Vagnslaster

ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Vagnslaster

Inlägg av ErikKuiper »

Nedan finns en sammanställning av alla vagnslastkunder på banan. Som vanligt är det i princip upp till lastplatsägarna att skapa fraktsedlar till sina lastplatser.

Några särskilda noteringar.
  • Vagnsta (DHL) är banans styckegodscentral så allt styckegods bör skickas till Vagnsta för sortering.
  • Jag skapar fraktsedlar för styckegodsvagnar mellan magasinen och Vagnsta.
  • Från magasinen kommer frakter att hanteras enligt beskrivningen i artikeln Alles eine Sache der Organisation i Hp1 4-2014. Det betyder att:
    • Vid varje magasin kommer det för varje station att finnas en låda med fack för varje dag.
    • Facket för en trafikdag behöver fyllas av lastplatsägaren innan magasinen ställs i ordning för trafikdagen.
    • Fraktsedlar för flera dagar i förväg kan ställas in facken (dock inte alla av tekniska skäl).
    • Endast frakter som finns i dessa fack kommer att skickas till lastplatserna från magasinet.
    • Fraktsedlar vänds aldrig i magasinen.
  • Norra Korpilombolo är Gävle, blå, brun, svart.
  • Nävhyttan är Uppsala, röd, orange, grön, gul.
  • Blandade tåg hanterar alla vagnslaster på privatbanorna förutom kol, olja och torv.
  • Särskilda bränsletåg transporterar kol, olja och torv på privatbanorna.
  • Blandade tåg har en begränsad tåglängd vilket gör att antalet godsvagnar som går i blandade tåg till och från huvudbanan bör inta vara mer än följande per dag (samma antal vagnar i båda riktningar).
    • Mariestad 4
    • Bjästa 4
    • Ljungbergets lastplats 1
    • Svedjekåleby 4
    • Kristineberg 6
    • Gemjan 2
    • Mörkne 1
    • Rakvattnet 4
/Erik
TA
Bilagor
GM15 Vagnslastkunder v1.0.0 2015-04-25.pdf
(19.5 KiB) Nerladdad 298 gånger
Senast redigerad av 2 ErikKuiper, redigerad totalt 2015 gång.
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnslaster

Inlägg av Fredman »

Ordning och reda men att tänka på är att det är epoker före 1945 som gäller .
Är säker på att DHL t.ex. inte fanns då.
ASG kom till på 30-talet.
MVH Thomas
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnslaster

Inlägg av ErikKuiper »

Fredman skrev:Ordning och reda men att tänka på är att det är epoker före 1945 som gäller .
Är säker på att DHL t.ex. inte fanns då.
Yees... Jag tror vi får kisa lite då vi växlar styckegodsvagnar i Vagnsta och tänka oss att den där DHL-byggnaden är en styckegodshanteringscentral byggd i trä ;) .
Fredman
Inlägg: 506
Blev medlem: 2012-05-09, 02:10
Ort: Geflemodul i Gävle

Re: Vagnslaster

Inlägg av Fredman »

:lol: :lol: :lol:
T
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnslaster

Inlägg av LLJ »

Men om magasinen inte vänder fraktsedlar, betyder det att vi inte kan använda fraktsedlar som går i fasta omlopp, t.ex. flis och cementvagnar?
Låter som en dålig lösning.

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnslaster

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Men om magasinen inte vänder fraktsedlar, betyder det att vi inte kan använda fraktsedlar som går i fasta omlopp, t.ex. flis och cementvagnar?
Det går alldeles utmärkt. Det är bara att sätta in sådana avgående fraktsedlar för de dagar du vill att omloppen ska starta från magasinen. Skillnaden blir att du styr på dagar när ett omlopp startar, du styr inte på när vagnarna råkar komma in.

En av fördelarna jag ser med denna lösning är att man reducerar klumplingsproblematiken. Det är vanligt att man sätter ut två vagnsset med samma omlopp, men att de startar från de två ändpunkterna i omloppen. Några speldagar senare brukar de ha klumpat ihop sig till ett set :( .

/Erik
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnslaster

Inlägg av LLJ »

Vad händer om min vagn inte finns i magasinet på den dag som jag önskat frakten?
Skickas den nästa dag (om den har ankommit tills dess) eller utförs inte den frakten?

/Lars
ErikKuiper
Inlägg: 1237
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Re: Vagnslaster

Inlägg av ErikKuiper »

LLJ skrev:Vad händer om min vagn inte finns i magasinet på den dag som jag önskat frakten?
Då flyttas fraktsedeln till nästa dag på grund av vagnsbrist, så fraktsedlar försvinner aldrig innan de går iväg med en vagn.
UrbanJohansson
Inlägg: 198
Blev medlem: 2012-05-09, 02:11

Re: Vagnslaster

Inlägg av UrbanJohansson »

ErikKuiper skrev:
En av fördelarna jag ser med denna lösning är att man reducerar klumplingsproblematiken. Det är vanligt att man sätter ut två vagnsset med samma omlopp, men att de startar från de två ändpunkterna i omloppen. Några speldagar senare brukar de ha klumpat ihop sig till ett set :( .

/Erik
Hej!
Lösningen på "klump-problematiken" kan vara att man t ex använder veckans dagar (vilket bl a används i Norge) körpass 1 = Måndag körpass 2 = Tisdag osv.
Alternativt har man bara körpassnummer, som andra större modulklubbar har.
Då kan man enkelt skriva på fraktsedeln: Måndag från A till B, Tisdag från B till A alternativt: Udda körpass från A till B, Jämna körpass från B till A.

Den som kör hardcore skriver givetvis in aktuellt tågnummer på en "vändfraktsedel". :D

Men för att få flyt i transporterna krävs vanligtvis bemannade magasin...
Urban "Södra Station" Johansson
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Vagnslaster

Inlägg av LLJ »

@Urban: problemet med "klumpning" tror jag oftast orsakas av att vagnar ibland blir försenade till sin slutdestination och senare sända vagnar "kommer ikapp".
Då hjälper inte fraktsedlar för specifika dagar rakt av.
Men precis som du skriver så ett bemannat magasin med en driven tågbyggare fixar dock sådant här.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Planering Geflemodul 2015"