2R information om träffen

Planering av hobbymässan i Älvsjö 2015
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Qrt »

Favorit i repris
http://sv.kalleankacoserie.wikia.com/wi ... t_i_Repris
Inför Älvsjö2014 Odd J skrev:Även ni som inte har någon modul med er bör ha en grunduppsättning verktyg med er för att kunna göra nytta under uppbyggnad och demontage. Om du har, ta då med dig:
1. Elektrisk skruvdragare/borrmaskin
2. 13 mm fast nyckel eller spärrskaft. I nödfall en skiftnyckel.
3. Ett par olika små tänger
4. Häftpistol
Nu behöver ju inte alla ha med sig allt detta men alla måste åtminstone ha något.
3...En liten elektroniktång är bra att lossa det svarta tygets häftklammer med när mässan är slut.
Ibland behöver man en tunn liten skruvmejsel eller ett sånt där häftklammersborttagande handtag för kontoret för att få ut klammern utan att skada tyget.
2a. 13 mm nyckel med spärrfunktion fann jag hos Mekonomen.
Den kostade många pengar, men långt färre än där jag letat innan..
2b. En skiftnyckel eller liten polygrip har jag saknat många gånger för att hålla emot med.
1...Hos Claes O har jag hittat en sats med hylsor för 1/4 tums fäste (40-8056, sid 76 i blå katalog 2014/15).
Alltså till små skruvdragare/elektriska skruvmejslar.

Glöm inte att ladda skruvdragaren ordentligt före träffen. Särskilt de med fast inbyggt batteri.

Några har sedan sina verktyg i ett bälte eller en bältesväska.
Verktyg som jag behöver ofta; t.ex.13 mm spärrskaft; har jag i ett nyckelsnöre runt halsen med löstagbar nederdel.

En annan verktygstråd: Mässingsbygge Nybörjare - Verktyg för sågning, klippning och filning..

/Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

Qrt skrev: .... runt halsen med löstagbar nederdel.
/Curt
Jag hade tänkt pm-a men du har ju inte den funktionen. Så det får bli ett råd till er alla, knuffa honom inte för då kanske nederdelen lossnar.
Fast för att vara lite seriös. Biltema har korta 13mm u-ring med spärr, med fast vinkel. Klart OK pris när jag köpte min.
Och Swedol har långa 13mm hylsor med kvarttumsfäste. Dom har också ett spärrskaft med vinkelbart skaft så den går att hålla som en skruvmejsel. Jag har dom grejorna med mig och visar gärna.
Och den där extra Lidl-satsen med skruvkrokar.. jag köpte ju två. Jag tror dom kostade 25:-
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
Qrt
Inlägg: 465
Blev medlem: 2014-01-16, 18:07
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Qrt »

Tack för omtanken. Jag har inte stängt av PM med flit. Nu är knappen där igen /Curt
---------------------------------------------------------------------------------------
Br80 Roco - startsatslok som rangerlok
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Eke »

Qrt skrev:Tack för omtanken. Jag har inte stängt av PM med flit. Nu är knappen där igen /Curt
Bra! :)
För jag har också försökt skriva till dig utan att lyckas!

Mvh. Eke
Lokstallslasse
Inlägg: 85
Blev medlem: 2014-01-18, 10:05

Re: 2R information om träffen Vändslinge modul

Inlägg av Lokstallslasse »

Lokstallslasse skrev:
ANLD_1435 skrev:UPPROP -är det månne någon som "sitter" på en vändslinge- krets dvs automatisk polvändare för DCC
att låna ut under Älvsjö till 2R-banan

Vänligen kontakta undertecknade
Anders Lidström, Micke Lund eller Urban Bratt
Jag skall ha två Lenz LK100 någonstans i gömmorna om det är OK med de gamla "mekaniska".
Den ena, som jag tror jag vet ungefär var den ligger, är i oöppnad förpackning och den andra är monterad på en tunn plywoodskiva med fästhål motsvarande tre av gavelhålen på en normalgavel och har korta anslutningssladdar med banankontakter anpassade till mina egna kurvor som tillsammans kan bilda en vändslinga.
Vill ni låna dem så skall jag nog snabbt kunna gräva fram båda två.
ANLD_1435 skrev:Hej Lars-Erik, evigt tacksamma om vi får låna dessa
Ta gärna med båda
MVH
Anders L
Hej Anders,
Båda vändslingemodulerna/-automatiken är återfunna och redo att ta med till Mässan.

Bild

Jag kommer själv inte att delta med moduler men kommer ändå att finnas på Hobbymässan för Mässingsjuntans räkning.

MVH Lars-Erik
Lars-Erik Larsson
--------------------
Medlem bl.a. i SMJ http://www.smj.org/, MMM http://www.geocities.com/malarmodulmote/ och ModylSyd http://www.modulsyd.se/
Kör i första hand svenskt 80-tal, 2-R DCC
MikaelLund
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-06, 12:15

Re: 2R information om träffen

Inlägg av MikaelLund »

Jag kör en "Favorit i Repris" och stjäl helt fräckt 3R:s utmärkta lista anpassad för 2R och hoppas att Staffan även denna gång tycker det är ok:

Tider att tänka på för 2R deltagare

Fredag 30 oktober:
Öppet för utställare, dvs oss modulägare och medhjälpare, från 07.00.
Observera att under monteringen på fredag och nedmonteringen på söndag får ingen person under 16 år befinna sig i mässans lokaler!

Transporter på fredagen
En och annan 2R-modul finns på plats redan tidigt på fredag.
Vi kommer köra en transport från SMJ med Magasinet och annat gemensamt 2R under förmiddagen. Eventuellt kommer vi behöva transportera moduler från Huddinge också. Hjälp mottages tacksamt!
Sen eftermiddag, vid 18-tiden, kommer den sista 2R-modulerna.

Bygga banan
Av transportinformationen kan du utläsa att vi har att göra från kl. 12 och fram till vi är klara på kvällen. De moduler som kommer tidigare byggs givetvis upp direkt och ställs någorlunda på rätt plats. Klara är vi när banan går att köra på och det är testat att så är fallet.
Och som vanligt stöttar 2R och 3R varandra under fredagens byggnation.

Riva banan
Söndag 1 november från kl 17.
Vi har kvällen på oss att montera ned och avtransportera allt.
Gemensamt material och vissa moduler ska transporteras till Huddinge.

Övrigt
Utställarkort kommer att distribueras till modulägare i samband med fredagens uppbyggnad. Även de kort som krävs för uppbyggnad/nedrivning erhålles då.

Nedan en länk till var vi skall lasta:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/813 ... g_2015.pdf

Jag planerar (OBS: planerar!) att vara vid Mässan klockan 8 på fredags morgon. Som alltid är vi beredda att skjuta från höften när och där så behövs. Det kommer säkert att infinna sig situationer som kräver helt annorlunda lösningar än vad som planerats. Tänk också på att alla vi som håller på med detta gör det ideellt och helt på fritiden varför fel och brister helt säkert föreligger!

Hälsningar

Micke
0709574455

http://www.mjhobbymassan.se/
Användarvisningsbild
pcederstrand
Inlägg: 377
Blev medlem: 2012-05-09, 02:25
Ort: Stockholm

Re: 2R information om träffen

Inlägg av pcederstrand »

som tilägg till ovan

Alla som har MMM (alt. ModulSyd) namnbrickor ska ta med dessa för alla ska bära namnlapp med föreningstillhörighet
De medlemmar som beställt nya kommer få dessa på mässan.

Det kommer delas ut stickers för de som befinner sig innanför modulbanan



peterc
mvh /peterc
Arne Ivan
Inlägg: 403
Blev medlem: 2014-01-26, 22:10

Re: 2R information om träffen

Inlägg av Arne Ivan »

Jag har för mig att mässan delade ut en parkeringsbiljett per dag i fjol. Och att man fick den när man kom.
Samma i år?

/Arne
Arne Lindgren (Det fanns redan en Arne L så jag bytte inloggningsnamn)

MMModulare. H0 och H0e.
Bålsta När jurårn började kalla sig stockholms stolthet bytte jag län
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: 2R information om träffen

Inlägg av UBJ »

Nej, parkeringen får man betala själv, likadant tidigare år.
Antingen står man på mässans platser och betalar eller så kan parkera i villaområdet intill och gå över en bro.
Jag har stått på mässans parkering och betalade en hundring per dag tror jag förra året.
Vet inte hur det är med platser i villaområdet.

Mvh UB
MikaelLund
Inlägg: 36
Blev medlem: 2013-09-06, 12:15

Re: 2R information om träffen

Inlägg av MikaelLund »

Jag har för mig att man under fredagen förra året fick en parkeringsbiljett som gällde under fredagens arbete. Det visar sig i morgon om samma sak föreligger i år, men jag gissar på det. Det brukar vara det normala på mässor när man kommer som utställare. Under lördag/söndag gäller dock att man betalar själv.

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Älvsjö Hobbymässa 2015"