Modulgavlar

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Martin
Inlägg: 59
Blev medlem: 2012-05-09, 02:15

Modulgavlar

Inlägg av Martin »

Angående gavlar:

Finns ett antal gavel standarder i nollan, NEM, Fremo, Arge, kanske fler. Varav Arge tycks vara störst följt av Fremo. Man har velat kunna koppla ihop dessa och därför har man tillsammans med Spur null magasin tagit fram s.k. Schleswig-Holstein moduler - SH moduler.
Bild
ARGE Fremo modulprofil.jpg

Poängen med SH gavlar är som sagt att dom tre standarderna, ARGE, Fremo och NEM (som jag inte vet så mycket om) ska kunna kopplas ihop. Det skiljer lite på höjden mellan Fremo och ARGE, men det har ingen praktisk betydelse.

En annan viktig poäng är att man har valt att ha små vingar för att rälsen ska hamna i mitten. Dom, vingarna, passar i första hand till Lenz spår – vilket är det man har utgått från som standard. Peco är något bredare 1-2 mm, men det går att slipa ner syllarna något och då passar det, alternativt lägger man Lenz slipers ytterst.

Har man fler än ett spår så är cc 114,3 mm – dvs man följer Lenz standard för dubbelspår.

Se även på denna film, 46,20 in på filmen om modulgavlar (samma film som Lars länkade till tidigare). Personen som går runt och intervjusvar alla är chefredaktören för Spur Null magazin och som varit med om att fram denna SH gavel.
https://www.youtube.com/watch?v=2_aOs8B ... e=youtu.be

Det är Harald Brosch som är försäljaren – han med den mest omöjliga hemsidan i Tyskland.
http://www.modulbahner.de/Spur0/html/default.html
skrolla ner lite så ser man ARG och Fremo gavlar

Angående dom olika SH gavlar, se även bifogad fil, så ser man både hålen och bredden på modulerna, symmetriska och asymmetriska. Dom smalaste är 40 cm och avståndet från kanten varierar, bara att välja.
SH-Module X2_2019_02_11_Flyer PDF.pdf
(71.13 KiB) Nerladdad 183 gånger

Har också bett Harald göra hålen 0,05 mm mindre. Tex för att 10mm hål så ställer han in lasern på 9,95 och eftersom strålen har en viss diameter så blir hålet exakt 10 mm stort. På så sätt passar 10mm pluggar perfekt och det blir inget glapp mellan gavlarna. Har provat några gavlar och det funkar klockrent med att få ihop rälsen både perfekt och snabbt med hjälp av vingarna och styrstift.
Man sparar avsevärd tid och möda på att sätta ihop modulerna. Alla blir gladare och kaffet är fortfarande varmt.

Tar med några olika gavlat till Osby på lördag.
http://www.smalsparigt.org/forum-tre-pu ... f=8&t=2739

Mvh
Martin
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

Varför blanda in ytterligare en norm när vi rekommenderat att följa Fremo enligt tidigare diskussioner?
Blir enklare med ett fåtal gavlar (en) istället för en massa olika.

Visa en ordentlig ritning med alla mått.

Det hela känns inte genomtänkt när det gäller att få de få byggare i Sverige att enas om samma gavlar.
Peco har de slankaste växlarna om man skall köpa färdigt, så varför Lenz spår?
Varkel Peco eller Lenz växlar uppfyller inte Fremo normen tyvärr, men här anser jag man gjort fel i Fremo normen. För man skall kunna använda köpe materiel när man bygger sin modul och inte behöva handlägga spåret.

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulgavlar

Inlägg av kasoe »

Jag kommer till Osby i helgen, då kan vi snacka vidare där.

Försöket med den rekommendation som vi tog fram var att peka på EN sorts gavel som alla kan använda.
(Om det inte av väl underbyggda skäl finns anledning att avvika, t.ex. "stations" eller "industrimoduler" med asymetrisk profil).

Det jag tycker är viktigt här är att i Sverige så har vi i dagsläget ingen direkt aktivitet med modulkörningar i nollan, det finns grupper som bygger men de har inte kopplat ihop sig mot varandra ännu om ajg förstått rätt. Vi är några som har enskilda intiativ också. Så det problem som nämnda gavelstandard försöker lösa, det har helt enkelt inte hänt här i Sverige ännu... ;)
Jag förstår behovet i Tyskland om det har framkommit flera olika "fraktioner" med olika modulnormen i nollan.

Om vi här i Sverige pekar på EN sort (FREMO, 600 mm med spår i centrum) som standardiserad gavel, då faller behovet av att ha en massa varianter och specialgavlar, eller universalgavlar också för den delen.

Däremot, om man har för avsikt att åka till Tyskland och köra med sina Nollan-moduler, då kan det vara av intresse. Men å andra sidan, om man bygger på en FREMO-gavel så verkar det ju som att Tyskarna har så de kan anpassa mot FREMO och då faller det argumentet också...

Så jag kan hålla med Lars till en del, varför blanda in flera olika normer istället för att nu när vi har chansen entydigt peka ut FREMO som styrande? Vilket behov fyller det?


Men, bottom line, viktigast är fortfarande att det kommer igång bygge och att det kommer fram moduler, utan det blir det inget alls. Och är de kompatibla... Tja, då ser jag inte något problem åt något håll... Men det blir mer komplicerat för den som vill börja om det pekas ut en lång rad med olika normer... Brasklappen där är att trots det är det inte oöverstigligt det heller. Så kort, det finns aldrig en anledning att INTE bygga en modul, oavsett norm... ;)

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulgavlar

Inlägg av UBJ »

Får man samma kompabilitet mot dom andra standarderna om man borrar fler hål i en Fremogavel?
I så fall kan det väl vara en bra idé för den som planerar att delta i tyska träffar.

Mvh UB
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulgavlar

Inlägg av kasoe »

Jag snackade lite snabbt med Martin i lördags och kikade på gavlarna, och de är vad jag förstod och kunde se (utan jämförelseobjekt iofs) fullt Fremo-kompatibla.
De har (minst) en extra finess som Martin visade med styrstift som förenklar uppställningen.
En annan är att om man använder Lenz spår så får man en styrning av rälsläget "gratis" av profilen.

Som jag ser det så är det inte en ny "norm" utan bara ett annat sätt att uppfylla en (eller flera) befintlig(a) genom att såga en variant på en gavel enligt normen (normerna...).
Helt klart intressant ändå, nu har jag material till två moduler på gång. Men blir det fler så lurar jag på att testa SH-modulen...

/Anders Ö

PS, I lördags bevittnade jag också sammanfogning av två olika moduler i nollan, en historisk händelse som jag inte hört rapporterat om innan...
Intressant nog så har första sammanfogningen någonsin i landet av NRE moduler och nu då också Spur-0 moduler gjorts på träffar inom Smalspårsfrämjandet... ;)
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulgavlar

Inlägg av UBJ »

Jo, intressant om det funkar med styrstift, skulle spara mycket tid vid uppsättningen. Vi provade detta i H0 med CNC-frästa modulgavlar utformade på samma sätt med styrstift och urfräsning för Peco c75, men tyvärr funkade det inte. Vet inte var felen kom ifrån men det behövs ju inte så många tiondelar fel. Kanske funkar det bättre med Lenzspåret i nollan, toleransen vara lite större än i H0.

Om man ska beställa några såna här gavlar hur gör man då och vilka styrstift har ni använt?
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulgavlar

Inlägg av LLJ »

Ett litet problem med SH-gavlarna är de i första hand riktar sig till just Lenz spår och inget annat, vilket göra att t.ex. Peco inte passar pga att deras sliprar är något bredare.
Sedan stämmer inte Fremo-hålen till 100% utan ligger 1 mm fel i höjdled om jag räknat rätt. Man klarar detta ändå eftersom Fremo-hålen har 12 mm diameter och bultar är 8 mm, men känns fel att hålen är fel redan från början.

Gavlarna kan köpas från Harald Brosch, se länk i Martin:s inlägg.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"