Hmm....jag tror vi har tolkat förslagen lite olika!
Det här med fraktsedlarna och hanteringen av godsvagnar till dom egna tågen borde väl kunna följa dom normala rutinerna tycker jag!
Är det ett heltåg så står man ju för både dragkraft och vagnarna som inte ska växlas ut någonstans!
Kör man ett eget lokalgodståg så kan man väl förutom dom eventuella egna godsvagnarna ta med andra vagnar som i vilket annat trafikspelståg som helst. Dom egna vagnar som inte har någon destination längs banan får väl hänga med som genomgående vagnar och dom skulle ju i så fall inte behöva ha vagnskort, möjligtvis skulle man kunna ha ett A6 skrivpapper tillsammans med vagnskorten där vagnskortslösa vagnar och deras slutdestination antecknas för att det ska bli lättare att hålla reda på tågets beståndsdelar vid mellanstationerna!
Eftersom dessa tåg tar en plats i trafikspelet som annars ett ordinarie trafikspelståg borde haft så borde inte spårkapaciteten på stationerna vara mer annorlunda än normalt.
Däremot om man har ett större privat upplägg med flera inblandade tåg kanske det kan krävas planering av spårkapaciteten!
Ett sådant upplägg skulle kunna vara om flera slår sig ihop om ett upplägg med en viss operatör och dennes trafikuppdrag som kanske innebär växling någonstans!
Detta skulle ju t.ex. kunna vara cargonets containertrafik i sverige som var ganska omfattande eller någon annan modern operatör, för epok III skulle ju ett TGOJ-upplägg kunna vara ett alternativ!
Själv är jag ju intresserad av nattrafiken mot Berlin och skulle ju kunna ha ett upplägg där tågen mot Oslo och Stockholm växlas isär eller samman på någon station i banan.
Detta kan man ju göra själv eller tillsammans med någon om upplägget är komplext, ungefär som ett eget litet trafikspel inlämmat i det stora trafikspelet!
Jag tror att vi inte ska försöka oss på allting med en gång utan sakta men säkert låta saker och ting falla på plats och i den takt som önskemålen uppstår.
Dom mer komplexa privata initiativen måste nog finnas någorlunda färdiga som "affärside" att presenteras för träffens TA vid trafikplaneringens början och att man gemensamt planerar detta. En fördel med detta kan ju bli att flera börjar intressera sig för trafikspelskonstruktion!
Dessutom så har nog den som har ett specialintresse av något en kunskap om detta som kanske inte dom vanliga ordinarie trafikspelskonstruktörerna kan krävas ha!
En ytterligare variant av eget uppdrag skulle kunna vara att få ett mindre lokomlopp till sitt favoritlok som man gärna kör, vill man inte köra alla deluppdragen själv lägger man bara tillbaks dom köruppdragen i den normala köruppdragshögen så någon annan får köra dom!
Mvh. Eke