Sida 2 av 4

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 11:21
av daniel
Tips: Borra hål under växeln så att du har möjlighet att montera växelmotor/manuell växelomläggning senare. Fjädern antar jag går att ta bort senare också. Dvs gör som du har tänkt nu, men skapa möjlighet (borra hål) så att du kan välja en annan lösning senare.

Med vänlig hälsning
Daniel

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 12:35
av MickeC
daniel skrev:Tips: Borra hål under växeln så att du har möjlighet att montera växelmotor/manuell växelomläggning senare. Fjädern antar jag går att ta bort senare också. Dvs gör som du har tänkt nu, men skapa möjlighet (borra hål) så att du kan välja en annan lösning senare.

Med vänlig hälsning
Daniel
Innan man börjar borra kan man fundera vilken lösning man tänkt sig sen. En beprövat bra lösning i N-skala oavsett manuell eller motordriven omläggning är att använda en bockad pianotråd lagrad i ett rör och då är det inga problem att göra detta senare. Fördelen med detta mot "original" för tex Conrad är att det ger betydligt bättre möjlighet till justering och även att välja plats för motorn.

Och ja, det går att ta bort fjädern på pecoväxlar efter montering, jag har prövat då jag varit lite (för) snabb vid montering...

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 12:42
av MickeC
RobertKlarén skrev:... Som alltid blir jag överraskad hur än ack så liten fråga kan generera ett så stort engagemang (och divergerande åsikter).
:oops: , jag tar åt mig...

Men när det börjar komma råd som inte varken är utprovade eller genomtänkta kan inte jag vara tyst. Finns det "recommended practises" och erfarenhetsmässig bra lösningar kan man börja där innan man hittar på "eget".

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 13:48
av RobertKlarén
:oops: , jag tar åt mig...

Men när det börjar komma råd som inte varken är utprovade eller genomtänkta kan inte jag vara tyst. Finns det "recommended practises" och erfarenhetsmässig bra lösningar kan man börja där innan man hittar på "eget".
Det fanns ingen kritik alls i mitt konstaterande. Tvärt om är jag bara glad för att även relativt små frågor (vilket detta trots allt inte var med tanke på risken för driftstörningar och materialförstöring) genererar stort engagemang.

Olika synpunkter torgförs och nagelfars, allt till hobbyns fromma.

Jag är fortsatt tacksam.

//Robert

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 14:11
av LLJ
OT: En anledning till att jag gärna ser att Robert skulle prova frog juicern var att jag själv funderat på att använda dem på en planerad hamn modul.
Största anledningen till det är helt enkelt att det skulle krävas onödigt höga sidor för ha stötstänger "under" vattenytan jämfört med att vattenytan är en hylla i nedkanten av modulsidan.
Då kunde jag sett om de är så bra som det låter.

/Lars

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 14:22
av MickeC
@Robert: Jag tycker bara det är bra att du frågor, jag såg inte det som kritik överhuvudtaget.

@Lars: då är det bara att prova själv under kontrollerade former istället för att föra fram det som en "säker" lösning till någon annan. Eller ställa en tydligt markerad fråga eller uppslag till försök. På internet blir spekulationer väldigt lätt sanningar...

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 14:48
av RobertKlarén
LLJ skrev:OT: En anledning till att jag gärna ser att Robert skulle prova frog juicern var att jag själv funderat på att använda dem på en planerad hamn modul.
Största anledningen till det är helt enkelt att det skulle krävas onödigt höga sidor för ha stötstänger "under" vattenytan jämfört med att vattenytan är en hylla i nedkanten av modulsidan.
Då kunde jag sett om de är så bra som det låter.

/Lars
Men Lasse då, skulle jag vara din försökskanin. :shock:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 19:03
av LLJ
RobertKlarén skrev: Men Lasse då, skulle jag vara din försökskanin. :shock:
Snarare att du skulle ha det verkliga behovet långt före mitt bygge kommer igång. Men man kan se det som försökskanin.

/Lars

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 19:20
av LLJ
MickeC skrev: @Lars: då är det bara att prova själv under kontrollerade former istället för att föra fram det som en "säker" lösning till någon annan.
Jag har framfört det som en lösning bland flera.

Lite märkligt att ni som inte har provat frog juicer ändå säger att det är en dålig lösning. Finns det en information på nätet där användare är missnöjda t.ex.?
Ni borde inte heller tillåta vänslingeautomatik, som bygger på samma princip.

Jag säger inte att ni har fel när det gäller frog juicer men det är lite för mycket "not invented here" mentalitet över det hela.

/Lars

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Postat: 2014-01-30, 19:35
av daniel
Det finns en stor skillnad mellan vändslingeautomatik och frog juicer. När det gäller frog juicer så finns det väl etablerade och väl testade alternativ som inte ger någon kortslutning alls. Antingen att man har en manuell omkopplare med en strömbrytare, eller att man använder växelmotorns inbyggda omkopplare. Nästan alla växelmotorer har inbyggd omkopplare för hjärtstycket.

När det gäller vändslingeautomatiken är situationen mycket mer komplex. Om man har en renodlad vändslinga med bara ett tåg på slingan så skulle man kunna använda samma princip som till hjärtstycket. Men det kräver en två-polig omkopplare, vilket inte alla växelmotorer har. Och om vändslingan har flera spår så faller principen. Ta t ex MMM:s stora vändslinga med tre spår som exempel, den är nästan omöjlig att bygga om utan vändslingeautomatik.

Med vänlig hälsning
Daniel