Timmele H0-2R-information

Planering av Timmele-träffen 2017
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LLJ »

Ser inte vad man skulle vinna på att gå ifrån snabbklockan.

/Lars
Johnny
Inlägg: 340
Blev medlem: 2012-05-08, 10:28
Ort: Jönköping
Kontakt:

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av Johnny »

Realtid kan vara knepigt, går t ex inte att ropa "stoppa klockan". :shock:
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

Ni som läser denna tråd: den handlar om idéer som jag vill ha era synpunkter på innan jag slutligen börjar göra trafikspelet i augusti. Ska vi testa något nytt? Jag håller med om att testa nya inslag successivt. Så frågan är, vad skulle vara kul att testa?

Här mina kommentarer till det som framförts i tråden hittills:

Om klockan: Att köra i realtid är komplicerat på flera sätt: Dels kan man ju inte stoppa klockan, dels blir tidtabells-läggningen mer omfattande. Så det kommer vi inte att göra.

Att köra med ett sammanhängande trafikspel låter intressant. Det innebär en del utmaningar: man ska helst lägga tidtabell för 24 speltimmar och man måste schemalägga bemanningen på stationerna. Det kan göras. Kör man med snabbklocka 6 x så tar ett dygn 4 timmar. Skulle vi göra så, så kan man under lördagen hinna köra 3 dygn och under söndagen ett dygn. Jag är öppen för denna tanke, den innebär ju att vi slipper starta om trafikspelet, det bara rullar. För att veta var vi är i spelet så kör man med veckodagar. Man lägger lite mer godståg under natten och mer persontåg dagtid. I ett sådant trafikspel är det fullt möjligt att lägga in ett antal "fria heltåg" i form av lok-omlopp som kan bokas av den som vill köra egna tåg.

För att göra persontrafiken mer intressant kommer jag att försöka få in fler vagnar som kräver växling, t.ex. tåg som skall delas eller sättas ihop, eller sovvagnar och liggvagnar som skall växlas och ställas upp på bangård under dagtid.

Tanken med trafikspel med olika operatörer är att lok-omlopp, vagn-omlopp och växellok på stationer knyts till viss operatör. Jag valde SJ, Green Cargo, Tågab och Hector Rail för att jag tror att deltagarna kan bidra med tillräckligt antal lok och vagnar för dessa operatörer. Har ni förslag på andra operatörer som kan ersätta någon av ovanstående? Det skall helst finnas minst fyra lok tillgängliga för en operatör, och gärna ett växellok: CargoNet? IBAB? Tågkompaniet?

Operatörerna har olika trafikprofil:
  • SJ: kör endast persontåg, det kan vara ett X2000, och några persontåg med vagnar som har personvagnar/sovvagnar som skall växlas.
  • Green Gargo: kör endast godståg, det är några heltåg och några godståg som skall växla på olika stationer.
  • Tågab: kör både gods- och persontåg, lokalgodståg och persontrafik på någon viss bandel/sträcka.
  • Hector Rail: kör internationella godståg, ofta heltåg till från olika stationer, vilket kan innebära växling.
Jag hade en tanke med att deltagarna skulle välja en operatör att köra under ett trafikspel, för att kunna köra en annan operatör i nästa trafikspel. Köruppdragen skulle då ligga i en hög per operatör. På så sätt skulle alla rulla runt på alla operatörer. Men kör man ett kontinuerligt trafikspel så kanske det inte fungerar så bra, då lägger vi alla köruppdrag i en hög.

Att deltagarna skulle göra en egen trafikplanering genom att begära tåglägen tror jag blir för komplicerat. Jag tror de flesta vill köra tåg och inte planera. Jag kan sträcka mig till att det finns bokningsbara tåglägen för egna tåg.

Att ha en bandel där det pågår banarbete under viss tid är ett bra förslag, det har förekommit tidigare bl.a. i Värnamo. Man kan även ha tåglägen/tidsperioder på någon sidobana för att köra tester med tåg på.

Trafikspel utan vagn-kort och lok-kort tycker jag blir ett steg tillbaka. Vagn-korten för godsvagnar har ju alltid funnits så länge jag varit med. Till detta önskar jag lok-kort för att alla skall veta hur loken skall användas, och vagn-kort för personvagnar så att de också kan växlas in i rätt tåg vid rätt station. Stationsägarna får se till att det finns fickor för vagnskorten med tydlig märkning av vilket spår/kund som skall ställas i facket.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3549
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av daniel »

StefanFjällemark skrev: 2017-06-24, 13:04 Att köra med ett sammanhängande trafikspel låter intressant. Det innebär en del utmaningar: man ska helst lägga tidtabell för 24 speltimmar och man måste schemalägga bemanningen på stationerna. Det kan göras. Kör man med snabbklocka 6 x så tar ett dygn 4 timmar. Skulle vi göra så, så kan man under lördagen hinna köra 3 dygn och under söndagen ett dygn. Jag är öppen för denna tanke, den innebär ju att vi slipper starta om trafikspelet, det bara rullar. För att veta var vi är i spelet så kör man med veckodagar. Man lägger lite mer godståg under natten och mer persontåg dagtid. I ett sådant trafikspel är det fullt möjligt att lägga in ett antal "fria heltåg" i form av lok-omlopp som kan bokas av den som vill köra egna tåg.
Jag kommer köra americaN i Timmele så jag berörs egentligen inte. Men på de trafikspel jag har varit med på tidigare på H0 så har jag personligen upplevt att ett trafikspel på fyra verkliga timmar är alldeles för lång tid. Och om trafikspelet är planerat att ta fyra timmar är ju risken stor att den i verkligheten tar 5 timmar om man behöver stoppa klockan, köra klockan lite saktare, osv. Nu på Geflemodul så hörde jag fler som hade samma åsikt, att 2 - 2,5 h är lagom, sen blir man för trött.

Vill man köra trafikspel som är 4 timmar så är ett alternativ att man kör det i två delar, alltså först kl 0.00 - 12.00 och sedan avbryter, tar en paus, låter folk byta roller (lokförare->tågklarerare, tågklarerare->lokförare), och sedan startar igen och kör kl 12.00 - 24.00.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

daniel skrev: 2017-06-24, 13:53Vill man köra trafikspel som är 4 timmar så är ett alternativ att man kör det i två delar, alltså först kl 0.00 - 12.00 och sedan avbryter, tar en paus, låter folk byta roller (lokförare->tågklarerare, tågklarerare->lokförare), och sedan startar igen och kör kl 12.00 - 24.00.
Håller med, men det fungerar kanske lika bra med ett 24-timmars-spel där man stoppar klockan 12:00 för en paus och byte av arbetsuppgifter. Så kanske man hinner med två dygn = 4 x 12 speltimmar under lördagen.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av ErikKuiper »

Som Daniel så kommer jag att köra americaN i Timmele, men jag vill ändå bidra med lite kommentarer.
StefanFjällemark skrev: 2017-06-24, 13:04 Att köra med ett sammanhängande trafikspel låter intressant. Det innebär en del utmaningar: man ska helst lägga tidtabell för 24 speltimmar och man måste schemalägga bemanningen på stationerna.
Ett kontinuerligt trafikspel är konceptmässigt rätt (man fuskar inte bort några timmar), men jag tror det blir svårare att ha en jämn trafiknivå under hela dygnet. Nedan beskriver jag hur jag tänker då jag lägger ett vanligt trafikspel och de utmaningar som jag tror finns med ett kontinuerligt trafikspel.

Vanligt trafikspel
  • Trafikspelets längd är den minsta tid jag behöver för att köra alla lokalgodståg. Detta brukar vara omkring 12 snabbtimmar.
  • Jag tycker det är väldigt tråkigt att stå vid ett magasin så därför kör jag med obemannade magasin. För att ställa i ordning magasinen mellan spelen behövs det tid då tågen inte går.
  • "Natten" är ett bra tillfälle att hantera fraktsedlarna på godsvagnarna på stationerna.
  • "Natten" är ett bra sätt att lägga in naturliga pauser.
Utmaningar vid kontinuerligt trafikspel
  • Under en stor del av trafikspelet kommer det inte gå lokalgodståg om man håller sig till ett lokalgodståg per station, riktning och dygn.
  • Magasinen behöver bemannas för att bygga och riva vagnslasttåg kontinuerligt. Detta äv vanligt på FREMO H0-RE-träffar.
  • Stationsägare behöver vid lämpliga tillfällen ge nya fraktsedlar till magasinen. Det naturliga avbrottet med "natten" saknas nu. Att ställa ut alla fraktsedlar i början av spelet för alla dagar är möjligt. Så gör man inom americaN. Detta kräver dock lite mer planering av stationsägarna.
  • Hur hanterar man uppdatering av fraktsedlar på stationerna? Det naturliga avbrottet med "natten" saknas nu. Konceptet som användes på Gefelmodul för industriområdet är en möjligt lösning.
  • Hur hanterar man bemanningen av stationerna när det inte finns naturliga avbrott då man har samling och kan se till att dela ut tkl- och växlaruppdrag?
  • Det är möjligt att trafikspelsansvarig kontinuerligt behöver kolla och se till att allt fungerar som det ska och inte själv får tid till att köra tåg eller vara tkl.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av Eke »

Ett kontinuerligt trafikspel låter ju spännande om man får med hela trafikdygnet där nattågen kommer in mer naturligt, lågtrafiken kanske kan köras med högre fart på snabbklockan för att kompensera om trafiknivån skiljer mycket!
Men, min ursprungliga tanke med kontinuerligt trafikspelande hela helgen var helt enkelt bara trafikspel på samma sätt som vi alltid kört och med dom pauser som vi också alltid haft! Skilnaden är bara att alla körsesioner har trafikspel men med färre tåglägen för detta, övriga utnyttjas av icke trafikspelare! Alltså trafikspel och frikörning samtidigt hela helgen!
(Förutom vid paus då!)
Det gäller bara att hitta rätt balans mellan intresseinriktningarna!

Men ett kontinuerligt trafikspel med inte bara utvalda delar av trafikdygnen borde helt kart undersökas hur det kan utvecklas!
Det kan bli spännande!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
VMJF
Inlägg: 125
Blev medlem: 2015-06-08, 23:54
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av VMJF »

TELEVERKET TIMMELE INFORMERAR
Vi kommen nyttja Värnamo växeln.
Växeln är utrustad med telefoner och kablar DSUB25
Men det kan behövas lite komplettering under träffen.
Tråkigt om vi står utan grejer.
Det bygger på RUT systemet vilket innebär att ni som har följande utrustning ombedes ta med detta.
- RUT Box
- DSUb 25 kablar ( minst 3 m längd)
- analog telefon med tonpulsering ( dvd inga fingerskivor med enbart puls signalering )

Skulle du ha extra telefoner av typ Telia Respons liggande så kan dessa telefonen skänkas eller köpas för mindre symbolisk summa!

Med vänlig hälsning,
Televerkets generaldirektör
Herr Pettersson
Syns i Timmele
Värnamo Modelljärnvägsförening
Anno 2012
Vår hemsida www.vmjf.org
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1339
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av StefanFjällemark »

VMJF skrev: 2017-07-14, 10:27 TELEVERKET TIMMELE INFORMERAR
Hur mycket material har ni med: antal telefoner och total längd på kablarna. Bra att veta inför banplaneringen för att bland annat optimera kabeldragningen och beräkna eventuellt tillkommande behov av telefoner och kablar. Vill ni inte lägga detta i råden, så skicka PM till mig.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LarsN
Inlägg: 211
Blev medlem: 2012-07-13, 01:44
Ort: Norrköping

Re: Timmele H0-2R-information

Inlägg av LarsN »

Jag har med mej:
1 Telefon
1 RUT Box
10-12 meter kabel D-Sub25

//Lasse
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2017"