Sida 3 av 9

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-09, 12:10
av Nicke
Angående el i den något högre spänningen (230v) så vet jag inte var det finns uttag i dagsläget, men vi behöver skarvsladdar så det räcker runt banan, och åtminstone ett ledigt uttag vid ovan nämnda stationer som ska ha booster.

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-09, 13:15
av stasv
Ny information finns i mitt inledande inlägg i tråden!

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-09, 16:17
av Tompa
Funderingar runt hur vi kan göra trafiken roligare att köra och mer intressant att titta på för publiken.
Problem förra året
1. Många tåg stog på kö på dubbelspåret för infart till Fummelmora.
2. Fler tåg var för långa för att mötas.

Nr2 är bara att vi bestämmer att längsta tillåtna tåglängd är det som kan mötas på både Fummelmora och Stor Ystad.

Nr1 kan vi kanske angripa på fler sätt.
- Vi skulle tex kunna har "pinnar" (likt staffetpinnar). har man ingen pinne får man inte köra.
- Vi skulle kunna sätta en maxgräns på antal samtidiga tåg som är i trafik.
- Vi skulle kunna definiera olika lokal/fjärrtåg med lite enkla rutter och bara dessa tåg får köras på banan. Tågen kan byta rullande material men det är bestämda tåg som får gå, inga andra.

Spåna gärna på fler ideer.

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-09, 16:49
av Fredman
Man kan kanske gör listor med tåglägen som i verkligheten.
T.ex. Jag kör ett av mina tåg i ett pass. Plockar ned det och plockar upp ett annat någon tid innan nästa pass.
Hur långa passen blir får diskuteras.
Längsta tåg måste absolut bestämmas.
Hur många tåg som kan vara ute på rundbanan samtidigt måste räknas ut.
Också naturligtvis har man endast ett tåg på banan per person.
Om man nu bestämmer att använda körtillståndspinnar istället för tåglägen bör det ju tidbegränsas hur länge man får ha den.
MVH Thomas

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 00:25
av daniel
Det bästa är givetvis om alla tåg kan mötas på alla stationer. Dock uppskattar både lokförare och publik långa tåg så en alternativ möjlighet om man kör med pinnar är att alla pinnar utom en är vita, men att EN pinne är ilsket röd. Den som har den röda pinnen, ENBART den som har den röda pinnen, får köra med extra långt tåg. Alla som har en vit pinne måste hålla sig inom förutbestämd tåglängd.

Väljer man att ha en max tåglängd så underlättar det om denna längd är utmärkt i magasinen. Att det finns två markeringar på magasinen med exakt det avstånd mellan sig som utgör längsta tåglängd. Om jag ska köra ut ett tåg på linjen så är det bara att kolla att tåget får plats mellan dessa två markeringar, annars är det för långt.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 09:22
av Tompa
Det här med tåglägen. Berätta hur det skulle funka.

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 11:25
av PeGe
Jag stöder tanken på ett system för begränsning av trafiken. Pinnvarianten kanske funkar för de som kör men vi måste i så fall administrera ett kösystem för pinnarna. Tänk om jag tar en pinne och sedan behåller den hela dagen, det skulle förstås inte falla mig in men frågan är hur länge får jag ha den? Vem lämnar jag pinnen till när jag kört färdigt? Några principer för köandet kan vara: Den som kör får inte stå i kö. Man får bara köa för en pinne/ett pass i taget. Kanske räcker det med en matris på ett papper med ett antal körpass på ena ledden och ett antal tåg på andra ledden? Ett körpass kan vara 20-30 minuter och då vet jag i förväg när det är min tur.
Per

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 12:06
av StaffanWiman
På 2R-sidan hade vi något år en lista med köruppdrag för varje timme.
En pinne för varje sträcka mellan två stationer kan komplettera

Staffan

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 12:07
av StaffanWiman
Pinnen behövs ju bara om man kör i båda riktningarna...

Staffan

Re: 3R information om träffen.

Postat: 2016-10-10, 13:09
av IngvarÖsterberg
Vi har haft så på DT. Det ska finnas en pinne med egen färg för varje sträcka.
Gäller bara på enkelspårssträcka!!
Meningen är att det skall vara en hållare i var ände av berörd sträcka.
Man tar pinnen från hållaren i ena ändan av sträckan och sätter tillbaka den i hållaren i andra ändan.
Bara den som har pinnen får köra på resp. sträcka. Ganska enkelt. :D
Om pinnen sitter i "andra# ändan, och inga andra tåg finns, kan man hämta pinnen och köra berörd sträcka.
Hälsar Ingvar :D