på vatten för att lösa upp vitlimmet. Vattnet får verka 4-5 minuter
När sliprara är borta slipar jag först lite med Scotchsvampens gröna sida.
Sen kör jag Dremmel med en liten borste, för att få bort alla limresten och inte skada korken.
Borsten kommer åt fint utan att förstöra punktbandet.
Nu är det bara att limma på ny räls.
Resultatet blev mycket bättre. Det blev inte helt perfekt men jag tycker ändå det får godkänt
Det är svårt att lägga rälsen perfekt i modulskarven. Jag funderar på om man inte ska göra spårläggningsmallen mycket tjockare, minst 50mm.
Då skulle rälsen styras upp bättre och lämna modulkanten rakt.
-
- Inlägg: 198
- Blev medlem: 2012-05-09, 02:11
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Hej!Tompa skrev:
Det är svårt att lägga rälsen perfekt i modulskarven. Jag funderar på om man inte ska göra spårläggningsmallen mycket tjockare, minst 50mm.
Då skulle rälsen styras upp bättre och lämna modulkanten rakt.
Trevligt att se att det är flera som använder Heine's spegeltrick på gavlarna
Ditt förslag om en spårläggningsmall på minst 50 mm är en bra idé - min jigg är 70mm lång och den fungerar bra.
Urban "Södra Station" Johansson
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Ostkrokarna får modulsarger
Ostkrokarna är byggda med MMM-3R multigavel. Multigaveln är designad för att modulsargerna ska monteras utanpå gaveln och är 6,5mm kortare på varje sida.
Det gör att man till modulsargen kan välja använda:
- 7mm plyfa, vilket gör modulen 0,5mm bredare på varje sida
- 6mm MDF, vilket gör modulen 0,5mm smalare på varje sida.
- eller andra kombinationer av tunnare skivmaterial, vilket kan vara bra vid kurvbygge
I Ostkrokarnas fall har jag använt 4mm plyfa som "bärande" modulsarg och nu även limmat på en 3mm masonitremsa utanpå plyfan, för att på så sätt uppnå 7mm sargtjocklek.
Ostkrokarna är byggda med MMM-3R multigavel. Multigaveln är designad för att modulsargerna ska monteras utanpå gaveln och är 6,5mm kortare på varje sida.
Det gör att man till modulsargen kan välja använda:
- 7mm plyfa, vilket gör modulen 0,5mm bredare på varje sida
- 6mm MDF, vilket gör modulen 0,5mm smalare på varje sida.
- eller andra kombinationer av tunnare skivmaterial, vilket kan vara bra vid kurvbygge
I Ostkrokarnas fall har jag använt 4mm plyfa som "bärande" modulsarg och nu även limmat på en 3mm masonitremsa utanpå plyfan, för att på så sätt uppnå 7mm sargtjocklek.
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Ostkrokbygget går vidare
Jobbat vidare med Ostkrokarna idag. Modulsargerna har landskapsformats.
El till belysningen i tunneln är nu på plats.
Jag väljer att använda ett motstånd per LED. Motstånden monterar jag så att jag kan komma åt att justera värdet om ljusstyrkan skulle visa sig för stark eller svag.
Använder tillsvidare 10k och 12VDC som matning.
Sätter ett lock på undersidan som tjänar till att hålla tunneln på plats och gör det enkelt att öpnna och fixa elen om något skulle gå sönder.
LEDarna är filade spetsiga så de är "frostiga" och det leder ut ljuset och därmed ökar ljusspridningen.
Jag tycker det ser OK ut.
Sågade upp några "block" markskiva men jag tycker det var trassligt att få till formen på tunnelinfarterna.
Jag tror jag överger iden med Markskiva och bygger en tunn konstruktion av hönsnätspapp som får stödja på lite upphängningsband.
Tycker ni det är en dålig lösning?
Alla synpunkter och tips mottages tacksamt!
Jobbat vidare med Ostkrokarna idag. Modulsargerna har landskapsformats.
El till belysningen i tunneln är nu på plats.
Jag väljer att använda ett motstånd per LED. Motstånden monterar jag så att jag kan komma åt att justera värdet om ljusstyrkan skulle visa sig för stark eller svag.
Använder tillsvidare 10k och 12VDC som matning.
Sätter ett lock på undersidan som tjänar till att hålla tunneln på plats och gör det enkelt att öpnna och fixa elen om något skulle gå sönder.
LEDarna är filade spetsiga så de är "frostiga" och det leder ut ljuset och därmed ökar ljusspridningen.
Jag tycker det ser OK ut.
Sågade upp några "block" markskiva men jag tycker det var trassligt att få till formen på tunnelinfarterna.
Jag tror jag överger iden med Markskiva och bygger en tunn konstruktion av hönsnätspapp som får stödja på lite upphängningsband.
Tycker ni det är en dålig lösning?
Alla synpunkter och tips mottages tacksamt!
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Snyggt!
Ser ut som vilken svensk gångtunnel som helst.
Behövs bara lite klotter.
Jag föredrar att arbeta med markisoleringskiva.
Bygg upp en hög och limma fast och arbeta ner den på plats.
Smidigt att sätta fast träd i markisoleringskivan också.
Här är en gammal tråd där jag byggt en modul med markisoleringskiva.
Högtalarmattan gör den hållbar men jag hade nog använt statiskt gräs på den istället om jag gjort den idag.
http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... pic&t=1321
Med vänlig hälsning, Jonas
Ser ut som vilken svensk gångtunnel som helst.
Behövs bara lite klotter.
Jag föredrar att arbeta med markisoleringskiva.
Bygg upp en hög och limma fast och arbeta ner den på plats.
Smidigt att sätta fast träd i markisoleringskivan också.
Här är en gammal tråd där jag byggt en modul med markisoleringskiva.
Högtalarmattan gör den hållbar men jag hade nog använt statiskt gräs på den istället om jag gjort den idag.
http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... pic&t=1321
Med vänlig hälsning, Jonas
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Hej Jonas,jhjelm skrev: ..Jag föredrar att arbeta med markisoleringskiva. Bygg upp en hög och limma fast och arbeta ner den på plats...
Jag har tittat på dina byggen tidigare i gamla sydforumet vet jag.
Vad har du för teknik för att "arbetar ner" den. Ser ut som du skär med kniv men använder du även värme? (tråd/brännare/...)
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Esters landskap blir Hard-shell
Efter lite funderingar beslutade jag bygga landskapet på Ester likt byggsättet som jag använde på Söderåsen
Jag limmar i 2mm plyfa som stöd för landskapet runt infarterna till tunneln.
Stöden fungerar även som stötskydd underifrån när modulerna ska sammanfogas i banan.
Gångvägarnas underbyggnad skär jag till i 1,5mm papp. Den är stark och fungerar som bärare för själva asfaltsbeläggningen
Asfaltsbeläggning skär jag ut i 1mm papp som sedan kommer limmas på gångvägsbärarna.
Limmar en kloss som håller gångvägsbäraren
Limma figolit under skalet så det finns lite att sticka ned framtida träd och buskar i.
Limmar med smältlim fast hönsnätpapp och formar landskapet.
Och så på med gipsbinda.
Det är byggsättet är snabbt, väger inte så mycket och blir ganska bra, tycker jag
Efter lite funderingar beslutade jag bygga landskapet på Ester likt byggsättet som jag använde på Söderåsen
Jag limmar i 2mm plyfa som stöd för landskapet runt infarterna till tunneln.
Stöden fungerar även som stötskydd underifrån när modulerna ska sammanfogas i banan.
Gångvägarnas underbyggnad skär jag till i 1,5mm papp. Den är stark och fungerar som bärare för själva asfaltsbeläggningen
Asfaltsbeläggning skär jag ut i 1mm papp som sedan kommer limmas på gångvägsbärarna.
Limmar en kloss som håller gångvägsbäraren
Limma figolit under skalet så det finns lite att sticka ned framtida träd och buskar i.
Limmar med smältlim fast hönsnätpapp och formar landskapet.
Och så på med gipsbinda.
Det är byggsättet är snabbt, väger inte så mycket och blir ganska bra, tycker jag
Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår
Jag missade det förra svaret. Jag använder bågfilblad, kniv, rasp och sandpapper.
Ser inte var kurvan med asfalt ska vara på modulen men jag kanske ska ha tålamod.
Med vänlig hälsning, Jonas
Ser inte var kurvan med asfalt ska vara på modulen men jag kanske ska ha tålamod.
Med vänlig hälsning, Jonas