Jag kör med ben som numera är 15*42 och jag tycker det är en lagom kompromiss mellan vikt och stadga...
Jag skulle aldrig lita bara på friktion... Jag är van från diverse mekaniska tingestar och där brukar den ha en förmåga att upphöra där den behövs som bäst... (och tvärtom...) Murphy hette han visst, han som sköter om det
//Micke C
Bentjocklek
Re: Bentjocklek
Hej Robert, m.fl.
Jag använde 21x33 ben, med två 4mm plywoodplattor, ca 460x100, skruvade som permanenta krysstag, en uppe och en nere på varje benpar, på min senaste 3R-modul som mäter 480x1000. Detta blev stabilt i sidled. I längsled blev det ganska stabilt, eftersom de trycktes in i ett spår mellan två hållande bitar. En skruv i mitten höll benparet på plats.
Då blir det benpar, men man kan ju lägga ihop dem två och två. Då blir de 4+21+4= 29mm tjockt. De blir mycket lätta och tar mycket mindre plats än mina gamla samt är lätta att montera.
Så gjorde jag.
Kul diskussion!
/Mathias
Jag använde 21x33 ben, med två 4mm plywoodplattor, ca 460x100, skruvade som permanenta krysstag, en uppe och en nere på varje benpar, på min senaste 3R-modul som mäter 480x1000. Detta blev stabilt i sidled. I längsled blev det ganska stabilt, eftersom de trycktes in i ett spår mellan två hållande bitar. En skruv i mitten höll benparet på plats.
Då blir det benpar, men man kan ju lägga ihop dem två och två. Då blir de 4+21+4= 29mm tjockt. De blir mycket lätta och tar mycket mindre plats än mina gamla samt är lätta att montera.
Så gjorde jag.
Kul diskussion!
/Mathias
- JohnLeijonhufvud
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 2013-03-19, 00:43
- Ort: Huddinge
Re: Bentjocklek
25x37 var vad jag kunde få tag på. Min tanke var att de bara skulle klämmas fast men när jag kom till DT13 så hade mina ben krympt lite (pga kylan i bilen) så det blev rejält glapp. Dock blev det stabilt i bana precis som AndersB påpekar här ovan.
Jag skruvar fast mina transportsidor i benen och får på så sätt gratis stabilitet utan att ta med extra krysstag.
Jag kommer helt klart implementera AndersB:s ide att borra hål i benfästet och benet så att man kan fixera benen i modulen med en liten spik som fungerar som sprint.
Jag skruvar fast mina transportsidor i benen och får på så sätt gratis stabilitet utan att ta med extra krysstag.
Jag kommer helt klart implementera AndersB:s ide att borra hål i benfästet och benet så att man kan fixera benen i modulen med en liten spik som fungerar som sprint.
/ John Leijonhufvud
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
===========================0
Nre: Lillehamn, Svarta Passet, Leksaksfabriken, Lövdahlen
Re: Bentjocklek
Det dyker titt och tätt upp benlösningar men aldrig "den perfekta". Alltid någon nackdel - komplext, priset, oprecist eller vad det nu kan vara.
Men i senaste Fremo-tidningen var det en artikel om en benlösning som verkade riktigt bra - om den håller vad dom lovar...
Jag ska prova den på ett par nya moduler och göra en rejäl beskrivning om den nu fungerar.
Kortfattat så var det 25*25mm pinnar som sätts ihop två och två så dom bildar ett X. Hopskruvningspunkten i mitten är ledad så Xét kan tryckas ihop platt vid transport.
På insidan av modulsargen limmas bitar av 25*25 som bildar stående stöd med en öppen ficka lagom för benet. Benet passar i fickan utan att fastna:
Knäcknöten vid alla varianter av ben är ju att få benet att sitta kvar när man flyttar modulen.
Här var det nu löst med kardborreband! I kortänden på benet och i ovankanten på fickan hade man satt kardborreband.
Artikelförfattarna hävdade att bandet var tillräckligt för att benet ska sitta fast, lätt att dra bort vid demontering och hållbart, dvs håller långsiktigt.
Så, krysset ger stabilitet i sidled, "fickan" ska ge tillräcklig stabilitet i längsled och kardborrebandet ska göra det lätt att montera på och av.
Funkar detta så verkar det vara en kanonlösning. Ska som sagt prova på ett par nya moduler.
mvh/anders
Men i senaste Fremo-tidningen var det en artikel om en benlösning som verkade riktigt bra - om den håller vad dom lovar...
Jag ska prova den på ett par nya moduler och göra en rejäl beskrivning om den nu fungerar.
Kortfattat så var det 25*25mm pinnar som sätts ihop två och två så dom bildar ett X. Hopskruvningspunkten i mitten är ledad så Xét kan tryckas ihop platt vid transport.
På insidan av modulsargen limmas bitar av 25*25 som bildar stående stöd med en öppen ficka lagom för benet. Benet passar i fickan utan att fastna:
Knäcknöten vid alla varianter av ben är ju att få benet att sitta kvar när man flyttar modulen.
Här var det nu löst med kardborreband! I kortänden på benet och i ovankanten på fickan hade man satt kardborreband.
Artikelförfattarna hävdade att bandet var tillräckligt för att benet ska sitta fast, lätt att dra bort vid demontering och hållbart, dvs håller långsiktigt.
Så, krysset ger stabilitet i sidled, "fickan" ska ge tillräcklig stabilitet i längsled och kardborrebandet ska göra det lätt att montera på och av.
Funkar detta så verkar det vara en kanonlösning. Ska som sagt prova på ett par nya moduler.
mvh/anders
Re: Bentjocklek
Nån som prövat krysstag från IKEA?
FREMO H0-RE, svensk epok IIIb samt Proto 87 Svensk epok II, UWHJ och Inlandsbanan
Re: Bentjocklek
IKEA:s krysstag fungerar om man har modulbenen max 80cm från varandra (längsled utmed modulen).
Har det på en N-skalemodul.
/Lars
Har det på en N-skalemodul.
/Lars
FREMO
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till
VMJF - En del av modulsverige
SIH0 - Industrimoduler
BMÅS Livesteam
Byt inte skala - skaffa en till