Containertrafik på Grimslöv H0

Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Årets trafikspel på Grimslövs-träffen har modernt tema 2001 och senare.

2001 startas Green Cargo och under perioden efter 2001 är ett antal andra operatörer verksamma, t.ex. Hector Rail.
I detta inlägg handlar det om möjliga upplägg av containertrafiken.

Får jag lov att önska vill jag se fler containerterminaler från bland annat Toni D'Angelo och Lars Nordlander. Det vore också praktiskt med några längre stationer som Charlottendal och Falköping där man kan sätta ihop och dela 3,5-meterstågen.

Trafikidé:
Till och från containerterminalerna körs max 3,5 meters tåg. Dessa sätts samman/delas på någon av de stationer som har spårkapacitet för detta. De "halva" containertågen kan sedan köras till/hämtas från vilken stations som helst. På detta sätt kommer containertrafik att finnas på de flesta stationer som har kapacitet att ställa upp max 2 meter långa containervagnssätt. Eventuellt måste dessa delas till två delar för att på plats, så är det t.ex. på Nättelund.

Har man containertrafik från en mindre station/lastplats får dessa köras till en station där de byggs ihop till ett 1,75-meterståg. Dessa vagnar måste då ha individuella omloppskort/fraktsedlar. Här kan det bli fråga om att hämta må,on,fr och lämna ti,to,lö.

Sätten på max 1,75 meter utgör en tågsättenhet och kommer att få ett samlat vagnkort med omlopp. Omloppen kommer att vara över flera dagar. I omloppen framgår i vilka tåg de skall gå. I godstågen till/från containerterminalerna går alltså två tågsättenheter i samma tåg.

I startuppställningen belägger man hälften av containerterminalerna med "lastade" tåg. Har terminalen 4 spår, ställs initialt 2 tågsätt bestående av vardera 2 tågsättsenheter. Motsvarande antal 1,75 meters tågsätt ställs ut på andra stationer. Kanske skall några tåg hanteras över natten på de stora stationerna.

På containerterminalerna blir det viss växling. Ägarna bör ange om deras terminal är elektrifierad eller inte. I det senare fallet kan det bli lokbyte om man inte från början har ett diesellok.

Man kan även tänka sig att omloppen av containervagnar kopplas till olika operatörer. Utöver Green Cargo, vilka operatörer har kört containertåg efter 2001?

Hur många 1,75 meters tågsätts behövs? Om vi har två containerterminaler om vardera 4 spår går det åt minst 16 tågsätt på 1,75 meter. Hälften av dessa ställs initialt upp på containerterminalerna, de övriga på olika stationer som har plats, samt kanske ytterligare 4 tågsätt som "är på väg", då är vi uppe i 20 tågsätt på 1,75 meter, nästan 40 meter containervagnar. Vem kan bidra?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
HugoLindahl
Inlägg: 31
Blev medlem: 2016-06-10, 02:21

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av HugoLindahl »

Tycker detta låter som en bra trafikidé Stefan.
Tror inte 40 meter är några problem att få ihop, antar att en del av dessa vagnar kan vara trailervagnar dessutom.
Kul om vi kan köra lite längre tåg.

Ska bli kul att få testa min utbyggnad av Salsborg men lite längre tåg, tror faktist de ska gå att få in två 3,5 meters tåg om man vill där dessutom. Det kanske gör att vi kan köra lite längre tåg där det är enkelspårig också.

/Hugo
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av fs_toni »

Javisst.
Mitt mål och plan är att hela containerterminalen ska vara åtminstone trä-rent och manuellt körklar till Grimslöv :D

Då erbjuds 4 styck minimum 3,75 m långa terminalspår och över 4 meter långt utdragsspår med rundgångsmöjlighet. Allt detta flankeras av en genomgående dubbelspårssträcka med "pendeltågsstation" vid sidan av terminalen. Total längd 11,2 meter.

Gällande elektrifiering eller ej så överlåter jag åt trafikspelsgeneralen att bestämma vad som blir roligast ur spel-synpunkt. Det finns åtminstone två ytterligare stickspår i anslutning till utdragsspårets ändpunkt där man kan ställa upp växellok och linjelok om så önskas.
Användarvisningsbild
JanFrelin
Inlägg: 602
Blev medlem: 2013-01-07, 00:20
Ort: Vällingby

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av JanFrelin »

Spåren vid en containerterminal lär väl aldrig vara elektrifierade?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av LLJ »

JanFrelin skrev: 2019-10-22, 20:57 Spåren vid en containerterminal lär väl aldrig vara elektrifierade?
Inte precis där lastning/lossning sker men fram till kanten finns det flera terminaler som har. Då kan tågloket användas för att skjuta ner vagnarna.

/Lars
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av fs_toni »

LLJ skrev: 2019-10-23, 08:12
JanFrelin skrev: 2019-10-22, 20:57 Spåren vid en containerterminal lär väl aldrig vara elektrifierade?
Inte precis där lastning/lossning sker men fram till kanten finns det flera terminaler som har. Då kan tågloket användas för att skjuta ner vagnarna.

/Lars
Ja min förebild är sådan.
Användarvisningsbild
PeterAlsén
Inlägg: 158
Blev medlem: 2015-03-16, 17:25
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av PeterAlsén »

Nättelund kan hantera två tåg med 375cm längd utan problem, spår 71 och 72 som är containerterminalen är 133cm resp 112cm, alltså 245cm tillsammans
Medlem i FREMO, Svenskt Modulforum
Tkl i Nättelund
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av daniel »

Charlottendal är nu anmäld.
Användarvisningsbild
BengtOhliv
Inlägg: 160
Blev medlem: 2017-02-02, 19:15

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av BengtOhliv »

Det känns kul att kunna köra lååånga tåg på H0 banan. Nu hoppas jag också att det blir långa körsträckor mellan stationerna. Anmäl så många linjemoduler Du kan ta med till Grimslöv. 12-14 meter avstånd mellan stationsgränserna skulle vara bra. Förra året hade vi 10 stationer på H0 i Grimslöv. 10 stationer och 140 meter (gärna mera) linjemoduler mellan dem vore något...…..
Bengt Ohliv

Bygger moduler och kör svenska tåg i H0.
Tkl i Fäboda och Skenhult.
Kassör i Svenskt Modulforum.
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Containertrafik på Grimslöv H0

Inlägg av StefanFjällemark »

Några kommentarer på frågor mm om containertrafiken:

FRÅGA: Kommer även piggy-back att få vara med?
SVAR: Piggy-back (eller trailervagnar) kan utgöra några av de 1,7 meters tågsätten.

FRÅGA: Kommer lastbärarna att lastas/lossas för att simulera trafik eller är tanken att dra runt ett halvlastat tåg?
SVAR: Det kan vara svårt att lossa och lasta containers på grund av att det saknas standards, varje modell-leverantör har sin variant. Så vi får anta att lastbärarna får sitta kvar. Trailers kan ju sändas till en terminal, lossas och bäras tillbaka till utgångsstationen. Men även här kan olika leverantörsvarianter sätta käppar i hjulen.

FRÅGA: Blir det strikt vagnar med containerfästen eller kommer du att tillåta varianten med flakvagnar som har containerfästen? Alltså - har du en tanke på att göra skiftet från L via R till S-vagnar?
SVAR: I den mån dessa rullade 2001 och senare är det OK.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Grimslöv 2020 (ModulSyd är arrangör)"