Sida 3 av 4

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 20:17
av LLJ
OT: Man kan ersätta alla vänslingeautomatiker med en eller flera 2-poliga omkopplare. Av bekvämlighetsskäl gör man dock inte så.
Vi har ju även använt vänslingeautomatik ihop med modulen Bomurang, där det inte ens finns några växlar.

@Robert: bygg som du vill, så får vi se vilken lösning du valde.

(Ganska konstigt att det inte finns växlar med inbyggd omkopplare utan att behöva ha ett stort skrymmande växelmotorhus)

/Lars

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 20:46
av Eke
LLJ skrev:Lite märkligt att ni som inte har provat frog juicer ändå säger att det är en dålig lösning. Finns det en information på nätet där användare är missnöjda t.ex.?
Ni borde inte heller tillåta vänslingeautomatik, som bygger på samma princip.
hela.

/Lars
Lasse, det handlar bara om lite rent tekniskt sunt förnuft! Frog Juicern är en alternativ lösning med vissa oönskade bieffekter som man lätt kan välja bort då det finns traditionella enkla lösningar som fungerar utan dessa bieffekter!

Och vad gäller vändslingeautomatiker så är jag inte heller där imponerad av funktionen då vi flera gånger haft bekymmer med dom vi använt! Hade jag själv en vändslinga skulle jag absolut låta växlarna styra polariteten på slingspåret!

Och vad gäller att vara försökskanin så är det ju inte bara modulägaren som är det utan även alla som trafikerar modulen med sina fordon!

Mvh. Peter

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 23:37
av MagnusMossberg
Det finns "enkla" alternativ utan korstslutning även för vändslingor. Jag använder denna

http://www.firma-staerz.de/index.php?sub=produkt&id=191

på mina två vändslingor. Fixar växelomläggningen också, bara tuta och köra (genom vändslingan alltså).

Angående Frog Juicers, om man inte kapar växeln så blir det väl inte hjulen som får ta smällen? Kortslutningen sker väl då redan när man lägger om växeln?

Själv tycker jag att böket med Peco växlar sänker lusten att bygga betydligt (tacka vet jag Katos räls system :-). Så jag tittar gärna på enklare lösningar och har beställt Frog Juicers för att testa på hemma banan.

/Magnus M

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 08:35
av Magnus
Vi har kört vändslingan utan vändslingeautomatik då Jonas efterkommande moduler är omkoplingsbara.

Magnus

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 09:25
av MickeC
MagnusMossberg skrev: ...
Själv tycker jag att böket med Peco växlar sänker lusten att bygga betydligt (tacka vet jag Katos räls system :-).
...
/Magnus M
Är det så bökigt?

Jag har byggt N-RE med Peco c55 i mer än tio år nu och följer man de beprövade metoder som finns är det inte många mycket tid (eller arbete ) per växel som går åt.

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 10:00
av jhjelm
Magnus skrev:Vi har kört vändslingan utan vändslingeautomatik då Jonas efterkommande moduler är omkoplingsbara.

Magnus
Fast då har vändslingan varit linje istället. :)

MVH Jonas

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 12:13
av Sunesson
Intressant att se vart denna diskussionen leder! Man följer tråden med hög spänning :lol:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 13:13
av Magnus
Det slutar med total kortslutning

M

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 14:40
av MickeC
OlleLindskog skrev:Vänta du bara... snart slår det gnistor!

/O
Inte då, jag kör som jag visade i första inlägget (om någon kommer ihåg vad tråden ursprungligen handlade om), då blir det inga...

Första inlägget ;)

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-31, 18:48
av PerJohansson
Orkar inte ens kommentera....

(am)Per.