Diskussion om Frog-juicers

Allmänt om N-skala
Meddelande
Författare
Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

#31 Inlägg av RobertKlarén » 2014-01-31, 23:14

Så, nu har jag "moddat" min första PECO förhoppningsvis i enlighet med herrarnas anvisningar (eller i alla fall en variant på dessa).

Notera att jag kapat både före och efter hjärtstycket för att få en så kort strömlös sträcka som möjligt under den tid som strömlöst hjärtstycke gäller.
PECO-1.jpg
Två kapningar kring hjärtstycket
PECO-1.jpg (115.46 KiB) Visad 2015 gånger
PECO-2.jpg
Undersida med lödningar
PECO-2.jpg (106.28 KiB) Visad 2015 gånger
Jag är beredd på kritiken. :shock:
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

Användarvisningsbild
MickeC
Inlägg: 1887
Blev medlem: 2012-05-09, 02:13
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

#32 Inlägg av MickeC » 2014-02-01, 00:57

RobertKlarén skrev:...

Jag är beredd på kritiken. :shock:
Inte så svårt eller...

Min enda (?) farhåga är att du kapat lite nära själva korset från tungorna sett, det ser ut att kunna bli lite nära baksidan på flänsen och risk för kortis, du får prova
PECO-1-mc.jpg
PECO-1-mc.jpg (120.34 KiB) Visad 2003 gånger
//Micke C - Mikael Carlsson
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Martin
Inlägg: 33
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

#33 Inlägg av Martin » 2014-02-01, 10:32

Hej
Kapningen framför hjärtstycket är väl onödig. Du isolerat hel enkelt rälerna och får ett lite längre hjärtstycke, men det gör väl inget.
Alltså, en kapning lite längre från hjärtstycket (enl Micke ovan), löda som du gjort, isolera - klart.

I H0 är växlarna förberedda för denna "operation", så där är det smidigt och lätt. Förvånad att det inte är så i N.

/Martin

Användarvisningsbild
RobertKlarén
Inlägg: 1148
Blev medlem: 2012-05-09, 02:04
Ort: Habo
Kontakt:

Re: DCC-säkring av Peco-växlar.

#34 Inlägg av RobertKlarén » 2014-02-01, 12:57

Martin skrev:Hej
Kapningen framför hjärtstycket är väl onödig. Du isolerat hel enkelt rälerna och får ett lite längre hjärtstycke, men det gör väl inget.
Alltså, en kapning lite längre från hjärtstycket (enl Micke ovan), löda som du gjort, isolera - klart.

I H0 är växlarna förberedda för denna "operation", så där är det smidigt och lätt. Förvånad att det inte är så i N.

/Martin
Jag vill har så kort isolerat hjärtstycke som möjligt då jag under en övergångstid tänker köra med detta strömlöst vilket med långt hjärta kan åstadkomma problem då lok med få axlar ska rulla över. Därför finns kapning både fram och bak (och i snålaste laget enligt MickeC.). N-växlar av märket Atlas eller ME från USA är förberedda så som du säger om H0 men med just PECO måste man fixa lite.

Jag väljer PECO för mitt tågmagasin av tre skäl:
1) Det finns en trevägsväxel
2) N-RE kör med stora hjulflänsar vilka inte fungerar på Atlas räls
3) PECO har en fjäderbelastad växeltunga vilket passar den "fingeromläggningsteknik" jag tänkt använda, i alla fall initialt för att bli färdig till DT14.
Just do it / Robert

Medlem i http://ModulSyd.se
Medlem i http://www.fremo-net.eu/3.html
Bygger AmericaN (Väldigt mycket faktiskt
Bygger N-RE (men väldigt lite)
Bygger US-H0 (Har i alla fall lite material hemma)

admin
Site Admin
Inlägg: 38
Blev medlem: 2012-05-06, 02:25

Re: Diskussion om Frog-juicers

#35 Inlägg av admin » 2014-02-05, 17:31

Jag har delat tråden DCC-säkring av Peco-växlar och inläggen om Frog-juicer finns i den här tråden.

Med vänlig hälsning
Daniel

Skriv svar

Återgå till "Allmänt N"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 1 och 0 gäst