Sida 5 av 8

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-14, 15:31
av StefanFjällemark
plj skrev: 2017-08-14, 14:33 Beträffande grafiska tidtabellen brukar driftplatsens förkortning anges längst till höger på bladet. Lättare att följa om vänstra delen av tdt-bladet t.ex är täckt av annat blad. Det brukar ibland vara trångt på "arbetsbordet" med TAM-blad mm. För min del är det den grafiska tidtabellen som är mest intressant när jag fungerar som tkl. Den visar helheten och underlättar planeringen.
Roligt att grafen kommer till användning och bra förslag. Jag ska se om jag kan få till förkortningar till höger om grafen innan Timmele.

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-14, 15:33
av StefanFjällemark
LLJ skrev: 2017-08-13, 20:57 Det var det jag menade, alla lokadresser via egen lista på Excel online.
Det får elansvarig avgöra, Eke läser ju säkert denna tråd, så ser han ju önskemålet.

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-14, 15:55
av StefanFjällemark
Om vi får tillräckligt med rullande material för 1971, 1991 och 2011 så kan vi köra trafikspel för olika epoker. För godsvagnar vore det kul om de någorlunda kan matcha årtalet, men inget krav. Förra året blev det lite blandat, då ingen av epokerna var "fulltalig". Men kul var det!

Om du kommer i bryderier om vilket lok som fanns hos vilken operatör vilket år och i vilket utförande, så rekommenderar jag http://www.svenska-lok.se.

Har du fordon (lok, motorvagnståg och personvagnar) att erbjuda till trafikspelen, boka in dom här: https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfjtYe-InDhAUr2Hn3YQ

Anmälningslistan för lokadresser kommer att läggas ut senare, och du kommer även att kunna boka lokadresser på plats.

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-14, 16:05
av LLJ
Fordon från äldre epok kan väl fortsätta alt. bytas ut medans vagn från senare epok än nuvarande inte kan vara med? Blir smidigare om en godsvagn får komma fram innan den bys ut.

/Lars

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-17, 20:00
av StefanFjällemark
Jag har fått frågor om fri körning på H0-banan och skall förtydliga detta här.

Träffen har utannonserats från start med att vi i huvudsak kör trafikspel. Utrymmet för fri körning är därför begränsat. För att man ändå skall kunna köra med sina favorittåg finns det följande möjligheter:
  • Fyra bokningsbara tågomlopp per trafikspel där man får köra vad man vill, dock max 2 meter tåg. Ett bokat omlopp motsvarar halva trafikspelet, förmiddag eller eftermiddag, och den andra halvan av tiden kan man delta i trafikspelet som vanligt.
  • Fredag kväll fri körning från och med då banan är godkänd för trafik, så ett snabbt bygge ger mer tid att köra.
  • Lördag fram till 08:30, de egna tågen skall vara avlyfta senast 08:30, samt efter sista trafikspelets slut, och denna tid vet vi inte men troligen runt 21:00 plus/minus en halvtimme.
  • Söndag fram till 08:30, de egna tågen skall vara avlyfta senast 08:30.
Förra året beslutades med stor majoritet att köra sista trafikspelet på lördagen utan tidtabell och därmed med valfria tåg, dock med bemannade stationer och tågklarering. Några körde godtrafik med rangering. Om det finns ett stort stöd bland deltagarna för detta även i år är jag öppen för att vi gör så.

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-21, 18:34
av StefanFjällemark
Har du fordon (lok, motorvagnståg och personvagnar) att erbjuda till trafikspelen, boka in dom här: https://1drv.ms/x/s!AtjQMqeBcCjfjtYe-InDhAUr2Hn3YQ

Du kommer till Excel Online. För att kunna redigera, klicka på den gröna knappen "Redigera i webbläsaren"

Skärmklipp.JPG
Skärmklipp.JPG (25.31 KiB) Visad 5235 gånger

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-21, 18:50
av StefanFjällemark
Fick en fråga om omloppen för persontågen. Loken och vagnsgrupperna har separata omlopp. Nedan ett exempel på hur ett lokomlopp får vagnsgrupper tillkopplade och frånkopplande:

Lokomlopp 609 har med vagnomlopp 804 hela tiden, men vagnar från vagnomloppen 801, 802, 803 och 805 kommer att ingå tidvis.

P201: Från Vagnsta: 802 och 804. Sovvagnen 801 kopplas till i Nättelund, koppas av i Malmstad
P202: Från Malmstad: 802 och 804
P203: Från Vagnsta: 804 och 802. 802 kopplas av i Nättelund och övergår till annat lokomlopp mot Malmstad.
P204: Från Sydpolen: 804. 803 kopplas till i Nättelund, koppas av i Vagnsta
P205: Från Vagnsta: 804
P206: Från Malmstad: 804 och sovvagnen 801. 801 kopplas av i Nättelund.

Sovvagnen 801 går i olika tåg Sydpolen - Malmstad och åter. Innebär växling i Nättelund samt växling i Malmstad till/från uppställningsspår.

Allt för att göra persontrafiken lite mer utmanande och rolig att köra. Hoppas ni ska gilla det ;-)

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-21, 22:18
av AlexanderEhn
StefanFjällemark skrev: 2017-08-21, 18:50 Allt för att göra persontrafiken lite mer utmanande och rolig att köra. Hoppas ni ska gilla det ;-)
Det ser mycket spännande ut!! :)

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-23, 21:45
av LarsN
Alltid kul när det händer lite, särskilt för persontågsförarna :)

Re: Timmele H0-2R-information

Postat: 2017-08-24, 10:48
av IngvarÖsterberg
Hej!
Nu är det bara 2 veckor kvar och jag antar att alla vet vad vi vill ha med för lok.
En lokadresslista skulle vara bra att få nu. :)
Hälsar Ingvar Ö. :D

PS! Ser fram emot Timmeleträffen. DS!