Diskussion om Frog-juicers

Allmänt om N-skala
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Diskussion om Frog-juicers

Inlägg av RobertKlarén »

Jag prövade med en helt "omoddad" Peco växel och det fungerade fint att köra digitalt åt alla håll. Det måste därför finnas annan orsak till att den ska DCC säkras. Vilken är det?

Hur fungerar frog juicern?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av LLJ »

Frog juicern funkar som en elektronisk vändslingeautomatik. Känner helt enkelt av om det blir kortis och växlar polaritet väldigt snabbt, så att centralen/boostern inte hinner lösa ut för kortslutning. Jag tycker iden med frog juicern inte är så dum, förenklar elen ganska mycket, och med Peco som har fasta lägen behöver man inte ha en massa grejer under skivan som skall installeras.

Största anledningen till att modifiera Peco-växeln är att matningen normalt sker via tungorna. Det behövs inte mycket för att kontakten skall bli dålig, har varit om det själv i H0.
Med fast matning via de extra förbindningarna så blir växeln mindre känslig.

/Lars
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av RobertKlarén »

Tack Lasse för detta mycket klargörande svar.

Då tror jag att jag vet hur min strategi ska läggas upp.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av MickeC »

LLJ skrev:... Jag tycker iden med frog juicern inte är så dum, förenklar elen ganska mycket, och med Peco som har fasta lägen behöver man inte ha en massa grejer under skivan som skall installeras.

/Lars
Du skall väl ändå manövrera växeln på något vis, med motor eller stötstång och då känns det onödigt med ytterligare en sak (som egentligen inte behövs)

Prata vi dessutom Peco växlar som skall styras med Tortoise, Conrad eller Hoffmann skall inte "snäppfjädern" vara kvar, då har man ju inte nytta av långsam omläggning.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av RobertKlarén »

MickeC skrev: Du skall väl ändå manövrera växeln på något vis, med motor eller stötstång och då känns det onödigt med ytterligare en sak (som egentligen inte behövs)

Prata vi dessutom Peco växlar som skall styras med Tortoise, Conrad eller Hoffmann skall inte "snäppfjädern" vara kvar, då har man ju inte nytta av långsam omläggning.
Hade tänkt förenkla och använda fingersnäppmetoden, då är fjädern nödvändig. Inte fantastiskt men det är "bara" ett tågmagasin.
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1874
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av MickeC »

Lägger man ihop vad som står på Frog Juicer om bl.a strömförbrukning med vad som står i N-RE normen om att man inte skall belasta körströmskretsen med elektronik känns fortfarande Juicern som en tveksam lösning. Speciellt när den löser ett "icke-problem" om man bygger konventionellt.
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av LLJ »

Om man alltid skall bygga konventionellt så sker ingen utveckling.
Låt Robban prova så vet vi alla om det är en bra eller dålig lösning ;) .

80mA är inte så mycket, men visst är det en onödig belastning.

/Lars
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av Eke »

LLJ skrev:Om man alltid skall bygga konventionellt så sker ingen utveckling.
Låt Robban prova så vet vi alla om det är en bra eller dålig lösning ;) .

80mA är inte så mycket, men visst är det en onödig belastning.

/Lars
Om hjulen sakta men säkert får sin yta förstörd så tycker jag att det är dumt att testa!
Frog juicers känns som en komplicerad och inte helt lyckad lösning på ett enkelt problem!

Jag skulle själv inte vilja köra mina finare lok frekvent i växlar med frog juicers!


Mvh. Peter
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av kasoe »

Om man alltid skall bygga konventionellt så sker ingen utveckling.
Låt Robban prova så vet vi alla om det är en bra eller dålig lösning ;) .
Även jag måste vända mig mot detta.

"Utveckling" innebär INTE att man ska uppmuntra och gå vidare med idéer och metoder som man med befintligt vetande inser har icke önskvärda sidoeffekter. Och i mitt tycke så finns här ett klart "rätt" och ett klart "fel"... Måhända att "felet" är möjligen möjligt att hantera och inte är någon större kris i det stora hela men vi "vet" redan att detta är en baklängesväg att lösa ett ganska enkelt problem, om det ens är att se som ett problem, mer en fysikalisk förutsättning för våra elektriska tåg som vi måste hantera...

Jag har nog sagt det förr, polariteten i korset (hjärtstycket) går att förutse genom att kika på växelns läge och i samband med det så är det enkelt att se till att det får rätt polaritet. Det finns liksom ingen poäng i att medvetet orsaka en kortslutning, hur kort den än är, när lösningen är relativt sett enkel.

"80mA" gäller väl bara när den är i vila? Tripp-strömmen är 1.7A enligt hemsidan, matas Juicern med DCC ström så blir det rätt fina spikar i systemet då någon kör över en växel... Det noteras att vissa system inte klarar att "driva" juicern då den behöver mer ström för att trippa än vad systemet kan klara av att leverera, Bachmann och Sprog II nämns, så visst påverkar den DCC -systemet med mer än 80 mA... (Sprog II levererar 1 A max...)

Robban vore intressant att läsa vad du har dragit för slutsatser, och jag kan få fatt i en juicer om du vill ha, även om det är motvilligt... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1510
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

Inlägg av RobertKlarén »

Jag ber att få tacka herrarna för en intressant och upplysande diskussion. Som alltid blir jag överraskad hur än ack så liten fråga kan generera ett så stort engagemang (och divergerande åsikter).

Bakgrund
Jag vill ha Clarion Yard körbar för AmN till DT14. Jag har således drygt 5 veckor på mig (blandat med andra MJ-projekt, jobb, träning och familj).

Slutsats och "action plan"
Jag DCC säkrar växlarna enligt instruktion men behåller fjädern.
Jag låter hjärtstycket vara strömlöst (tills vidare)
Jag låter växelomläggning vara manuel genom finger på växeltungan (tills vidare)

Det ger dessutom någon tusenlapp över (kostnaden för Frog Juicers) som kan spenderas på annat mer synligt (hus, vagnar, lok, färg, etc...)

Synpunkter på det?
Lite arbete ofta ger större resultat än stort arbete sällan
Done is better than perfect

Medlem i FREMO http://www.fremo-net.eu/3.html
Medlem i ModulSyd http://ModulSyd.se
Bygger americaN (Väldigt mycket faktiskt, både modul och hemmabana)
Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"