Förebilder?

Allmänt i skala Noll, dvs i skala 1:45.
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Förebilder?

Inlägg av LLJ »

Vilka förebilder har ni på ert rullande i 0:an?
Själv har jag tyskt, italienskt och brittiskt på gång när det gäller normalspår. (Har även en del amerikanskt i 0n30, vore kul med sådant smalspår men jag verkar ganska ensam (?) tyvärr)

/Lars
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Förebilder?

Inlägg av kasoe »

Om vi begränsar till "rullande" så har jag en brittisk Class08, det är allt. Avsikten är att konvertera till en SJ V1.
Någonstans har jag lite Lima godsvagnar som jag köpte på skoj någonstans men... Nej, de räknar jag inte med, har inte ens koll på var de finns... ;)

Tar jag med "blivande" så har jag ett par lok (Litt J och Litt F (El)) samt några godsvagnar: tre G-finkor och två kylvagnar. Alla av äldre snitt och obyggda...

Snackar vi planer så har jag mer, men det är inget att räkna med än så länge... ;)

I smalspår har jag en Z4p, en Zp och några vagnar. Flera modeller är på gång, några är "nästan klara" och massor obyggt.
Blandat mellan 0n3s och 0n2.

Allt ovan svenskt...

Sen finns även 0n30/0-16.5 med amerikansk förebild, flera Bachmann-konverteringar och några vagnar. Samma där, mycket är "byggen", inte så mycket som är klart...
RTR har jag ett Mountin DRGW K-27 (tror jag...) och flera Bachmann hoppers samt lite blandade Bachmann vagar, tankvagnar, flat och någon Caboose.

Hälsar,
Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Användarvisningsbild
daniel
Inlägg: 3545
Blev medlem: 2012-05-08, 10:15

Re: Förebilder?

Inlägg av daniel »

Pratar vi existerande moduler i skala 0 så har vi bl a Stig i Malmö som har en egen hemsida:
http://www.lokputsaren.se/

Han bygger smalspår, 891 mm, och normalspår. Svensk förebild. Det mesta är byggsatser, varav han själv har tagit fram en del.

Han har både en fast bana och några moduler i 0:an.
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Förebilder?

Inlägg av Robban »

Har en 08´a som ambitionen är att den ska försvenskas, först och främst genom en ommålning, evt. ny hytt och gångbord senare.
Har även köpt en Lenz "G-vagn" och R20 som kanske blir försvenskade.
Lite Lima med Engelsk förebild ligger i någon låda men jag räknar med att sälja de vidare.
I 0n30har jag massa Amerikankst och i 0e finns en Walde Z4p, ska köpa lite vagnar från Rimbo när jag vet vilka jag vill ha.

Robban
Användarvisningsbild
kasoe
Inlägg: 954
Blev medlem: 2012-05-09, 02:17

Re: Förebilder?

Inlägg av kasoe »

ska köpa lite vagnar från Rimbo när jag vet vilka jag vill ha
Är det inte "Alla" som gäller? :D
Jag är uppe i "nästan alla"...

När det gäller det svenska 3-fots smalspåret, kör du/ni 0e rakt av?

/Anders Ö
Anders Östlund
Huvudintressen är Svenskt i 0, Amerikansk N-skala och en hel del annat inom MJ...
Bygger du i nollan? Kika in på www.nollan.nu
Robban
Inlägg: 258
Blev medlem: 2014-01-18, 10:07

Re: Förebilder?

Inlägg av Robban »

kasoe skrev: 2019-04-16, 11:38
ska köpa lite vagnar från Rimbo när jag vet vilka jag vill ha
Är det inte "Alla" som gäller? :D
Jag är uppe i "nästan alla"...
Ja, jo, så är det väl egentligen :D
kasoe skrev: 2019-04-16, 11:38 När det gäller det svenska 3-fots smalspåret, kör du/ni 0e rakt av?

/Anders Ö
Är väl tanken, men det blir inte mer än 0n30 kört just nu då det svenska ligger obyggt fortfarande (hinner inte med mässingsjuntan längre).
Såg häromdagen att den tyska V51 finns som 0e, så hittar man en sån för vettiga pengar så........... ;)

Robban
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förebilder?

Inlägg av LLJ »

Såg att V51 i 0e kostar runt 1000 euro som byggsats, 1600 euro som färdig modell med dekoder men utan ljud.

/Lars
Användarvisningsbild
LLJ
Inlägg: 4297
Blev medlem: 2012-05-08, 10:27

Re: Förebilder?

Inlägg av LLJ »

Hittade denna Caltex tankvagn från Brawa. Verkar vara slut från fabrik.

/Lars
Skriv svar

Återgå till "Allmänt Nollan"