Banplan H0

Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Banplan H0

Inlägg av daniel »

Att montera upp två moduler bör inte vara några problem om man är ett par personer. Och förutsatt att det är några som vill köra tåg på den fria körningen så bör det kunna lösa sig av sig självt.

Med vänlig hälsning
Daniel
JohanMårtensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-01-25, 16:55

Re: Banplan H0

Inlägg av JohanMårtensson »

Vad är max tåglängd på banan i år? (i cm)

Med vänlig hälsning
Johan
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: Banplan H0

Inlägg av Arne Ivan »

Ser ut att bli ett jättefint upplägg. I fjol var jag med och betraktade mest... I år hade jag tänkt vara med helt aktivt, men tyvärr, jag fick annat i vägen.
Men 2017 kommer jag.
/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Banplan H0

Inlägg av StefanFjällemark »

JohanMårtensson skrev:Vad är max tåglängd på banan i år? (i cm)
Max längd under trafikspel är ca 2 m, vilket betyder att så länge tåget är under 2 meter får man koppla till en vagn till, eller som formel: Max 199 cm + 1 vagn.
Begränsningen beror på att vi måste vara säkra att alla tåg kan mötas på valfri station utan att blockera in- eller utfart eller blockera flera spår på bangårdarna.

Under den publika körningen kan enstaka tåg vara längre, men det skall avtalas med trafikansvarig, så det inte blir för många långa tåg ute samtidigt. Då blir det magasinen som sätter gränsen. Jag får återkomma när jag varit ute med tumstocken.
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Banplan H0

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Brukar inte Sågsten vara kortast, med max. tåglängd 2,60 - 2,70 ? :shock:
Tänker kanske mest på publikkörningen.
Undras.
JohanMårtensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-01-25, 16:55

Re: Banplan H0

Inlägg av JohanMårtensson »

Men då bör det ju gå att köra med längre tåg än 2,70, eftersom Sågsten inte ska trafikeras under publikkörningen.
Frågan kvarstår dock tills det är uppmätt. Jag vill veta detta så man inte tar med sig för mycket vagnar (vilket man alltid annars gör).
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Banplan H0

Inlägg av LLJ »

StefanFjällemark skrev:
JohanMårtensson skrev:Vad är max tåglängd på banan i år? (i cm)
Max längd under trafikspel är ca 2 m, vilket betyder att så länge tåget är under 2 meter får man koppla till en vagn till, eller som formel: Max 199 cm + 1 vagn.
Begränsningen beror på att vi måste vara säkra att alla tåg kan mötas på valfri station utan att blockera in- eller utfart eller blockera flera spår på bangårdarna.

Under den publika körningen kan enstaka tåg vara längre, men det skall avtalas med trafikansvarig, så det inte blir för många långa tåg ute samtidigt. Då blir det magasinen som sätter gränsen. Jag får återkomma när jag varit ute med tumstocken.
Stationernas spår längder borde resp. modulägare kunna ange.
2m låter kort i trafikspelet. Enda fördelen med korta tåg är att de hinner lämna en stationen innan det kommer till nästa då avstånden är korta mellan stationerna.

/Lars
Användarvisningsbild
StefanFjällemark
Inlägg: 1338
Blev medlem: 2014-09-01, 07:35
Ort: Stenungsund på Västkusten

Re: Banplan H0

Inlägg av StefanFjällemark »

LLJ skrev:Stationernas spår längder borde resp. modulägare kunna ange. 2m låter kort i trafikspelet. Enda fördelen med korta tåg är att de hinner lämna en stationen innan det kommer till nästa då avstånden är korta mellan stationerna.
Jag har ju banskissen och därmed de olika spårens längd. Visst finns det långa huvudspår, men om godstågen skall kunna få plats på bangårdarna så finns det alltså begränsningar. Men det vore onekligen kul att få så mycket att frakta att man frestar på gränsen av banans kapacitet, och ett sätt är ju att succesivt öka mängden godsvagnar i trafikspelet. Så varsågoda, det är bara att plocka med sig godsvagnar, vagnskort ock skriva fraktsedlar för glatta livet, så kanske vi når fram till en maximal tåglängd den empiriska vägen?
Hälsningar från Stefan på västkusten :geek:
Ordförande i Svenskt Modulforum och medlem i FREMO, VMJF och MJF Rälsbiten
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Banplan H0

Inlägg av LLJ »

Jag brukar ofta sätta maxlängd på godstågen till/från magasinen till 3 m i köruppdragen, på andra sträckor anpassade efter mötespårens längd.

/Lars
JohanMårtensson
Inlägg: 3
Blev medlem: 2014-01-25, 16:55

Re: Banplan H0

Inlägg av JohanMårtensson »

Kan man utgå från att 3 m gäller på publikkörningen, eftersom vi trafikerar magasin-magasin då?

/Johan
Skriv svar

Återgå till "Planering Dreamtrack 2016 (ModulSyd är arrangör)"