Modulbana i 0:an

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

EDIT: Försök att "mjuka upp" mina formuleringar och förtydliga att jag är ute efter "rekommendationer", inga krav.

Det gör jag. Ska åka på en nollanträff nu i maj och då kommer det förevisas moduler, jag tänkte avvakta vad jag får se och lära där innan jag drar igång på allvar.
Samma syfte som med mina tidigare inlägg, jag vill se och snacka med de som bygger och försöker forma mig. För att förhoppningsvis hjälpa andra lite så tänkte jag skriva ner några rader med rekommendationer.

/Anders Ö
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Jag ser inte varför man skall blanda in SSM i sammanhanget i huvudtaget.

Det finns en norm från Fremo, med många rekommendationer som är resultat samlade erfarenheter. Det vore synd att inte ta till vara på de erfarenheterna.
Jag tycker att vi försöker att följa Fremo-normen så gott det går.
Sedan kan vi komma överens av en avstegslista från normen, som då bildar en svensk variant. Då finns det fortfarande nedtecknat vad som rekommenderas (fortfarande ej krav)

(OT: Fremo-normen kräver inte handbyggda växlar. Däremot att "alla fordon vid körningen skall kunna passera igenom modulen", dvs växlar i huvudspår måste vara tillräckligt slanka för att klara alla fordon)

/Lars
Användarvisningsbild
GSJ
Inlägg: 108
Blev medlem: 2014-01-17, 16:25
Ort: Lidingö

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av GSJ »

Märklig utveckling på en tråd som startade med ett tips om en film från modulkörning i nollan utanför Hamburg.
För min del så var det intressant att analysera de olika modulerna som tåget passerade. Olika bredder, gaveltyper, olika färger på ballast och landskap. En del verkar ha målat rälsen på sidan, andra inte.
På de modulträffar jag varit i Tyskland är det väldigt vanligt att testa en ny modul "trären" utan landskap under minst en körning för att kolla att den fungerar som den skall.

Det är givetvis upp till var och en att få gestalta sitt landskap efter behag, så länge de tekniska specifikationerna för modulen uppfylls så den kan fungera tillsammans med andra på en modulkörning. Att de flesta av oss valt att följa Fremo-normen för våra moduler är att det är en beprövat och utvecklat koncept. Så slipper vi uppfinna hjulet igen.

Mina frågeställningar efter filmen rörde de rent estetiska aspekterna på våra modulbyggen och har inget med en SSM-normering att göra. Efter att ha följt forum-trådar och maillistor så känns det som det håller på att utvecklas ett Svenskt Fremo-O koncept. Enkelspårsmoduler med svarta modulsidor och sandfärgad ballast verkar vara ett genomgående tema. Sen är det givetvis fritt att följa sin kreativitet om man har en annan vision. Svenskt modulrallande i nollan är ännu i sin linda. Så frågan om vi kan skapa rekommendationer för val av ballast eller färgton i landskapet är INTE ställd för att exkludera någon eller framhärda i någon form av elitism. Utan mer ett frågaställning om det finns en önskan om samsyn bland de som bygger moduler så att de som vill kan harmonisera färgtonerna. Vilket även kan underlätta för osäkra nybörjare.

För min del så följer jag Fremo-normen strikt rent tekniskt, för att ha möjligheten att vara med på Fremo-modulträffar. De Fremo-träffar jag varit på i Tyskland har varit kul med trevligt folk. Norge har relativt ett litet men väldigt aktivt nollan-gäng som varvar europeiska och amerikanska körningar. Vi i Sverige borde ha förutsättningar för att skapa något riktigt bra. I andra modulsammanhang jag är med i så hjälper folk varandra, med allt från lödning till snickrande. Så ingen skall känna sig exkluderad, utan ges möjlighet att delta.

För att ta det allegoriskt, så får vi skilja på äpplen och päron. Äpplena är det mesta basala i modulnormen som alla som önskar vara med och köra modulbanor följer. Sen har vi päronen, det estetiska utförandet där är det fritt val päronsort...eller någon annan frukt som passar. Önskvärt vore att vi kan hålla diskussionen högt i tak och behandla varandra som vi själva vill bli behandlade.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av LLJ »

Väl skrivet Victoria!!

/Lars
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Jag förstår faktiskt inte varför man ska sätta några ramar för det estetiska, ok gemensam sargfärg köper jag, men varför ska vi begränsa ballastens utseende?
Anders Ö är väldigt snabb med att i dom här diskussionerna tala om vad som ska gälla, om det nu rör vilka gavlar vi ska ha eller vilka färger som ska användas. När det gäller gavlarna så uttryckte Anders att vi bara skulle ha centrerat och var vi några i Stockholm som ville bygga med annat så kunde vi göra det men inte skriva om det. Så så högt i tak var det i den diskussionen.

För att vara extremt tydlig så skriver jag nu att jag inte är intresserad av att bestämma någon gemensam färgskala och att jag tycker det vore olyckligt om man redan nu försöker diskutera sig fram till en sådan.
Då vet alla att åtminstone en av dom som planerar att bygga ett antal moduler tycker så.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

Urban, jag har skickat dig ett PM där jag försöker förklara min ståndpunkt. Tror och tycker inte det har här på forumet att göra utan det kan vi hantera vid sidan.

I samband med ovan har jag justerat mina tidigare inlägg och försökt få fram att jag inte är ute efter "krav" utan bara någon sorts "short list" över material m.m. som de som vill kan följa.

Jag har gjort en del missar i tidigare byggande av modeller som inte blev bra och gjorde att jag tappade bygglusten helt under flera år.
Det jag vill nu är att skaka fram gemensamma åsikter och önskemål och skriva ner dom, då ökar chanserna att fler gör samma utan att man måste formulera det som "krav".

Jag hoppas det går att diskutera detta möjligen känsliga ämne bland de som är intresserade, övriga får gärna lämna välbalanserad input men hoppas vi ändå kan få debatten att fortsätta.

/Anders
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
SethSwede
Inlägg: 576
Blev medlem: 2014-01-18, 10:09

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av SethSwede »

kasoe skrev: 2019-05-03, 17:29
En kritik mot att normera landskapet är att saker och ting utvecklas.
Så du kör fortfarande analogt? :D :D :D

Tanken med att skapa regler är att om man följer dom och något ändras, då kan man ta beslut om något nytt och bestämma som ändå harmoniserar. Jag tycker det är ett svagt argument för att inte bestämma något. Och om det heter "krav" eller "regler" är bara semantik, folk kommer alltid att tolka och göra som de vill ändå... Allt går att ändra, spelar ingen roll vad det heter... Att låta bli att komma överens om något för att "saker kan ändras i framtiden" tycker jag inte håller, det riskerar snarare att bli förlamande...

Självklart ska jag kolla med Seth innan jag snor något! :)

Men min plan var att vi kunde snacka igenom vilka önskemål som finns, passar de med SSM så kan vi kolla med Seth, men om vi vill något annat så får vi jobba med det...

Hälsar,
Anders Ö
Hej Anders
Självklart kan du kopiera SSM konceptet i landskaps rekommendation för 0. Den är framtagen för dom som gillar en gemensam utseende på modulbanan.
Bygg många moduler o ha kul
Med vänlig hälsning,
Seth
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

Tack Seth! :)

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
UBJ
Inlägg: 761
Blev medlem: 2013-09-06, 17:36

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av UBJ »

Jag ska inte besvara Anders inlägg som uppenbarligen är skrivet i affekt.

Men däremot vill jag ta upp det här med 300 mm breda gavlar, som Anders är helt emot.

Det märkliga är att en av dom gavlar som Lasse länkade till har just 150 mm till kanten. Det är 450 mm gaveln som har delningen 300/150.
Det behöver inte ändå motsäga uppgiften att Fremo är på väg mot bredare moduler men lite fundersam blir man ju.

Jag ska försöka få en direkt kontakt med någon i det tyska Fremogänget så att vi kan få lite tips direkt från dom.
Så om någon kan tipsa om en mailadress till någon där så vore det bra.

När jag tog kontakt med norska Fremo 2009 så kunde dom räta ut en hel del frågetecken som vi hade om Fremo på den tiden.
Kanske kan vi hitta någon i tyska nollgänget som vill skriva på engelska, min tyska räcker inte till.
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 957
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Modulbana i 0:an

Inlägg av kasoe »

Och jag ska inte besvara dina omdömen om hur och vad jag skriver... ;)
FYI, jag har rensat mitt inlägg då jag inte tyckte det tillförde något, din hänvisning hänger lite i luften.

Jag inte emot något som någon annan gör, jag har bara försökt samla rekommendationer från byggare.
Bygg 300 mm breda moduler om du vill, tror inte någon kommer bråka om det, inte jag.

Jag såg gavlarna som Lasse länkade till och jag ser inget fel i dom, de följer tom till punkt och pricka de rekommendationer som vi har skrivit ihop på nollan.nu, förstår inte vad du menar?
Spår nära kanten är OK om det finns vältskydd på spår närmare kanten än 100 mm, allt enligt normen. Rekommendationen är att de finns redan vid <150 mm men det är valfritt det med.

De råd och tips som finns i de rekommendationer jag har skrivit ner har jag samlat in på mail-listan om nollan och de kommer till stor del från Urban J som jag tror har varit nere och kört nollan i Tyskland.
Du kan ju börja att kolla med honom, han borde kunna peka dig vidare till någon som kan engelska om han inte har svaren direkt på svenska själv. Det låter också som du kan höra med GSJ/Victoria också som har varit nere och kört i Tyskland.

Och bara för tydligheten, jag har inga problem med smala, asymmetriska, centrerade, o-centrerade eller andra sorter av moduler alls. Alla bygger vad de vill, så länge man är inom normen.
Vill man följa de rekommendationer jag har dokumenterat (inte bestämt) så är det fritt, men inget måste.
Om någon bygger eller kommer på en smart modulprofil som är smal, asymmetrisk eller något annat, då tycker jag det vore kul att få se den, kanske någon mer tycker det är en bra ide och nappar på den.
Jag tror att vi klarar att bygga moduler baserat på den information som finns samlad i befintlig norm.

Och till protokollet, jag är inte "helt emot" något, däremot håller jag inte med om allt... ;)

/Anders
Uppdaterat inlägg...
Senast redigerad av 1 kasoe, redigerad totalt 2019 gånger.
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"