Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

Moduler byggda efter MMM-H0-3R-standarden
Meddelande
Författare
Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#1 Inlägg av Tompa » 2014-05-10, 19:22

Modulserie Ostkrokarna: Ester Ella och Kaptenkrok
Alla med radie 2000: Ester=10gr, Ella=5gr och Kapten Krok = 15gr
Samtliga är byggda med MMM-3R Multigaveln.

Bild

Idag fick Ester och Kaptenkrok sina rälsbärare

Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0
Bilagor
mmm-3r-ostkrokarna-40.jpg
mmm-3r-ostkrokarna-40.jpg (37.69 KiB) Visad 3504 gånger

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#2 Inlägg av Tompa » 2014-05-30, 06:58

Nu har även Kaptenkrok och Ester fått räls.
Rälsmaterial är Roco c83 med betongslipers.
3R punktbandet är modell Puko
http://www.weichen-walter.de/produkte/k ... eiter.html
och är igentligen för Tillig c100 men med lite justering av sliperslägena så passar det Rocorälsen ganska bra.
Länk till webbshoppen
http://www.weichen-walter.de/ww-onlines ... p?cPath=10


Bild


Fler bilder från bygget finns här:
http://www.svensktmjforum.se/forum/inde ... ic=14031.0

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#3 Inlägg av Tompa » 2014-06-08, 17:42

Riva upp rälsen
Innan man bygger vidare ska man kolla att rälsen ligger ok i modulskarvarna.
Ett sätt att göra det är att använda en spegel som man lägger mot modulgaveln.
Rälsen ska fortsätta ut i spegeln utan knix åt något håll. Då ligger rälsen bra i modulgaveln.

Så här ser KaptenKrok ut.
Det får anses OK
Bild

Så här såg Ester ut.
INTE OK!
Bild


:( Jaha, då är det bara att riva upp rälsen och lägga ny.
Jag börjar med att klippa bort rälorna. Klipper dom bit för bit för att spara rälsskarvarna och inte förstöra mässingskruvarna.

Bild

Bryter bort rälorna.

Bild

Sprejar på vatten för att lösa upp vitlimmet. Vattnet får verka 4-5 minuter
När sliprara är borta slipar jag först lite med Scotchsvampens gröna sida.

Bild

Sen kör jag Dremmel med en liten borste, för att få bort alla limresten och inte skada korken.
Borsten kommer åt fint utan att förstöra punktbandet.

Bild

Bild

Nu är det bara att limma på ny räls. :)
Resultatet blev mycket bättre. Det blev inte helt perfekt men jag tycker ändå det får godkänt

Bild

Bild


Det är svårt att lägga rälsen perfekt i modulskarven. Jag funderar på om man inte ska göra spårläggningsmallen mycket tjockare, minst 50mm.
Då skulle rälsen styras upp bättre och lämna modulkanten rakt.

UrbanJohansson
Inlägg: 199
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#4 Inlägg av UrbanJohansson » 2014-06-09, 13:05

Tompa skrev:
Bild


Det är svårt att lägga rälsen perfekt i modulskarven. Jag funderar på om man inte ska göra spårläggningsmallen mycket tjockare, minst 50mm.
Då skulle rälsen styras upp bättre och lämna modulkanten rakt.
Hej!

Trevligt att se att det är flera som använder Heine's spegeltrick på gavlarna :D

Ditt förslag om en spårläggningsmall på minst 50 mm är en bra idé - min jigg är 70mm lång och den fungerar bra.
Urban "Södra Station" Johansson

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#5 Inlägg av Tompa » 2014-08-03, 10:53

Ostkrokarna får modulsarger
Ostkrokarna är byggda med MMM-3R multigavel. Multigaveln är designad för att modulsargerna ska monteras utanpå gaveln och är 6,5mm kortare på varje sida.
Det gör att man till modulsargen kan välja använda:
- 7mm plyfa, vilket gör modulen 0,5mm bredare på varje sida
- 6mm MDF, vilket gör modulen 0,5mm smalare på varje sida.
- eller andra kombinationer av tunnare skivmaterial, vilket kan vara bra vid kurvbygge

I Ostkrokarnas fall har jag använt 4mm plyfa som "bärande" modulsarg och nu även limmat på en 3mm masonitremsa utanpå plyfan, för att på så sätt uppnå 7mm sargtjocklek.

Bild

Bild

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#6 Inlägg av Tompa » 2014-08-03, 21:25

Ostkrokbygget går vidare
Jobbat vidare med Ostkrokarna idag. Modulsargerna har landskapsformats.

Bild

El till belysningen i tunneln är nu på plats.
Jag väljer att använda ett motstånd per LED. Motstånden monterar jag så att jag kan komma åt att justera värdet om ljusstyrkan skulle visa sig för stark eller svag.
Använder tillsvidare 10k och 12VDC som matning.

Bild

Sätter ett lock på undersidan som tjänar till att hålla tunneln på plats och gör det enkelt att öpnna och fixa elen om något skulle gå sönder.

Bild

LEDarna är filade spetsiga så de är "frostiga" och det leder ut ljuset och därmed ökar ljusspridningen.
Jag tycker det ser OK ut.

Bild

Bild

Sågade upp några "block" markskiva men jag tycker det var trassligt att få till formen på tunnelinfarterna.
Jag tror jag överger iden med Markskiva och bygger en tunn konstruktion av hönsnätspapp som får stödja på lite upphängningsband.
Tycker ni det är en dålig lösning?
Alla synpunkter och tips mottages tacksamt!

Bild

Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 995
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#7 Inlägg av jhjelm » 2014-08-03, 22:08

Snyggt!

Ser ut som vilken svensk gångtunnel som helst.
Behövs bara lite klotter. ;)

Jag föredrar att arbeta med markisoleringskiva.
Bygg upp en hög och limma fast och arbeta ner den på plats.

Smidigt att sätta fast träd i markisoleringskivan också.

Här är en gammal tråd där jag byggt en modul med markisoleringskiva.

Högtalarmattan gör den hållbar men jag hade nog använt statiskt gräs på den istället om jag gjort den idag.
http://www.mjtrafik.se/modulsyd.2012-05 ... pic&t=1321

Med vänlig hälsning, Jonas

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#8 Inlägg av Tompa » 2014-08-04, 07:07

jhjelm skrev: ..Jag föredrar att arbeta med markisoleringskiva. Bygg upp en hög och limma fast och arbeta ner den på plats...
Hej Jonas,
Jag har tittat på dina byggen tidigare i gamla sydforumet vet jag.
Vad har du för teknik för att "arbetar ner" den. Ser ut som du skär med kniv men använder du även värme? (tråd/brännare/...)

Tompa
Inlägg: 1515
Blev medlem: 2013-09-06, 12:06
Ort: Stockholm

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#9 Inlägg av Tompa » 2014-08-08, 21:45

Esters landskap blir Hard-shell
Efter lite funderingar beslutade jag bygga landskapet på Ester likt byggsättet som jag använde på Söderåsen
Jag limmar i 2mm plyfa som stöd för landskapet runt infarterna till tunneln.

Bild

Stöden fungerar även som stötskydd underifrån när modulerna ska sammanfogas i banan.

Bild

Gångvägarnas underbyggnad skär jag till i 1,5mm papp. Den är stark och fungerar som bärare för själva asfaltsbeläggningen

Bild

Asfaltsbeläggning skär jag ut i 1mm papp som sedan kommer limmas på gångvägsbärarna.

Bild

Limmar en kloss som håller gångvägsbäraren

Bild

Limma figolit under skalet så det finns lite att sticka ned framtida träd och buskar i.

Bild

Limmar med smältlim fast hönsnätpapp och formar landskapet.

Bild

Och så på med gipsbinda.

Bild

Det är byggsättet är snabbt, väger inte så mycket och blir ganska bra, tycker jag :)

Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 995
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Ostkrokarna: 2R/3R kombi dubbelspår

#10 Inlägg av jhjelm » 2014-08-09, 00:40

Jag missade det förra svaret. Jag använder bågfilblad, kniv, rasp och sandpapper.

Ser inte var kurvan med asfalt ska vara på modulen men jag kanske ska ha tålamod. :)

Med vänlig hälsning, Jonas

Skriv svar

Återgå till "MMM-H0-3R - moduler"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster