Timmele H0-2R-information

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av Eke »

Jag kan bidra med 1 st RUT-box D-sub kablage måste jag inventera innan jag anmäler, detta sker om några veckor när semestern är slut och jag kommer hem till Kalmar!

Med vänlig hälsning. Eke
LennartStensson
Inlägg: 26
Blev medlem: 2012-05-09, 02:23
Ort: Vänersborg

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LennartStensson »

Jag tar med mig en rutbox, 10 meter d-sub 25 och en telefon
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

En första preliminär banskiss redan innan alla moduler ar anmälda.

Dubbelspår Lokstallet - Vagnsta - Gretlanda - Nättelund. Där delar banan upp sig på två enkelspåriga banor Nättelund - Dalbo - Ryr timmer - Sydpolen samt Nättelund - Malmstad - Pite älv hpl - Fäboda - ?

Bortom Malmstad är det inte elektrifierat, ej heller bibanan Malmstad - Godislagret. Dessa trafikeras båda med rälsbussar och dieseldragna godståg. Lokbyte kan förekomma i Malmstad eller Nättelund.

Som det ser ut nu krävs 5 tågklarerare och växlingspersonal i Vagnsta och Nättelund, totalt 7 personer. Resten blir förare. Jag tänker lägga in ett antal extra omlopp som kan bokas med valfritt tåg/lok. Vid förarbrist kan dessa tåg dras in. Så blir det flexibelt då antal tillgängliga förare kommer att variera under helgen.
Bilagor
H0-bana.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av fs_toni »

Det tycks mig som antalet deltagande stationer/moduler är något färre än tidigare Timmele-år av ban-skissen att döma? Eller har jag fel intryck?

Bemanning på 7 personer... Funderar då lite smått på hur det förhåller sig med antalet träff-deltagare? Finns det anledning för ModulSyd att till denna träff fundera på att begränsa eller prioritera bemanningen och köruppdragen till de träffdeltagare som deltager med egna stationer/moduler? Mest en allmän reflektion då frågan varit uppe tidigare men sällan aktualiserats eftersom antalet deltagande moduler på träffar snarare tenderat öka med åren än tvärtom.
Kanske inte alls blir något problem, men ändå bättre att tänka till före än efter på bemanningen tycker jag så att man alltid har "lagom" antal deltagare i ett trafikspel i förhållande till bemanningsbehovet.
Se t ex Geflemodul 2017 som i år satte stopp när lämpligt antal var anmälda för att säkra att undvika långa väntetider mellan köruppdragen.
viewtopic.php?f=78&t=2426&start=10
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Färre moduler anmälda på H0...?
Årets bana har fem stationer och två magasin, vilket är samma antal som förra året. Det är fler lastplatser än förra året. Årets bana har dessutom 30 meter dubbelspår, och två stora stationer som inte var med förra året. Så jag tror faktiskt banan är längre i år.
För många deltagare...? Långt mellan köruppdragen...?
De gånger jag har planerat trafikspel har det alltid varit förarbrist. Vi fick ställa in tåg i Kil, och i Timmele förra året och på DreamTrack ställdes uppåt 30% av trafiken in av samma anledning. Så när jag lägger tidtabellerna är risken minimal för långa väntetider. Bättre köra en rälsbuss än inte köra alls, eller hur? ;-)

Kommer även att lägga in omlopp med valfria tåg så att man kan boka att köra egna tåg (under förutsättning att den inte är förarbrist). Med drygt 20 anmälda borde det i alla fall finnas 10-12 förare.

Uppdaterat banan med de hittills anmälda modulerna. Det är några till som jag vet om, men som jag inte fått måtten på ännu.

Linjerna:
Dubbelspåret: Lokstallet-Vagnsta-Gretlanda-Nättelund
Elspåret: Nättelund-Dalbo-Lastplats-Ryr timmer-Sydpolen
Elspåret: Nättelund-Malmstad
Dieselspåret: Godislagret-Malmstad-Moas bullar-Pite älv-Fäboda-Borås Västra
Bilagor
H0-bana.png
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
fs_toni
Inlägg: 722
Blev medlem: 2014-01-16, 12:40

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av fs_toni »

Låter bra! Kanske fick jag fel intryck av ban-planen (och/eller så hade jag en felaktig minnesbild av hur stor banan varit tidigare år)
Bra med möjlighet att ha omlopp med egna tåg, men ännu roligare om dessa kunde vara "mer" än bara genomgående tåg - kanske ta med eller lämna last.

En annan sak som jag ibland funderat på vore att emellanåt lägga in lite roliga "trafikstörningar"? Det heter ju trafikSPEL så kanske man kunde ha en kortlek med möjliga händelse som skulle kunna på något slumpmässigt sätt påverka trafikdagen? Exempel:
- spår 1 på en viss station blir okörbart i två timmar
- ras-risk på en viss sträcka med nedsatt hastighet till 30 km/h under några timmar
- alla el-tåg måste ersättas med diesel/ånga under närmaste timmen
- terrorhot mot en station: tåg måste köra förbi och vagnar växlas på andra stationer
etc etc

Störnings-korten kunde ha samma format som köruppdragen och blandas in slumpmässigt ibland dessa. Med en tärning kunde man slå fram var (på vilken sträcka eller station eller vilka köruppdrag) som störningen slår till :D
StaffanWiman
Inlägg: 787
Blev medlem: 2012-05-09, 02:18

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StaffanWiman »

Jag tycker nog att det räcker med de störningar som inträffar av sig själva :-)

Staffan
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

Kan bara hålla med Staffan. Det brukar bli tillräckligt med förseningar ändå utan att man behöver skapa dem.

När det gäller egna tåg och hämta/lämna last så är det ganska svårt att genomföra då man dels inte vet om om det egna tåget verkligen går samt inte bör påverka frakterna i den övriga trafiken.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev: 2017-08-04, 19:42 Kan bara hålla med Staffan. Det brukar bli tillräckligt med förseningar ändå utan att man behöver skapa dem.
Man kan planera för att något spår blir belagt av ett arbetståg under ett antal timmar. Det har bland annat gjorts i Värnamo och på DreamTrack. Men att ha avsiktliga "slumpvisa" störningar utöver de störningar som ändå uppstår slumpartat blir nog för rörigt. Jag planerar ju ofta för rätt intensiv trafik, så det brukar bli fullt upp att få de planerade tågen att hålla tidtabellen, precis som i skala 1:1.
LLJ skrev: 2017-08-04, 19:42 När det gäller egna tåg och hämta/lämna last så är det ganska svårt att genomföra då man dels inte vet om om det egna tåget verkligen går samt inte bör påverka frakterna i den övriga trafiken.
Den som avser att köra tåget kan ju placera ut vagnar på de stationer som har kapacitet. Eller så låter man någon lastplats användas för ändamålet. Men det bygger på att den som bokar tåget själv förbereder med vagnar att hämta eller lämna och det måste planeras in i trafikspelet.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"