Vagnkort mm

Planering av Timmele 2016
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Vagnkort mm

Inlägg av PerreNygren »

Är ju snart på väg till Timmele...
Men för mej är det första gången som jag hade tänkt delta i ett trafikspel, men nu känner jag att det blir svårt :(
Har läst allt om vagnkort, men hajjar inte hur jag ska fixa det, och hinna fixa det på en knapp vecka
Har börjat märka loken med färgkod, men vagnarna, ska de märkas med min färgkod och ett nr??
Var hittar man alla uppgifter om hastighet, lastförmåga mm mm ?? Foton av vagnen, men ibland är det ju bilder på den verkliga och inte modellen på de kort som jag sett här, ska jag fota alla vagnarna?
Det heter vagnkort, men ska även loken vara med?
Har ju aldrig ens sett ett kort i verkligheten, ska det vara kort på allt för att få delta, hur ska jag göra?

Tacksam för hjälp
MVH Perre
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnkort mm

Inlägg av LLJ »

Använd denna sida för att skapa vagnskort. Dina vagnar skall du märka med din färgkod på undersidan, så att du vet vilka som är dina ifall någon annan har likadana, har inte med trafikspelet att göra.
När det gäller uppgifter om vagnen, en del brukar stå på, man får läsa med förstoringsglas. Foton tar du enklast själv av dina modeller.
Det är enbart vagnar som deltar i trafikspelet som behöver vagnskort.

/Lars
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Vagnkort mm

Inlägg av PerreNygren »

Tack, får väl testa lite :?
Men väldigt mycket att fylla i...
Ska det vara kort även på lok?
Om man kör ett persontåg med fasta vagnar, typ "Hg - Humle-Dumle" ska de också ha vagnkort??

MVH Perre
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnkort mm

Inlägg av LLJ »

Vi använder normalt inte lokkort men väl något som vi kallar "FRED-kort" (används främst på FRED körhandtag, men kan användas på andra om de har en passande plastficka) som har en lista vad de olika F-tangenterna har för funktion för just detta loket, samt oftast även vilken lokadress.

/Lars
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Vagnkort mm

Inlägg av PerreNygren »

OK tack
Ska försöka förbereda mej så mycket som möjligt :P

MVH Perre
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnkort mm

Inlägg av daniel »

Om man inte får allt rätt på första träffen så är inte det hela världen, vi är här för att hjälpas åt. Hinner du inte fixa allt så är det viktigast att modulerna är i ordning, resten med vagnar, lok, körkontroller, m.m, brukar lösa sig.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Vagnkort mm

Inlägg av PerreNygren »

Har ju tyvärr inte hunnit bygga några moduler ännu, men tänkte försöka hjälpa till vid byggandet för att lära mej lite...
Ska testa lite vagnkort och sen får jag se vad som händer
Kanske också får tillfälle att testa din nya trådlösa kontroll, PS hur mycket bättre blir den än den trådlösa multimausen från Roco som kommer snart??

MVH Perre
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Vagnkort mm

Inlägg av daniel »

Jag har inte koll på Multimausen, men har hört att musen bara kan användas till Z21:an. Men det är som sagt andrahandsuppgifter och inget jag själv har koll på.

Min körkontroll använder samma protokoll som appen Withrottle till iPhone, vilket gör att den kan användas med JMRI och därmed kan användas till i stort sett vilket digitalsystem som helst så länge man kan ansluta en dator med JMRI till modelljärnvägen.

Med vänlig hälsning
Daniel
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Vagnkort mm

Inlägg av StefanFjällemark »

ROCO Z21 har ett eget sätt att prata med trådlösa kontroller över WiFi, som t.ex. används av apparna för Android och iPhone. Så man kan anta att ROCOs trådlösa Multimus använder samma sätt (eller protokoll som vi tekniker kallar det)

Jag har själv skrivit programvara mot detta protokoll, så jag kan se att det är varken XpressNet eller LocoNet. Däremot kan man skicka XpressNet och LocoNet via detta protokoll, genom s.k. tunnling, som innebär att XpressNet och LocoNet meddelanden sänds inuti paket i ROCOs protokoll. Men som det är gjort så kan man inte använda XpressNet eller LocoNet direkt mot Z21.

En leverantör som gjort det lite smartare är Digikeijs. När deras central DR5000 ansluts mot en dator får man XpressNet och LocoNet direkt som var sin COM-port i datorn. Då kan man direkt kommunicera med XpressNet eller LocoNet
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
PerreNygren
Inlägg: 45
Blev medlem: 2016-09-01, 20:36
Ort: Ransäter, Värmland

Re: Vagnkort mm

Inlägg av PerreNygren »

Hej igen!
Då jag inte är helt säker på mina vagnskort, är det ok att de är "tillfälliga" nu under Timmele-träffen, tänkt göra dem bara i hårt papper utan laminering, plastficka mm, för att veta om det är rätt. om de går sönder gör inget, har originalen i datorn ??

MVH Perre
Skriv svar

Återgå till "Timmele 2016 (ModulSyd är arrangör)"