Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av jhjelm »

Missade mallen för lok-kort.

Har man ingen hållare så kan man ju tejpa fast den med maskeringstejp om det är ens eget handtag.

MVH Jonas
Bilagor
Lok-Kort.xls
(108 KiB) Nerladdad 323 gånger
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av DanCarlsson »

Spännande upplägg!
Malmvagnar/tåg behövs väl också? Jag har ett malmtåg, med löstagbara laster, inkl. personvagn och Gsh för Lantan om det behövs. Alla vagnar med Märklin kortkoppel dock.
Dan.
Användarvisningsbild
Eke
Inlägg: 1340
Blev medlem: 2012-05-09, 02:09

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av Eke »

Märklin kortkoppel funkar fint mot 6511 från Fleischmann. Men diverse originalkoppel från Roco, NMJ och andra tillverkare kan vara helt hopplösa!

Mvh. Eke
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av AiR »

Nu har vi fått till ett spel på LÖK-banan!
Jernvägsaktiebolaget Lövhyttan - Krutträsk
LÖK.png
LÖK.png (11.2 KiB) Visad 5627 gånger
Det kommer att bli stökigt i Falken och MJB... många tåg blir det. Nedan kan ni läsa om när gubbarna i Norra arbetslaget gjorde sig klara att börja rangera en dimmig morgon den 18 september på 60-talet.

====================================
MJB-bangården på LÖK-banan 18:e september 1963
====================================

Ut ur morgondimman glider ett godståg, hjulen dunkar dovt i skarvarna i infartsväxlen. Bengan och Lagerboxen väntar på att hoppa på den sista mjölkvagnen för att kunna rangera längre ner på spåret. Mjölkvagnarna ska snabbt in i ett blandat tåg från Vagnsta för 8.09 mot Lövhyttan. Nu gäller det att vara flink. ”NEEEEEJ!! Vad ända i in glödheta håller tokfan på med!” Tjutet bakom deras ryggar kommer från växelförman Skelström som kommer rusande med en lykta svängande i en handen. Den andra hötter i luften. ”Jävlars anoda, den där Sprätten tar in mjölken på 2:an. Har dom gått i barndom, dom där jäkla surjämtarna”.

”Vi har ju över förti rörelser idag och så börjar dom med att blockera rundgångsspåret för bussjävlarna” fortsätter Skelström. ”Larsson”, det var Bengan det, ”Löp upp till de där gröngölingarna och hämta era nya order. Vad fanken håller dom på med? Jag ska anmäla dom till barnavårdsnämnden allihop. Jävla ungdomsfyllerister.” Skelström störtade iväg mot spår 8 för att jaga expressgods.

Det var väl känt att Kungen, som förman Skelström kallades, inte drog jämt med den nya ingenjörsutbildade ställverksföreståndare Limpholm. Limpholm, som kallades Sprätten bakom ryggen, hade många nya ideer om hur den röriga och stressiga rangeringen på MJB-bangården på LÖK-banan kunde förbättras. Till sin hjälp hade han två erfarna biträden, ”Lungan” Ljungberg och den urgamle gubben Okänd, som kunde alla tidtabeller utantill och citerade tyska filosofer när saker gick sig illa. De båda gjorde sitt bästa att följa sekvenserna och rätta till det som inte riktigt föll på plats när Limpholm förbättrade planerna.

Men saken var den, att sedan man fått de nya tidtabellerna så låg tågen så tätt att ingen man av kvinna född skulle kunnat hantera det. Telefonerna gick varma hos stationsinspektor Fjöling på Falkens station och det blev ständiga gräl med södra laget som betjänade tågen från Vagnsta. Alltid var det något som gick snett. Som den gången då 3000 höns hade skickats till Moas bullar i Krutträsk. Det blev inga ägg till baket den dagen. Men det skämtades fortfarande om Limpholms ”kycklingbullar” och kommentarer som ”Vi får nog ruva på den, innan vi kläcker den” hördes rätt ofta. Två gånger hade snälltåget till Vagnsta blivit så försenat att man hade fått morgontidning till nästa dag från Jönköping. ”Försening är bara ett annat ord för ledig tid” hade Okänd kläckt ur sig och menat att det var ett citat av Heidegger.

Bengan kom tillbaka med ordrarna och den nya fördelningen av tågspår. Om mjölken kom iväg och om alla arbetarna lyckats komma av rälsbussarna i Falken och ombord på tåget mot Nävhyttan så skulle nog resten lösa sig också. Bara dimman lättade så man kunde se eländet ordentligt. Bengan spottade i näven och greppade en rälstoffla, ”Kom nu Lagerboxen, vi häktar på den där burkfan så herrskapet spiller kaffet på skjortbröstet. Dom åker ändå bara andra klass”. De två gubbarna lufsade iväg efter mjölkvagnarna och försvann in i dimman när de lämnade bangårdslyktans gula ljuskägla. I fjärran hördes en lokvissla. Det var fler tåg på väg in...
Senast redigerad av 2 AiR, redigerad totalt 2015 gång.
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av AiR »

För övrigt skall tåglägena justeras, det är lite trångt mellan MJB och Vagnsta emellanåt. :oP
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
AiR
Inlägg: 149
Blev medlem: 2012-05-09, 15:01

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av AiR »

DanCarlsson skrev:Spännande upplägg!
Malmvagnar/tåg behövs väl också? Jag har ett malmtåg, med löstagbara laster, inkl. personvagn och Gsh för Lantan om det behövs. Alla vagnar med Märklin kortkoppel dock.
Anmäls som systemtåg
AiR - Andersson i Rakvattnet - H0 N och så mycket mer...
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av DanCarlsson »

Anmäls som systemtåg
Vart anmäler jag det? Här i tråden, eller på plats? Eller så har jag missat något, vilket kanske är det mest troliga... :? ;)
Dan.
Användarvisningsbild
IngvarÖsterberg
Inlägg: 357
Blev medlem: 2013-02-26, 15:19
Ort: Partille

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av IngvarÖsterberg »

Tack Jerker för den fina beskrivningen om LÖK. :D
Stor gilla!! :lol:
Min morgon är räddad!!

Hälsar Ingvar.
Användarvisningsbild
jhjelm
Inlägg: 983
Blev medlem: 2012-05-08, 10:29
Ort: Timmele

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av jhjelm »

DanCarlsson skrev:
Anmäls som systemtåg
Vart anmäler jag det? Här i tråden, eller på plats? Eller så har jag missat något, vilket kanske är det mest troliga... :? ;)
Jag känner inte att jag har koll om detta är rätt men jag gjorde en tabell för att anmäla lok/tåg till trafikspelet.

http://www.modulsyd.se/module/module_me ... olumn_id=1

MVH Jonas
Användarvisningsbild
DanCarlsson
Inlägg: 72
Blev medlem: 2014-05-07, 15:31
Ort: Kil

Re: Timmeleträffen 2015 Ban och trafikplanering H0

Inlägg av DanCarlsson »

Anmält! 8-)
Dan.
Skriv svar

Återgå till "Planering Timmele 2015 (ModulSyd är arrangör)"