28 eller 128 körsteg

Boostrar, dekodrar, signaler, m.m. Montering av dekodrar i lok. Datorprogram och programmering.
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Johnny »

Det är givetvis helt OK med frågor, speciellt som det är långt ifrån självklart hur det hänger ihop.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Eke »

Precis, ju mer vi frågar och skriver i sådana här trådar ju mer lär vi oss av varandra och blir lite klokare på det digitala vilket alla har nytta av!

Mvh. Eke, som gärna lär mig mer!
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Johnny »

Tompa skrev: Körkontrollen och loket har alltså kvar sitt slot i centralen även efter auto-purge men slotinformationen slutar att vara med i DCCtelegramsändningen ut på DCC
Har testat detta med DCS100-centralen, och det stämmer. Så länge inte slotet i fråga har tagits i anspråk för ett annat lok så tilldelas samma slot nästa gång loket skall köras. Informationen om vilka funktioner som är aktiverade finns också kvar.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Eke »

Har fått ett nytt mejl från Roco ang. purge och lite annat!
Jag har dessutom frågat om man kunde få ett smidigare sätt att välja vilka lok som skulle gå på motorolaprotokollet och föreslog att det skulle finnas en lista över aktiva lok i Maintenanceprogrammet där man kunde se status och kunna välja DCC/MM och eventuellt utesluta vissa lok från purging om man ville att funktionerna skulle vara fortsatt aktiva! (detta känns dock inte nödvändigt om allt ändå lagras i centralen på samma sätt som i DCS100)
Han föreslår att Purge skulle kunna sättas som deaktiverad eller kunna ändras tidsmässigt till 5 , 10 , 15, 30 eller 60 minuter! Verkar detta vettigt tycker ni?
Tänkte mejla tillbaka i slutet av helgen!
Z21 har i dagsläget 100 slots men han vill gärna utöka detta!

Här är ett klipp från mejlet!

Hallo,

danke für die Infos.

Ich hätte das so geplant, dass eine Lok im Status "purged" im RAM inlusive Funktionsstatus zwar noch gespeichert ist, jedoch nicht mehr auf das Gleis ausgegeben wird.
Wenn sie dann wieder vom Anwender verwendet wird, dann ändert sich der Status auf "aktiv" und die Lok + Funktionen wird wieder ausgegeben.
Wenn allerdings wirklich alle Slots (Z21: 100 Slots) verbraucht sind, dann muss ich bei einer neuen Lok wohl doch die älteste Lok mit Status==purged auswählen und überschreiben...
Ich möchte auch die Anzahl auf wenigstens 120 Loks=Slots erhöhen, aber da muss ich vorher unbedingt noch Code besser auf Geschwindigkeit optimieren.

Am liebsten möchte ich das globale Purge-Timout in Schritten einstellbar machen, zb: deaktiviert, 5, 10, 15, 30, 60min.


Die Lokliste im Maintenance ist eine gute Idee und passt vielleicht auch gut zu einem anderen aktuellen Featurewunsch, nämlich die Einstellungen (DCC/MM, Speedsteps) auch auf den PC sichern zu können (Backup der Settings). Ich kann mir gut vorstellen, dass in so einer Liste auch das Purging für einzelne Loks deaktiviert werden kann. Allerdings wird man dieses "anti-purging" nicht pro Lok in der Z21 persistent speichern können, denn dort ist nicht mehr viel EEPROM übrig. Dieses "anti-purging" der Lok würde nur für eine Session, also bis zum Ausschalten gelten.



Mit freundlichen Grüßen,
Gerhard


Jag har även frågat om det flimrande ljuset som vi hade problem med på Arbetets museum i Norrköping och om det har med Motorola att göra men återkommer om detta då han missförstått lite vad jag skrev!


Mvh. Eke

PS. Fortsätter att skriva om detta i denna tråden även om inte trådrubriken stämmer riktigt! Det känns ändå bäst att hålla allt samlat, kan man byta rubrik eller bryta ut relevanta delar till en ny tråd om Z21:ans utveckling och bara behålla körstegsdebatten i denna tråden?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av LLJ »

Purge Timeout: föreslå 5, 10 och 15 minuter. Ser inte någon anledning till de längre tiderna.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 960
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av kasoe »

Jag har även frågat om det flimrande ljuset som vi hade problem med på Arbetets museum i Norrköping och om det har med Motorola att göra men återkommer om detta då han missförstått lite vad jag skrev!
Som av en händelse, talade med en i tisdags som nämnde att om man har lampor kopplade med "chassie" som ena matningen (halvvågslikritad matning, dvs "halva lyset") så uppkommer blinkningar/flimmer i ljuset.
Han kör Märklin och har ESU M4 v4.0 dekodrar (osäker på digitalsystemet han använder, tror dock inte det är Z21...). Enligt honom hänger det alltså på hur lampan är kopplad i dekodern, han isolerar och kopplar båda lampans poler till dekodern, då blinkar det inte...

Kan det vara nått...?

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av daniel »

DCC och Motorola skiljer sig åt genom att DCC är frekvensmodulerat och Motorola är amplitudmodulerat. På DCC är en "etta" en kort puls och en "nolla" en lång puls, medan på Motorola är en "etta" + 22 volt och en "nolla" - 22 volt, eller något sådant. Principen är så i vart fall. Det innebär att DCC i normalfallet har lika mycket positiv spänning som negativ spänning, medan Motorola är obalanserat så det kan vara betydligt mer positiv spänning än negativ spänning, eller omvänt.

Har man halvvågslikriktning och otur så kan pulståget på Motorola ha en övervikt åt "fel" håll, med påföljd att ljuset blinkar. Med DCC har man som sagt alltid lika mycket spänning åt båda hållen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: 28 eller 128 körsteg

Inlägg av Johnny »

Skulle snarare vilja påstå att bägge protokollen är pulskodmodulerade. Dock så stämmer det att Motorolaprotokollet kan ha en likspänningskomponent.

(Man kan köra ett analogt lok med DCC, i detta fall förskjuter man nollpunkten, och får även då en likspänningskomponent.)
Skriv svar

Återgå till "El, elektronik och programvara"